0 800 30-74-85
З 8 до 18 по буднях
Повідомлення менеджеру
Відгук менеджеру
Підтримайте нашу армію та фонд «Повернись живим» — Підтримати
Шановний Користувач електронного майданчика "Zakupki UA",
для використання електронного майданчика "Zakupki UA" з метою участі у якості учасника у закупівлях у відповідності до законодавства у сфері публічних закупівель, кожен Користувач, крім реєстрації/авторизації на електронному майданчику "Zakupki UA", має:
Користувачі мають змогу ознайомитись з чинними редакціями Регламенту електронного майданчика "Zakupki UA" і Тарифів електронного майданчика "Zakupki UA" за посиланнями: https://zakupki.com.ua/reglament і https://zakupki.com.ua/pricing.
З повагою,
Служба підтримки Zakupki UA
support@zakupki.com.ua
class="modal-title" id="myModalLabel">Великий розмір файлу
Очікувана вартість
1 916 103.20 UAH
Знайдено порушення
Дата: 14 лип. 22:26
Орган ДФК: Східний офіс Держаудитслужби (Дніпропетровська обл.)
Тендерна документація складена не у відповідності до вимог закону
Відсутній механізм
Укладення з учасником, який став переможцем процедури закупівлі, договору про закупівлю, умови якого не відповідають вимогам тендерної документації та/або тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі
Усунуто
ПРИХОВАНО
ПРИХОВАНО
ПРИХОВАНО
Орган ДФК: Східний офіс Держаудитслужби (Дніпропетровська обл.)
ПРИХОВАНО
В межах здійснення Східним офісом Державної аудиторської служби України моніторингу процедури закупівлі «Хлібопродукти, свіжовипечені хлібобулочні та кондитерські вироби» (UA-2020-12-13-000527-c), яку проведено Відділом освіти виконкому Металургійної районної у місті ради (далі - Замовник), відділ освіти виконкому Металургійної районної у місті ради надає пояснення на запит про надання пояснень (інформації, документів). 1. Чому опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій, зазначених Замовником у пункті 1 розділу 3 тендерної документації, не відповідає переліку формальних (несуттєвих помилок), затверджених наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020р. № 710, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29 липня 2020р. за № 715/34998? Пояснення: 13.12.2020 року відділом освіти виконкому Металургійної районної у місті ради розміщено оголошення про проведення процедури закупівлі відкриті торги в електронній системі публічних закупівель за предметом закупівлі: «Хлібопродукти, свіжовипечені хлібобулочні та кондитерські вироби» (UA-2020-12-13-000527-c), очікуваною вартістю 1916103,20 грн. відповідно до норм чинного законодавства України. Відповідно до статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» у тендерній документації Замовника зазначаються такі відомості: 19) опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки. Отже, формальними помилками в розумінні Закону є лише технічні помилки та описки. Зазначене формулювання в Законі було присутнє в попередній редакції, залишається незмінним з прийняттям нової редакції Закону, що свідчить про те, що Замовник при формуванні своєї тендерної документації на власний розсуд включає до неї перелік та опис формальних помилок, що може бути значно ширший, ніж той, що визначений Законом. Тендерна документація Замовника, зокрема Розділ 3. Інструкція з підготовки тендерної пропозиції, зокрема частина 1 Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції містить опис та приклади формальних несуттєвих помилок: формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки. До формальних (несуттєвих) помилок Замовника відносяться: орфографічні помилки та механічні описки в словах та словосполученнях, що зазначені в документах, що підготовлені безпосередньо учасником та надані у складі пропозиції. Наприклад: зазначення в довідці русизмів, сленгових слів або технічних помилок; зазначення невірної назви документа, що підготовлений безпосередньо учасником, у разі якщо зміст такого документу повністю відповідає вимогам цієї документації. Наприклад: замість вимоги надати довідку в довільній формі учасник надав лист-пояснення; інші формальні (несуттєві) помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст пропозиції. Допущення формальних помилок учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Рішення про віднесення помилки до формальної приймається Замовником. Тому, якщо під час оцінки тендерної пропозиції учасника замовник вважає, що допущена учасником невідповідність умовам тендерної документації не впливає на зміст тендерної пропозиції учасника, то замовник може прийняти рішення про віднесення допущеної помилки до формальних (якщо у тендерній документації замовника міститься перелік таких помилок), що дозволяє замовнику не відхиляти найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію. Окрім того, формулювання положення «інші формальні (несуттєві) помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст пропозиції», що міститься в Розділі 3 Тендерної документації Замовника як раз і охоплює та включає поняття всіх інших формальних несуттєвих помилок, які деталізовано в Наказі № 710 від 15.04.2020 року. 15.04.2020 року наказом Уповноваженого органу Мінекономіки України № 710 було затверджено Перелік формальних помилок, що передбачає дванадцять блоків з такими помилками. Однак, наказ не містить імперативної норми щодо обов’язкового включення переліку формальних помилок до тендерної документації Замовника. Слід зазначити, що відповідно до статті 22 Закону формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки, тому зазначений перелік формальних помилок, так як і визначення формальних помилок у Законі стосуються лише помилок, що допущені учасниками процедури закупівлі під час підготовки тендерних пропозиції. Тобто, помилки, що містяться у документах тендерної пропозиції учасників. При цьому помилки, допущені іншими суб’єктами господарювання, органами/установами/організаціями в документах, що були надані учасником у складі його пропозиції, не будуть вважатись формальними та потягнуть за собою його дискваліфікацію з тендеру. Отже, виходячи зі змісту вказаних норм, саме замовник визначає, які помилки у тендерній документації можуть бути допущені учасниками закупівлі та які не призведуть до відхилення наданих пропозицій, про що вказується у тендерній документації для підготовки тендерних пропозицій. Відділ освіти також звертає увагу на те, що типова форма тендерної документації, затверджена наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 13.04.2016 № 680, на підставі якої складено тендерну документацію Замовника, містить розділ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» - зміст і спосіб подання тендерної пропозиції – в якому визначено, що замовник може передбачити опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками в тендерних пропозиціях не призведе до відхилення їх пропозицій. Отже, у випадку прийняття рішення про визначення переліку формальних помилок, які не призведуть до відхилення тендерної пропозиції та викладення їх опису у тендерній документації, останні можуть бути відображені або в розділі Інструкція з підготовки тендерної пропозиції, або окремим розділом. Виходячи з вищенаведеного, тендерний комітет при формуванні наступної тендерної документації Замовника буде включати перелік формальних помилок, визначений у наказі Мінекономіки України № 710 від 15.04.2020 року «Про затвердженням Переліку формальних помилок», але вважає недоцільним враховувати дану обставину як порушення норм чинного законодавства України. 2. Чому на порушення вимоги пункту 14 частини другої статті 22 Закону Замовником в тендерній документації не визначено кінцевий строк подання тендерних пропозицій, натомість визначено, що кінцевий строк подання тендерних пропозицій зазначається замовником в оголошенні до процедури закупівлі відкриті торги шляхом заповнення електронних форм? Пояснення: В умовах тендерної документації Замовника по вищевказаному предмету закупівлі, відповідно до вимог п.14 ч.2 ст.22 Закону України «Про публічні закупівлі» зазначено кінцевий строк подання тендерної пропозиції, а саме у Розділі 4. «Подання та розкриття тендерної пропозиції» вказано наступне: п. 1. Кінцевий строк подання тендерних пропозицій зазначається замовником в оголошенні до процедури закупівлі відкриті торги шляхом заповнення електронних форм. Пункт 14 ч.2 ст.22 Закону визначає, що саме повинна містити тендерна документація, зокрема, «кінцевий строк подання тендерних пропозицій», однак в контексті пункту не зазначено необхідності вказувати конкретну дату та час. Зокрема, частина 1 статті 21 Закону визначає, що тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошення про проведення відкритих торгів в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Вважаємо, що зазначення нами в тендерній документації, що кінцевий строк подання тендерних пропозицій визначається Замовником в оголошенні шляхом заповнення електронних полів у системі, не є порушенням вимог п.13 ч.2 ст.22 Закону України «Про публічні закупівлі», оскільки в оголошенні про закупівлю, що є складовою Тендерної документації Замовника, Замовником визначено кінцевий строк подання тендерних пропозицій 29.12.2020 року о 18:54. Також відповідно до частини першої статті 24 Закону фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерних пропозицій звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення процедури закупівлі. Звернень за роз’ясненнями або оскарження через електронну систему публічних закупівель не надходило. Поряд з цим, частиною другою статті 24 Закону встановлено, що замовник має право з власної ініціативи чи за результатами звернень або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації. У разі внесення змін, строк для подання тендерних пропозицій продовжується в електронній системі публічних закупівель таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення строку подання залишалося не мене ніж сім днів. Отже, в такому випадку, кінцевий строк подання тендерних пропозицій зміниться. Оскільки, Замовником є відділ освіти виконкому Металургійної районної у місті ради, на балансі якого перебуває 38 закладів дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти, кожного дня тендерним комітетом здійснюється великий обсяг повноважень задля забезпечення життєдіяльності закладів освіти Замовника, закупівлі товарів, робіт та послуг, у зв’язку з чим затверджена тендерна документація на засіданнях тендерного комітету може бути оприлюднена в електронній системі публічних закупівель не у день затвердження, а після спливу значної кількості часу, що унеможливлює проставлення точної дати та годин кінцевого терміну подання пропозицій саме в тендерній документації. На підставі чого, тендерний комітет Замовника визначає в тендерній документації, що кінцевий термін подання тендерної документації зазначається Замовником в оголошенні. 3. Відповідно до частини четвертої статті 41 Закону умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону переможця процедури закупівлі. В ході аналізу інформації оприлюдненої в електронній системі закупівель установлено, що умови укладеного Договору від 27.01.2021 №13 відрізняються від змісту Проекту Договору підписаного та завантаженого у складі тендерної пропозиції учасника, який визначений переможцям процедури закупівлі ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КРИВОРІЖХЛІБ" (далі Проект Договору), а саме: - умови Договору від 27.01.2021 №13, зокрема, пункти 3.1.,3.3.,3.5., 4.1.,5.3.,8.1. мають інший зміст ніж пункти Проекту Договору 3.1.,3.3.,3.5., 4.1.,5.3.,8.1.; - пункт 6.4.2. відсутній в Проекту Договору, тоді, як в Договорі від 27.01.2021 №13 від визначений. Таким чином, відповідно до частини першої статті 43 Договір від 27.01.2021 №13 є нікчемним, оскільки він укладений з порушеннями вимоги частини четвертої статті 41 Закону. Пояснення: Відповідно до пункту 31 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) тендерна документація - це документація щодо умов проведення публічних закупівель, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель. У частині п’ятій статті 41 Закону також визначено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків: 1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника; 2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії; 3) покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю; 4) продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю; 5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку; 6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування; 7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни; 8) зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої цієї статті. Отже, вказана норма передбачає випадки зміни істотних умов договору, які можуть виникати після його підписання. Звертаємо увагу на частину першу статті 41 Закону, в якій визначено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Визначення ж істотних умов договору містяться у статті 638 Цивільного кодексу України та означають умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Також за приписами статті 180 Господарського кодексу України зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства. Крім того у частині четвертій та п’ятій статті 41 Закону не йдеться мова про тендерну документацію. Натомість є застереження до основних вимог до договору про закупівлю за результатами проведення її процедури та неможливість в подальшому зміни істотних умов договору про закупівлю вже після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, які встановлені в цій же правовій нормі. До того ж, стаття 22 Закону про відомості тендерної документації не містить імперативної норми, що виражає необхідність чітко встановлювати відповідність проекту договору майбутньому договору про закупівлю, а містить визначення про необхідність включення проекту договору про закупівлю до тендерної документації з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов, що і було зроблено Замовником. Так, проект договору про закупівлю, що міститься у Додатку 3 Тендерної документації Замовника містить розділ «Порядок змін умов договору про закупівлю». Нововведення, які були внесені до договору про закупівлю не становлять істотних умов договору в розумінні статті 638 ЦКУ, а лише розширюють або уточнюють загальні положення проекту договору про закупівлю, що міститься у Додатку 3 тендерної документації Замовника. Виходячи з вищенаведеного, відділ освіти виконкому Металургійної районної у місті ради просить розглянути зазначені пояснення.
Орган ДФК: Східний офіс Держаудитслужби (Дніпропетровська обл.)
ПРИХОВАНО
13.12.2020 року відділом освіти виконкому Металургійної районної у місті ради розміщено оголошення про проведення процедури закупівлі відкриті торги в електронній системі публічних закупівель за предметом закупівлі: «Хлібопродукти, свіжовипечені хлібобулочні та кондитерські вироби» (UA-2020-12-13-000527-c), очікуваною вартістю 1916103,20 грн. За результатами проведеного аукціону, з переможцем процедури закупівлі з найнижчою ціновою пропозицією ТОВ "КРИВОРІЖХЛІБ" Замовником укладено договір про закупівлю товару за державні кошти № 13 від 27.01.2021 року. У зв’язку з розміщенням вимоги про надання пояснень від Східного офісу Державної аудиторської служби України під час моніторингу процедури закупівлі тендерним комітетом відділу освіти проведено повторний розгляд документації процедури закупівлі, зокрема тендерної пропозиції учасника ТОВ "КРИВОРІЖХЛІБ" та договору про закупівлю товару за державні кошти № 13 від 27.01.2021 року, укладеного між відділом освіти та ТОВ "КРИВОРІЖХЛІБ". Так, при повторному розгляді пропозиції встановлено її невідповідність - Специфікація (Додаток 1) до Договору про закупівлю за державні кошти від 27.01.2021 №13, в частині ціни за одиницю товару, відрізняється від Специфікації (Додаток 1) до Проекту Договору підписаного та завантаженого у складі тендерної пропозиції учасника, який визначений переможцем процедури закупівлі ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КРИВОРІЖХЛІБ". При цьому, відповідно до пункту 14.1 Договору про закупівлю за державні кошти від 27.01.2021 №13 невід’ємною частиною є Специфікація (Додаток 1). Встановлено, що помилково членами тендерного комітету - заступником голови комітету Шмуляк Г.Ю., секретарем комітету Яковлевою І.В., членами тендерного комітету Гузун Н.С., Коваленко М.П. та Огородніковою Р.І. під час розгляду зазначених документів тендерної пропозиції учасника було допущено помилку та не встановлено її невідповідність тендерній документації Замовника. З пояснень, отриманих від членів тендерного комітету, стало відомо, що у зв’язку зі встановленням карантину та запровадженням обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, встановлених Постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 року № 1236, робота членів тендерного комітету проходила частково в он-лайн режимі, деякі питання розглядались та затверджувались в режимі конференції «Zoom», у зв’язку з чим зазначене порушення мало місце. Відповідно до чинного законодавства України у сфері публічних закупівель члени тендерного комітету мають право на виправлення лише технічних (механічних, формальних) помилок, допущених при внесенні інформації про закупівлю, яка оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу. П.4.1 Розділу 4 Положення про тендерний комітет відділу освіти також передбачає право членів тендерного комітету на складання протоколів щодо виправлення помилок: технічних (механічних, формальних), допущених при внесенні інформації про закупівлю, яка оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу. Однак, віднесення зазначеної помилки до формальних не вбачається доцільним, у зв’язку з чим за порушення законодавства у сфері публічних закупівель членів тендерного комітету наказом по відділу освіти притягнуто до дисциплінарної відповідальності на підставі ст. 147,1471, 148,149 КЗпП України. Наказ від 30.07.2021 року № 50-к/тм додається. Секретар тендерного комітету Яковлева І.В. у зв’язку з перебуванням у відпустці не може бути притягнута до дисциплінарної відповідальності. Усіх членів тендерного комітету попереджено про необхідність неухильного дотримання вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та інших нормативних актів у сфері публічних закупівель в подальшій роботі, про несення адміністративної та персональної відповідальності за порушення вимог, установлених Законом. Виходячи з вищенаведеного, відділ освіти виконкому Металургійної районної у місті ради просить розглянути зазначені пояснення.
В межах здійснення Східним офісом Державної аудиторської служби України моніторингу процедури закупівлі «Хлібопродукти, свіжовипечені хлібобулочні та кондитерські вироби» (UA-2020-12-13-000527-c), яку проведено Відділом освіти виконкому Металургійної районної у місті ради (далі - Замовник), відділ освіти виконкому Металургійної районної у місті ради надає пояснення на запит про надання пояснень (інформації, документів). 1. Чому опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій, зазначених Замовником у пункті 1 розділу 3 тендерної документації, не відповідає переліку формальних (несуттєвих помилок), затверджених наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020р. № 710, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29 липня 2020р. за № 715/34998? Пояснення: 13.12.2020 року відділом освіти виконкому Металургійної районної у місті ради розміщено оголошення про проведення процедури закупівлі відкриті торги в електронній системі публічних закупівель за предметом закупівлі: «Хлібопродукти, свіжовипечені хлібобулочні та кондитерські вироби» (UA-2020-12-13-000527-c), очікуваною вартістю 1916103,20 грн. відповідно до норм чинного законодавства України. Відповідно до статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» у тендерній документації Замовника зазначаються такі відомості: 19) опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки. Отже, формальними помилками в розумінні Закону є лише технічні помилки та описки. Зазначене формулювання в Законі було присутнє в попередній редакції, залишається незмінним з прийняттям нової редакції Закону, що свідчить про те, що Замовник при формуванні своєї тендерної документації на власний розсуд включає до неї перелік та опис формальних помилок, що може бути значно ширший, ніж той, що визначений Законом. Тендерна документація Замовника, зокрема Розділ 3. Інструкція з підготовки тендерної пропозиції, зокрема частина 1 Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції містить опис та приклади формальних несуттєвих помилок: формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки. До формальних (несуттєвих) помилок Замовника відносяться: орфографічні помилки та механічні описки в словах та словосполученнях, що зазначені в документах, що підготовлені безпосередньо учасником та надані у складі пропозиції. Наприклад: зазначення в довідці русизмів, сленгових слів або технічних помилок; зазначення невірної назви документа, що підготовлений безпосередньо учасником, у разі якщо зміст такого документу повністю відповідає вимогам цієї документації. Наприклад: замість вимоги надати довідку в довільній формі учасник надав лист-пояснення; інші формальні (несуттєві) помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст пропозиції. Допущення формальних помилок учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Рішення про віднесення помилки до формальної приймається Замовником. Тому, якщо під час оцінки тендерної пропозиції учасника замовник вважає, що допущена учасником невідповідність умовам тендерної документації не впливає на зміст тендерної пропозиції учасника, то замовник може прийняти рішення про віднесення допущеної помилки до формальних (якщо у тендерній документації замовника міститься перелік таких помилок), що дозволяє замовнику не відхиляти найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію. Окрім того, формулювання положення «інші формальні (несуттєві) помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст пропозиції», що міститься в Розділі 3 Тендерної документації Замовника як раз і охоплює та включає поняття всіх інших формальних несуттєвих помилок, які деталізовано в Наказі № 710 від 15.04.2020 року. 15.04.2020 року наказом Уповноваженого органу Мінекономіки України № 710 було затверджено Перелік формальних помилок, що передбачає дванадцять блоків з такими помилками. Однак, наказ не містить імперативної норми щодо обов’язкового включення переліку формальних помилок до тендерної документації Замовника. Слід зазначити, що відповідно до статті 22 Закону формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки, тому зазначений перелік формальних помилок, так як і визначення формальних помилок у Законі стосуються лише помилок, що допущені учасниками процедури закупівлі під час підготовки тендерних пропозиції. Тобто, помилки, що містяться у документах тендерної пропозиції учасників. При цьому помилки, допущені іншими суб’єктами господарювання, органами/установами/організаціями в документах, що були надані учасником у складі його пропозиції, не будуть вважатись формальними та потягнуть за собою його дискваліфікацію з тендеру. Отже, виходячи зі змісту вказаних норм, саме замовник визначає, які помилки у тендерній документації можуть бути допущені учасниками закупівлі та які не призведуть до відхилення наданих пропозицій, про що вказується у тендерній документації для підготовки тендерних пропозицій. Відділ освіти також звертає увагу на те, що типова форма тендерної документації, затверджена наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 13.04.2016 № 680, на підставі якої складено тендерну документацію Замовника, містить розділ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» - зміст і спосіб подання тендерної пропозиції – в якому визначено, що замовник може передбачити опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками в тендерних пропозиціях не призведе до відхилення їх пропозицій. Отже, у випадку прийняття рішення про визначення переліку формальних помилок, які не призведуть до відхилення тендерної пропозиції та викладення їх опису у тендерній документації, останні можуть бути відображені або в розділі Інструкція з підготовки тендерної пропозиції, або окремим розділом. Виходячи з вищенаведеного, тендерний комітет при формуванні наступної тендерної документації Замовника буде включати перелік формальних помилок, визначений у наказі Мінекономіки України № 710 від 15.04.2020 року «Про затвердженням Переліку формальних помилок», але вважає недоцільним враховувати дану обставину як порушення норм чинного законодавства України. 2. Чому на порушення вимоги пункту 14 частини другої статті 22 Закону Замовником в тендерній документації не визначено кінцевий строк подання тендерних пропозицій, натомість визначено, що кінцевий строк подання тендерних пропозицій зазначається замовником в оголошенні до процедури закупівлі відкриті торги шляхом заповнення електронних форм? Пояснення: В умовах тендерної документації Замовника по вищевказаному предмету закупівлі, відповідно до вимог п.14 ч.2 ст.22 Закону України «Про публічні закупівлі» зазначено кінцевий строк подання тендерної пропозиції, а саме у Розділі 4. «Подання та розкриття тендерної пропозиції» вказано наступне: п. 1. Кінцевий строк подання тендерних пропозицій зазначається замовником в оголошенні до процедури закупівлі відкриті торги шляхом заповнення електронних форм. Пункт 14 ч.2 ст.22 Закону визначає, що саме повинна містити тендерна документація, зокрема, «кінцевий строк подання тендерних пропозицій», однак в контексті пункту не зазначено необхідності вказувати конкретну дату та час. Зокрема, частина 1 статті 21 Закону визначає, що тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошення про проведення відкритих торгів в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Вважаємо, що зазначення нами в тендерній документації, що кінцевий строк подання тендерних пропозицій визначається Замовником в оголошенні шляхом заповнення електронних полів у системі, не є порушенням вимог п.13 ч.2 ст.22 Закону України «Про публічні закупівлі», оскільки в оголошенні про закупівлю, що є складовою Тендерної документації Замовника, Замовником визначено кінцевий строк подання тендерних пропозицій 29.12.2020 року о 18:54. Також відповідно до частини першої статті 24 Закону фізична/юридична особа має право не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерних пропозицій звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення процедури закупівлі. Звернень за роз’ясненнями або оскарження через електронну систему публічних закупівель не надходило. Поряд з цим, частиною другою статті 24 Закону встановлено, що замовник має право з власної ініціативи чи за результатами звернень або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації. У разі внесення змін, строк для подання тендерних пропозицій продовжується в електронній системі публічних закупівель таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення строку подання залишалося не мене ніж сім днів. Отже, в такому випадку, кінцевий строк подання тендерних пропозицій зміниться. Оскільки, Замовником є відділ освіти виконкому Металургійної районної у місті ради, на балансі якого перебуває 38 закладів дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти, кожного дня тендерним комітетом здійснюється великий обсяг повноважень задля забезпечення життєдіяльності закладів освіти Замовника, закупівлі товарів, робіт та послуг, у зв’язку з чим затверджена тендерна документація на засіданнях тендерного комітету може бути оприлюднена в електронній системі публічних закупівель не у день затвердження, а після спливу значної кількості часу, що унеможливлює проставлення точної дати та годин кінцевого терміну подання пропозицій саме в тендерній документації. На підставі чого, тендерний комітет Замовника визначає в тендерній документації, що кінцевий термін подання тендерної документації зазначається Замовником в оголошенні. 3. Відповідно до частини четвертої статті 41 Закону умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону переможця процедури закупівлі. В ході аналізу інформації оприлюдненої в електронній системі закупівель установлено, що умови укладеного Договору від 27.01.2021 №13 відрізняються від змісту Проекту Договору підписаного та завантаженого у складі тендерної пропозиції учасника, який визначений переможцям процедури закупівлі ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КРИВОРІЖХЛІБ" (далі Проект Договору), а саме: - умови Договору від 27.01.2021 №13, зокрема, пункти 3.1.,3.3.,3.5., 4.1.,5.3.,8.1. мають інший зміст ніж пункти Проекту Договору 3.1.,3.3.,3.5., 4.1.,5.3.,8.1.; - пункт 6.4.2. відсутній в Проекту Договору, тоді, як в Договорі від 27.01.2021 №13 від визначений. Таким чином, відповідно до частини першої статті 43 Договір від 27.01.2021 №13 є нікчемним, оскільки він укладений з порушеннями вимоги частини четвертої статті 41 Закону. Пояснення: Відповідно до пункту 31 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) тендерна документація - це документація щодо умов проведення публічних закупівель, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель. У частині п’ятій статті 41 Закону також визначено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків: 1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника; 2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії; 3) покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю; 4) продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю; 5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку; 6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування; 7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни; 8) зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої цієї статті. Отже, вказана норма передбачає випадки зміни істотних умов договору, які можуть виникати після його підписання. Звертаємо увагу на частину першу статті 41 Закону, в якій визначено, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Визначення ж істотних умов договору містяться у статті 638 Цивільного кодексу України та означають умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Також за приписами статті 180 Господарського кодексу України зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства. Крім того у частині четвертій та п’ятій статті 41 Закону не йдеться мова про тендерну документацію. Натомість є застереження до основних вимог до договору про закупівлю за результатами проведення її процедури та неможливість в подальшому зміни істотних умов договору про закупівлю вже після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, які встановлені в цій же правовій нормі. До того ж, стаття 22 Закону про відомості тендерної документації не містить імперативної норми, що виражає необхідність чітко встановлювати відповідність проекту договору майбутньому договору про закупівлю, а містить визначення про необхідність включення проекту договору про закупівлю до тендерної документації з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов, що і було зроблено Замовником. Так, проект договору про закупівлю, що міститься у Додатку 3 Тендерної документації Замовника містить розділ «Порядок змін умов договору про закупівлю». Нововведення, які були внесені до договору про закупівлю не становлять істотних умов договору в розумінні статті 638 ЦКУ, а лише розширюють або уточнюють загальні положення проекту договору про закупівлю, що міститься у Додатку 3 тендерної документації Замовника. Виходячи з вищенаведеного, відділ освіти виконкому Металургійної районної у місті ради просить розглянути зазначені пояснення.
13.12.2020 року відділом освіти виконкому Металургійної районної у місті ради розміщено оголошення про проведення процедури закупівлі відкриті торги в електронній системі публічних закупівель за предметом закупівлі: «Хлібопродукти, свіжовипечені хлібобулочні та кондитерські вироби» (UA-2020-12-13-000527-c), очікуваною вартістю 1916103,20 грн. За результатами проведеного аукціону, з переможцем процедури закупівлі з найнижчою ціновою пропозицією ТОВ "КРИВОРІЖХЛІБ" Замовником укладено договір про закупівлю товару за державні кошти № 13 від 27.01.2021 року. У зв’язку з розміщенням вимоги про надання пояснень від Східного офісу Державної аудиторської служби України під час моніторингу процедури закупівлі тендерним комітетом відділу освіти проведено повторний розгляд документації процедури закупівлі, зокрема тендерної пропозиції учасника ТОВ "КРИВОРІЖХЛІБ" та договору про закупівлю товару за державні кошти № 13 від 27.01.2021 року, укладеного між відділом освіти та ТОВ "КРИВОРІЖХЛІБ". Так, при повторному розгляді пропозиції встановлено її невідповідність - Специфікація (Додаток 1) до Договору про закупівлю за державні кошти від 27.01.2021 №13, в частині ціни за одиницю товару, відрізняється від Специфікації (Додаток 1) до Проекту Договору підписаного та завантаженого у складі тендерної пропозиції учасника, який визначений переможцем процедури закупівлі ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КРИВОРІЖХЛІБ". При цьому, відповідно до пункту 14.1 Договору про закупівлю за державні кошти від 27.01.2021 №13 невід’ємною частиною є Специфікація (Додаток 1). Встановлено, що помилково членами тендерного комітету - заступником голови комітету Шмуляк Г.Ю., секретарем комітету Яковлевою І.В., членами тендерного комітету Гузун Н.С., Коваленко М.П. та Огородніковою Р.І. під час розгляду зазначених документів тендерної пропозиції учасника було допущено помилку та не встановлено її невідповідність тендерній документації Замовника. З пояснень, отриманих від членів тендерного комітету, стало відомо, що у зв’язку зі встановленням карантину та запровадженням обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, встановлених Постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 року № 1236, робота членів тендерного комітету проходила частково в он-лайн режимі, деякі питання розглядались та затверджувались в режимі конференції «Zoom», у зв’язку з чим зазначене порушення мало місце. Відповідно до чинного законодавства України у сфері публічних закупівель члени тендерного комітету мають право на виправлення лише технічних (механічних, формальних) помилок, допущених при внесенні інформації про закупівлю, яка оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу. П.4.1 Розділу 4 Положення про тендерний комітет відділу освіти також передбачає право членів тендерного комітету на складання протоколів щодо виправлення помилок: технічних (механічних, формальних), допущених при внесенні інформації про закупівлю, яка оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу. Однак, віднесення зазначеної помилки до формальних не вбачається доцільним, у зв’язку з чим за порушення законодавства у сфері публічних закупівель членів тендерного комітету наказом по відділу освіти притягнуто до дисциплінарної відповідальності на підставі ст. 147,1471, 148,149 КЗпП України. Наказ від 30.07.2021 року № 50-к/тм додається. Секретар тендерного комітету Яковлева І.В. у зв’язку з перебуванням у відпустці не може бути притягнута до дисциплінарної відповідальності. Усіх членів тендерного комітету попереджено про необхідність неухильного дотримання вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та інших нормативних актів у сфері публічних закупівель в подальшій роботі, про несення адміністративної та персональної відповідальності за порушення вимог, установлених Законом. Виходячи з вищенаведеного, відділ освіти виконкому Металургійної районної у місті ради просить розглянути зазначені пояснення.
Відділ освіти виконкому Металургійної районної у місті ради щодо усунення порушень у сфері публічних закупівель, встановлених за результатами моніторингу Східного офісу Держаудитслужби України за процедурою закупівлі відкриті торги за предметом закупівлі: «Хлібопродукти, свіжовипечені хлібобулочні та кондитерські вироби», код ДК 021:2015 - 15810000-9 Хлібопродукти, свіжовипечені хлібобулочні та кондитерські вироби в електронній системі публічних закупівель «ProZorro», ідентифікатор закупівлі: UA-2020-12-13-000527-c повідомляє наступне. На засіданні тендерного комітету 15.04.20206.08.2021 року уважно розглянуто інформацію Східного офісу Держаудитслужби України про результати моніторингу, оприлюднені в електронній системі. З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2 та 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Східний офіс Держаудитслужби зобовязав здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень. Так, тендерним комітетом відділу освіти 06.08.2021 року винесено відповідне рішення № 289 про припинення дії договору про закупівлю товару за державні кошти від 27.01.2021 року №13 року на постачання хлібопродуктів до закладів освіти району шляхом укладення додаткової угоди до договору. Зазначене рішення оприлюднене в електронній системі публічних закупівель у цей же день.