Главная страница » Новини » Допорогова закупівля » Що таке допорогові закупівлі? Визначення й особливості

Що таке допорогові закупівлі? Визначення й особливості

 

Завдяки розвитку електронної системи закупівель (ЕСЗ) в Україні будь-який підприємець може брати участь у тендерах. Механізм державних закупівель регулюється Законом № 922. Цей нормативний акт, зокрема, вирізняє два типи закупівель — вони відрізняються за вартістю й процедурою.

Якщо очікувана вартість предмета закупівель не перевищує 200 тис. грн для товарів і послуг або 1,5 млн грн для різноманітних робіт, ідеться про допорогові закупівлі. Якщо передбачувана сума перевищує ці порогові значення, оголошується надпорогова закупівля. Мінімальна сума закупівель в ЕЗС — 3 тис. грн.

 

Положення про допорогові закупівлі

Особливість допорогових закупівель полягає в тому, що їх не регулює законодавство. Головна вимога — дотримання основних принципів публічних торгів. Державні допорогові торги повинні бути відкритими, чесними, доцільними, під час них потрібно забезпечити добросовісну конкуренцію та однакові умови для всіх учасників.

Однак є й технічний регламент, який визначає механізм здійснення допорогових угод в ЕЗС. Раніше це був Порядок № 35, затверджений ДП «Зовнішторгвидав України» у квітні 2016 року, з 19 березня 2019 року допорогова закупівля здійснюється за Інструкцією № 10, затвердженою ДП «Прозорро».

 

Що потрібно знати про проведення допорогових закупівель?

Укладаючи договори про допорогові суми, замовники самостійно вибирають, шукати виконавця чи постачальника з використанням ЕСЗ або без неї. Законодавство в цьому разі не зобов’язує працювати з електронними майданчиками й не передбачає відповідальності та покарання за допорогові торги без ЕСЗ. Водночас замовники (покупці), які здійснили протягом року хоча б одну закупівлю на 50 тис. грн і більше, повинні зареєструватися в ЕСЗ — це вимога Закону про державні, зокрема допорогові закупівлі (ст. 2). Норматив також передбачає обов’язкове оприлюднення звітів про укладення договору — незалежно від того, яким чином його укладено.

Усі документи, пов’язані зі здійсненням закупівлі, включно з умовами за заявкою та пропозиціями учасників, треба подавати тільки в електронному вигляді, українською мовою.

 

Порядок проведення допорогових закупівель

На відміну від надпорогових торгів, положення про проведення допорогових закупівель не вимагає 2 і більше участників. Для оскарження дій замовника учасникам надається тільки 2 дні з дня оприлюднення результатів тендеру, претензії подаються до замовника.

Етапи допорогових закупівель

Порядок здійснення допорогових закупівель такий:

  • 1-й етап: оголошення про закупівлі. Замовник розміщує інформацію, потрібну для майбутньої угоди: предмет, очікувана вартість, відповідність кваліфікаційним вимогам до претендентів, умови й порядок проведення тендера.
  • 2-й етап: період уточнень. Це час, коли учасники можуть отримати додаткову інформацію. Якщо закупівля здійснюється на суму 3–50 тис. грн, на уточнення надається не менше 1 дня. Якщо оголошуються допорогові закупівлі, сума яких перевищує 50 тис. грн, період уточнень — не менше 3 днів.
  • 3-й етап: період подавання-приймання пропозицій. На цій стадії всі охочі можуть подавати заявки щодо участі в торгах. Строки подання пропозицій залежать від суми закупівлі. Якщо оголошено електронні допорогові закупівлі вартістю до 50 тис. грн, час приймання заявок — щонайменше 1 день, понад 50 тис. грн — не менше 2 днів. У цей період учасники можуть подавати і відкликати свої пропозиції, а також уносити до них зміни. Якщо на запит замовника відгукнеться тільки один виконавець, заявка відразу перейде до статусу «кваліфікація», без торгів. Якщо пропозицій від виконавців немає (жодної), після завершення строків приймання закупівля автоматично набуде статусу такої, що не відбулася.
  • 4-й етап: торги. Після завершення періоду подавання пропозицій (1–2 дні) ЕСЗ автоматично призначає дату й час торгів. Допорогова закупівля «Прозоро» здійснюється у вигляді редукціону — торгів зі зниженням ціни. Редукціон відбувається за три раунди, під час кожного з них усі претенденти можуть зменшувати ціну на крок, указаний в оголошенні замовника (0,5–3 % від запланованої ціни). Якщо немає ходу на зниження, система фіксує попередню цінову пропозицію учасника. Після трьох раундів (1 раунд = 2 хв.) відкривається доступ до інформації про всіх учасників і документів.
  • 5-й етап: кваліфікація й визначення переможця. На етапі кваліфікації замовник вивчає заявку від претендента, який запропонував найнижчу вартість. Якщо пропозиція не відповідає умовам запиту або якщо виконавець відмовляється від підписання договору, замовник відхиляє заявку й обов’язково оголошує причину відмови або дискваліфікації. Далі розглядаються пропозиції наступних учасників, починаючи з тих, хто пропонує найнижчу ціну. Замовник вибирає виконавця й публікує на електронному майданчику сканкопію з рішенням про вибраного переможця. Якщо жоден учасник не відповідає умовам заявки, пропозиції дискваліфікуються і, як передбачає чинний порядок допороговых закупівель, торги вважаються такими, що не відбулися.
  • 6-й етап: підписання договору. Допорогові закупівлі на «Прозорро» завершуються підписанням контракту. Документ візують замовник і переможець поза електронною системою. Договір можна підписати не раніше ніж за 2 дні після публікації рішення про переможця, на суму, що не перевищує ціну, зазначену переможцем під час редукціону. Замовник повинен розмістити договір у системі для вільного доступу не пізніше ніж за 2 дні після підписання. Якщо з певної причини закупівля не відбулася, замовник повинен викласти рішення про скасування закупівлі. Для цього надається 30 днів після завершення строку подавання пропозицій.

Зміни до законодавства щодо вдосконалення публічних закупівель

19.09.2019 Верховною Радою України  прийнято в цілому як Закон Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель (законопроект №1076 від 29.08.2019).

Цим Законом Закон «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року № 922-VIII викладається у новій редакції  і впроваджуються значні нововведення у сфері закупівель товарів, робіт, послуг, у тому числі щодо проведення допорогових закупівель, тобто, за загальним правилом, закупівель на суму до 200 тисяч гривень для товарів і послуг та 1,5 мільйона гривень для робіт.

Порівняння змін стосовно допорогових закупівель

 

Предмет закупівлі 2019 Нова редакція
Для товарів та послуг до 200 тис. грн до 50 тис. грн
Для робіт до 1,5 млн грн до 50 тис. грн

 

Так, при закупівлі товарів, робіт і послуг на суму до 50 тисяч гривень без використання електронної системи (прямі закупівлі) стане обов’язковим оприлюднення в електронній системі закупівель звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, а при закупівлі на суму 50 тисяч гривень і більше (за загальним правилом, до 200 тисяч гривень для товарів і послуг та 1,5 мільйона гривень для робіт) обов’язковим стане проведення спрощеної процедури закупівлі, яка, відповідно до Закону, не вважається конкурентною процедурою закупівлі, але містить етап аукціону.

Закон, крім одного розділу, вводиться в дію через шість місяців після дня його опублікування, тобто, орієнтовно вже в квітні 2020 року у Prozorro значно збільшиться кількість закупівель, які матимуть етап аукціону.