Главная страница » Новини » АМКУ » Як оскаржити тендер?

Як оскаржити тендер?

Закон України «Про публічні закупівлі» зобов’язує всіх замовників проводити надпорогові закупівлі через систему ProZorro. Проте далеко не всі учасники завжди задоволені умовами чи результатами торгів. У такому разі йдеться про оскарження публічних закупівель

Захист інтересів і прав

Система ProZorro передбачає можливість оскарження тендерів згідно з чинним законодавством. Захист інтересів і прав споживачів вважається пріоритетним завданням, оскільки це підтверджує факт справедливої та прозорої системи відбору учасників. Для платформи це один із способів боротьби з корупцією та дискримінацією прав і свобод громадян. Та спочатку варто докладніше довідатися про те, як оскаржити рішення тендерного комітету.

Вимога замовнику

Один із способів прояву невдоволення — це подання вимоги замовникові. Причиною такого звернення можуть стати неправомірні умови торгів, які, на думку учасника, певним чином порушують його права. Також оскарженню підлягають ті випадки, коли замовник безпідставно відхилив вашу пропозицію. Вимога подається безплатно в електронному вигляді. Форма подання — довільна.

Вимоги можна подавати і для допорогових, і для надпорогових закупівель. У більшості випадків їх потрібно подавати не пізніше ніж за десять днів до завершення строку подання пропозицій. Проте, залежно від процедури торгів, терміни можуть відрізнятися.

Замовник зобов’язаний розглянути вимогу й повідомити своє рішення протягом трьох днів. Якщо питання полягало в умовах тендера, замовник може задовольнити вимогу та внести відповідні зміни. Якщо вас неправомірно дискваліфікували й ви надали всі потрібні документи, які це підтверджують, замовник може скасувати своє рішення. У разі відмови він має обгрунтувати своє рішення.

Скарга в АМКУ

Скарга до Антимонопольного комітету подається, якщо постачальник уважає неправомірними чи дискримінаційними умови проведення тендера або рішення замовника. На відміну від вимоги, за скаргу потрібно заплатити відповідно до чинних тарифів:

  • 0,3% від очікуваної вартості закупівлі або лота, але не менше 2 тис. грн. і не більше 85 тис. грн.

Якщо відбувається оскарження: тендерної документації; технічних, кількісних та якісних характеристик предмета закупівлі або кваліфікаційних критеріїв до учасників відбору; прийнятих рішень або бездіяльності замовника; до закінчення етапу подання пропозицій.

  • 2 тис. грн. 

У разі оскарження тендерної документації, дій або бездіяльності замовника до аукціону відповідно до Закону “Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації”

  • 0,6% від очікуваної вартості предмета закупівлі або лота, але не менше 3 тис. грн. і не більше 170 тис. грн.

Якщо є намір оскаржити лот, предмет закупівлі або ціну енергосервісного договору, відповідно до Закону України “Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації” після:

    • розгляду та оцінки тендерних пропозицій
    • розгляду тендерних пропозицій і документів на першому етапі конкурентного діалогу, торгів з обмеженою участю
    • публікації повідомлення про намір укласти договір про закупівлю в системі Prozorro.

Зміст скарги 

Спочатку обов’язково дізнайтеся, як оскаржити тендер відповідно до всіх пунктів Закону України «Про публічні закупівлі». Тому, що в разі порушення будь-якої з вимог комітет має право її не розглядати. Скарга обов’язково подається у визначеному форматі:

  • дані про замовника;
  • дані про особу чи установу, яка подає скаргу (ім’я та розташування);
  • причини оскарження, підтверджені фактами чи документами, з подальшим обґрунтуванням;
  • вимоги скаржника.

Усі файли, що підтверджують наявність порушень, треба подавати у форматі PDF. Подання приймуть  до розгляду лише в тому разі, якщо були дотримані всі вимоги до оскаржень. Необхідну суму за подання скарги учасник сплачує через електронну систему закупівель. У разі “успішної” скарги за повернення коштів відповідає ДП “ПРОЗОРРО”.

Розгляд скарги в АМКУ

Насамперед працівник органу оскарження обов’язково переконується в дотриманні всіх наявних вимог. З часу реєстрації скарги в системі Антимонопольний комітет зобов’язується розглянути її протягом 10 робочих днів (20 днів при наданні аргументації). Упродовж трьох днів у системі має з’явитися рішення щодо прийняття скарги до розгляду чи її відхилення. У разі відмови орган оскарження повинен аргументувати своє рішення. 

Якщо реєстраційну картку сформовано, початок торгів автоматично блокує система. Після винесення рішення тендер буде поновлено. Якщо скаргу відхилили, система перенесе дату аукціону. У разі схвалення замовник матиме 30 днів для внесення відповідних змін.  

Під час розгляду скарги замовник не може приймати жодних рішень щодо результатів тендеру. У разі зміни до умов торгів замовник мусить повідомити про них в системі.

Можливі рішення


Орган оскарження може або повідомити про наявність порушень, зазначених у скарзі, або спростувати їх. Остаточне рішення буде оприлюднено в системі протягом трьох днів. Повідомлення має містити назву органу оскарження, виклад скарги, мотивувальний і резолютивний вирок, строк оскарження. Рішення набирають чинності з моменту їх прийняття. Усі вимоги обов’язкові для виконання.

Дії замовника


Якщо скаргу подали на умови закупівлі. Відповідно до рішення АМКУ замовник змінює умови закупівлі та тендерну документації. Після цього завантажує документ із переліком змін. Якщо замовник не згоден з рішенням АМКУ, він може оскаржити вирок протягом 30 днів у судовому порядку. Якщо скаргу було відхилено, постачальник теж має право на оскарження рішення АМКУ в суді.