0 800 30-74-85
З 8 до 18 по буднях
Повідомлення менеджеру
Відгук менеджеру
Підтримайте нашу армію та фонд «Повернись живим» — Підтримати
Шановний Користувач електронного майданчика "Zakupki UA",
для використання електронного майданчика "Zakupki UA" з метою участі у якості учасника у закупівлях у відповідності до законодавства у сфері публічних закупівель, кожен Користувач, крім реєстрації/авторизації на електронному майданчику "Zakupki UA", має:
Користувачі мають змогу ознайомитись з чинними редакціями Регламенту електронного майданчика "Zakupki UA" і Тарифів електронного майданчика "Zakupki UA" за посиланнями: https://zakupki.com.ua/reglament і https://zakupki.com.ua/pricing.
З повагою,
Служба підтримки Zakupki UA
support@zakupki.com.ua
class="modal-title" id="myModalLabel">Великий розмір файлу
Очікувана вартість
17 464 554.00 UAH
Знайдено порушення
Дата: 23 серп. 19:56
Орган ДФК: Північно-Східний офіс Держаудитслужби ( обл.)
ПРИХОВАНО
ПРИХОВАНО
ПРИХОВАНО
Орган ДФК: Північно-Східний офіс Держаудитслужби ( обл.)
ПРИХОВАНО
23.08.2022р. в електронній системі закупівель оприлюднено інформацію щодо Моніторингу закупівлі ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» 09310000-5 – електрична енергія (Постачання електричної енергії до об’єктів КП ВУВКГ) (UA-2021-12-23-015331-c), Замовником якої являється КП ВУВКГ (код ЄДРПОУ 03352716). 24.08.2022р. в електронній системі закупівель оприлюднено Запит Замовнику на пояснення, де поставлено наступні питання: 1) яким чином та на підставі яких документів здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість, надати посилання на сторінку власного веб-сайту (або веб-сайту головного розпорядника коштів), на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 р. № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами); 2)надати інформацію щодо причин не виконання рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 27.04.2022 №4116-р/пк-пз. З приводу питання першого надаємо наступну інформацію. В розумінні Закону України «Про публічні закупівлі» КП ВУВКГ відноситься до замовників, що здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, а саме: забезпечення виробництва, транспортування та постачання питної води, забезпечення функціонування централізованого водовідведення (п. 4 ч. 2 ст.2 Закону). Відповідно до Статуту КП ВУВКГ (зокрема редакції документу, що був чинний на момент оголошення закупівлі, моніторинг якої здійснюється) Комунальне підприємство виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства (скорочена назва - КП ВУВКГ) є комунальним підприємством, яке реорганізоване шляхом приєднання до КП Виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства комунальних підприємств "Аквасервіс" та "Стоксервіс" згідно рішення Конотопської міської ради від 20 вересня 2005 року на базі відокремленої частини комунальної власності територіальної громади м. Конотоп. Засновником КП ВУВКГ є Конотопська міська рада, яка представляє інтереси територіальної громади міста Конотопа. Підприємство є юридичною особою, яке має відокремлене майно, працює на принципах повного господарського розрахунку, має самостійний баланс, розрахункові рахунки в установах банків для збереження коштів і здійснення усіх видів розрахункових і банківських операцій відповідно до встановлених правил, круглу печатку, кутовий та інші штампи зі своїм найменуванням та ідентифікаційним кодом. Майно комунального підприємства знаходиться у комунальній власності і закріплюється за Підприємством на праві господарського відання. Таким чином КП ВУВКГ не є бюджетною організацією і не фінансується ні з державного ні з місцевого бюджетів. Лише в окремих випадках, за умови прийняття окремих рішень Засновника або для фінансування спеціально затверджених програм розвитку відповідної галузі, можуть виділятись бюджетні кошти на реалізацію конкретних заходів. Коштами на оплату закупівлі за кодом ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» 09310000-5 – електрична енергія (Постачання електричної енергії до об’єктів КП ВУВКГ) (UA-2021-12-23-015331-c) є кошти від господарської діяльності підприємства. Постанова Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року №710 «Про ефективне використання бюджетних коштів» (зі змінами) (далі по тексту - Постанова) прийнята з метою ефективного використання державних коштів, та передбачає заходи щодо ефективного та раціонального використання державних коштів, передбачених для утримання органів державної влади та інших державних органів, утворених органами державної влади підприємств, установ та організацій, які використовують кошти державного бюджету. Для окремих суб’єктів, зокрема для органів місцевого самоврядування, Постанова носить рекомендаційний характер. Пункт 4¹ Постанови, про виконання якого іде мова в запиті замовнику на пояснення в межах моніторингу, стосується Головних розпорядників бюджетних коштів (розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктів господарювання державного сектору економіки. КП ВУВКГ не відноситься до жодного з названих вище суб’єктів, отже дія Пункт 4¹ Постанови на конкретного Замовника не поширюється, а, тому, у КП ВУВКГ практично відсутня правова підстава застосовувати відповідні норми законодавства під час здійснення власної господарської діяльності. КП ВУВКГ, як не бюджетна організація відповідно, не має бюджетних призначень і не здійснює їх обґрунтувань. Річну потребу в товарах, роботах і послугах підприємство визначає на основі виробничих потреб, а очікувану вартість відповідно до ринкових цін. Очікувана вартість конкретного предмету закупівлі (електричної енергії) визначалась у відповідності до «Примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» , затвердженої Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 18.02.2020 № 275, на основі аналізу ринку електричної енергії, на основі даних, що оприлюднені ДП «Оператор ринку», ринку «на добу на перед» (РДН), що розміщені на сайті https://www.oree.com.ua/, також враховувалась інформація про оголошені та проведені процедури закупівель по аналогічному предмету. З приводу питання другого надаємо наступну інформацію. На переконання Замовника торгів рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 27.04.2022 №4116-р/пк-пз було прийнято з порушенням вимог чинного законодавства України та не відповідає законним інтересам Замовника, у зв’язку з чим, керуючись ч. 23 ст. 18 Закону та положеннями КАС, дане рішення було оскаржено Замовником до Окружного адміністративного суду міста Києва. За даним адміністративним позовом відкрито провадження у справі №640/8359/22 про визнання протиправним та скасування рішення, визнання дій правомірними. Справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання. Рішення по справі судом поки не винесено. У зв’язку з воєнними діями та особливостями судочинства в умовах воєнного стану, відкриття провадження та інформування Позивача про розгляд справи відбулось з затримкою.
23.08.2022р. в електронній системі закупівель оприлюднено інформацію щодо Моніторингу закупівлі ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» 09310000-5 – електрична енергія (Постачання електричної енергії до об’єктів КП ВУВКГ) (UA-2021-12-23-015331-c), Замовником якої являється КП ВУВКГ (код ЄДРПОУ 03352716). 24.08.2022р. в електронній системі закупівель оприлюднено Запит Замовнику на пояснення, де поставлено наступні питання: 1) яким чином та на підставі яких документів здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість, надати посилання на сторінку власного веб-сайту (або веб-сайту головного розпорядника коштів), на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 р. № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами); 2)надати інформацію щодо причин не виконання рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 27.04.2022 №4116-р/пк-пз. З приводу питання першого надаємо наступну інформацію. В розумінні Закону України «Про публічні закупівлі» КП ВУВКГ відноситься до замовників, що здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, а саме: забезпечення виробництва, транспортування та постачання питної води, забезпечення функціонування централізованого водовідведення (п. 4 ч. 2 ст.2 Закону). Відповідно до Статуту КП ВУВКГ (зокрема редакції документу, що був чинний на момент оголошення закупівлі, моніторинг якої здійснюється) Комунальне підприємство виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства (скорочена назва - КП ВУВКГ) є комунальним підприємством, яке реорганізоване шляхом приєднання до КП Виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства комунальних підприємств "Аквасервіс" та "Стоксервіс" згідно рішення Конотопської міської ради від 20 вересня 2005 року на базі відокремленої частини комунальної власності територіальної громади м. Конотоп. Засновником КП ВУВКГ є Конотопська міська рада, яка представляє інтереси територіальної громади міста Конотопа. Підприємство є юридичною особою, яке має відокремлене майно, працює на принципах повного господарського розрахунку, має самостійний баланс, розрахункові рахунки в установах банків для збереження коштів і здійснення усіх видів розрахункових і банківських операцій відповідно до встановлених правил, круглу печатку, кутовий та інші штампи зі своїм найменуванням та ідентифікаційним кодом. Майно комунального підприємства знаходиться у комунальній власності і закріплюється за Підприємством на праві господарського відання. Таким чином КП ВУВКГ не є бюджетною організацією і не фінансується ні з державного ні з місцевого бюджетів. Лише в окремих випадках, за умови прийняття окремих рішень Засновника або для фінансування спеціально затверджених програм розвитку відповідної галузі, можуть виділятись бюджетні кошти на реалізацію конкретних заходів. Коштами на оплату закупівлі за кодом ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» 09310000-5 – електрична енергія (Постачання електричної енергії до об’єктів КП ВУВКГ) (UA-2021-12-23-015331-c) є кошти від господарської діяльності підприємства. Постанова Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року №710 «Про ефективне використання бюджетних коштів» (зі змінами) (далі по тексту - Постанова) прийнята з метою ефективного використання державних коштів, та передбачає заходи щодо ефективного та раціонального використання державних коштів, передбачених для утримання органів державної влади та інших державних органів, утворених органами державної влади підприємств, установ та організацій, які використовують кошти державного бюджету. Для окремих суб’єктів, зокрема для органів місцевого самоврядування, Постанова носить рекомендаційний характер. Пункт 4¹ Постанови, про виконання якого іде мова в запиті замовнику на пояснення в межах моніторингу, стосується Головних розпорядників бюджетних коштів (розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктів господарювання державного сектору економіки. КП ВУВКГ не відноситься до жодного з названих вище суб’єктів, отже дія Пункт 4¹ Постанови на конкретного Замовника не поширюється, а, тому, у КП ВУВКГ практично відсутня правова підстава застосовувати відповідні норми законодавства під час здійснення власної господарської діяльності. КП ВУВКГ, як не бюджетна організація відповідно, не має бюджетних призначень і не здійснює їх обґрунтувань. Річну потребу в товарах, роботах і послугах підприємство визначає на основі виробничих потреб, а очікувану вартість відповідно до ринкових цін. Очікувана вартість конкретного предмету закупівлі (електричної енергії) визначалась у відповідності до «Примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» , затвердженої Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 18.02.2020 № 275, на основі аналізу ринку електричної енергії, на основі даних, що оприлюднені ДП «Оператор ринку», ринку «на добу на перед» (РДН), що розміщені на сайті https://www.oree.com.ua/, також враховувалась інформація про оголошені та проведені процедури закупівель по аналогічному предмету. З приводу питання другого надаємо наступну інформацію. На переконання Замовника торгів рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 27.04.2022 №4116-р/пк-пз було прийнято з порушенням вимог чинного законодавства України та не відповідає законним інтересам Замовника, у зв’язку з чим, керуючись ч. 23 ст. 18 Закону та положеннями КАС, дане рішення було оскаржено Замовником до Окружного адміністративного суду міста Києва. За даним адміністративним позовом відкрито провадження у справі №640/8359/22 про визнання протиправним та скасування рішення, визнання дій правомірними. Справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання. Рішення по справі судом поки не винесено. У зв’язку з воєнними діями та особливостями судочинства в умовах воєнного стану, відкриття провадження та інформування Позивача про розгляд справи відбулось з затримкою.
Адміністративний позов про визнання протиправним та скасування Висновку моніторингу закупівлі Держаудитслужби оскаржено до Сумського окружного адміністративного суду. Документи подано 23.09.2022р. Судовій справі присвоєно №480/6241/22.
АРГУМЕНТОВАНІ ЗАПЕРЕЧЕННЯ ДО ВИСНОВКУ Відповідно до Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2021-12-23-015331-c, оголошеної Комунальним підприємством виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства (скорочена назва КП ВУВКГ, код ЄДРПОУ 03352716) щодо закупівлі товару на 2022рік за предметом ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» 09310000-5 – електрична енергія (Постачання електричної енергії до об’єктів КП ВУВКГ), 17464554 UAH, 09310000-5, ДК021, 3881012, кВт*год, (дата початку моніторингу – 23.08.2022р., дата завершення моніторингу – 12.09.2022р. дата публікації висновку – 13.09.2022р.), за результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій установлено порушення абзацу третього пункту 1 частини першої статті 31 Закону при розгляді тендерної пропозиції ТОВ «Енера Суми», а саме у складі тендерної пропозиції ТОВ «Енера Суми» відсутні копії всіх сторінок паспорту, де є будь-які відмітки та довідка про присвоєння ідентифікаційного коду Рибної Віти Віталіївни (в складі тендерної пропозиції міститься довіреність на Рибну Віту Віталіївну від 25.10.2021 №7-12/7-Д/68 (файл «Довіреність головного адміністратора Конотопського ЦОК.pdf»), що, на думку контролюючого органу, не відповідає вимогам пункту 1 розділу ІІІ тендерної документації Замовника. З огляду на встановлене порушення, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Сумській області зобов’язує Замовника здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законодавством порядку шляхом відхилення тендерної пропозиції ТОВ «Енера Суми» та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень). Замовник не може погодитись з висновками проведеного моніторингу та виконати покладені даним висновком зобов’язання у зв’язку з їх необґрунтованістю та безпідставністю, і виходить при цьому з наступного. Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ тендерної документації Замовника (про що йдеться зокрема у висновку за результатами моніторингу), тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про загальну вартість пропозиції шляхом завантаження необхідних документів через електронну систему закупівель, що підтверджують відповідність вимогам, визначеним замовником, зокрема (в тому числі): - документами, що підтверджують повноваження посадової особи або представника учасника процедури закупівлі щодо підпису документів тендерної пропозиції та договору про закупівлю; Повноваження щодо підпису документів тендерної пропозиції уповноваженої особи учасника процедури закупівлі та договору про закупівлю підтверджується: для посадових (службових) осіб учасника, які уповноважені підписувати документи пропозиції та вчиняти інші юридично значущі дії від імені учасника на підставі положень установчих документів – розпорядчий документ про призначення (обрання) на посаду відповідної особи (наказ про призначення та/ або протокол зборів засновників, тощо); для осіб, що уповноважені представляти інтереси учасника під час проведення процедури закупівлі, та які не входять до кола осіб, які представляють інтереси учасника без довіреності – довіреність, оформлена у відповідності до вимог чинного законодавства, із зазначенням повноважень повіреного, разом з документами, що у відповідності до цього пункту підтверджують повноваження посадової (службової) особи учасника, що підписала від імені учасника вказану довіреність, а також копія всіх сторінок паспорту, де є будь-які відмітки та довідка про присвоєння ідентифікаційного коду уповноваженої особи учасника. Серед документів, поданих учасником закупівлі ТОВ «ЕНЕРА СУМИ», на виконання даної вимоги тендерної документації, міститься «Довідка про повноваження підпису» №10/275 від 14.01.2022 (файл в переліку документів «Обґрунтування ненадання рішення загальних зборів»), в якій чітко вказано, що Директором ТОВ "ЕНЕРА СУМИ" відповідно до рішення Загальних зборів учасників ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕНЕРА СУМИ", оформленого протоколом від 28 грудня 2018 року, є Лошак Ірина Вікторівна, Статутом, наданим в складі тендерної пропозиції, підтверджується статус та повноваження директора на підписання документів пропозиції та договору за результатами торгів. Право підпису документів пропозиції згідно довіреності №7-12/7-Д/95 від 21 грудня 2021 року надано заступнику директора ТОВ "ЕНЕРА СУМИ" Цибульняку Сергію Олександровичу. Разом з тим в складі пропозиції того ж учасника міститься Статут, протокол загальних зборів ТОВ «ЕНЕРА СУМИ» від 28.12.2018р., Наказ про призначення на посаду директора Лошак І.В., копія паспорта та ІПН на цю особу, її згода на обробку персональних даних, витяг з ЄДР від 18.11.2021р. яким підтверджено, що Лошак І.В. являється керівником, тобто повний пакет документів, для того аби встановити повноваження директора ТОВ «ЕНЕРА СУМИ» як особи, що має право та намір підписувати договір на закупівлю, як то заявлено в поданій учасником «Довідкці про повноваження підпису» №10/275 від 14.01.2022. Також в складі пропозиції Учасника ТОВ «ЕНЕРА СУМИ» міститься Довіреність №7-12/7-Д/95, якою уповноважено заступника директора Товариства Цибульняка Сергія Олександровича представляти інтереси товариства при проведенні процедур закупівель електроенергії зокрема, наказ про його прийняття на роботу №108-к від 29.12.2018, копія паспорта та ІПН, а також його згода на обробку персональних даних, тобто повний пакет документів на підтвердження повноважень Цибульняка С.О., подавати пропозицію на закупівлю від імені Учасника ТОВ «ЕНЕРА СУМИ», як то заявлено в поданій учасником «Довідці про повноваження підпису» №10/275 від 14.01.2022. Відмітимо, що пропозиція ТОВ «ЕНЕРА СУМИ» була підписана 24.01.2022р. кваліфікованим КЕП Цибульняка Сергія Олександровича, що повністю відповідає вимогам тендерної документації та підтверджуючім документам Учасника. При оцінці пропозиції Учасника ТОВ «ЕНЕРА СУМИ» уповноважена особа Замовника виходила з наявних документів та розглядала повноваження на вчинення правочинів в межах конкретної закупівлі двох заявлених Учасником осіб, а саме: на етапі подання пропозиції – перший заступник директора – Цибульняк Сергій Олександрович; на етапі укладання договору – директор Товариства – Лошак Ірина Вікторівна. Додану в складі пропозиції Учасника Довіреність №7-12/7-Д/68, видану на уповноваження Головного адміністратора Конотопського центру обслуговування клієнтів Рибну Віту Віталіївну Замовник не розглядав як документ, визначальний для конкретної закупівлі, а розглядав як документ, поданий Учасником додатково, оскільки Рибна Віта Віталіївна не була визначена Учасником як особа уповноважена вчиняти будь-які дії в оголошеній Замовником Закупівлі, що підтверджує подана учасником «Довідка про повноваження підпису» №10/275 від 14.01.2022. Припускаємо, що дана довіреність була підвантажена до закупівлі випадково, чи в складів загального пакету документів, сформованого для участі в декількох торгах одночасно, що є допустимим і ніяк не порушує вимог Закону чи принципів публічних закупівель, а також вимог тендерної документації, яка не містить заборони Учасникам додавати додаткові документи. Оскільки наявність даного документу ніяк не впливає на можливість визначити уповноважених осіб Учасника та ступінь їх повноважень, а підтверджує лише про те, що в складі трудового колективу Учасника є ще така особа, якій видана довіреність з певними повноваженнями, сама наявність в складі пропозиції такого документу не може розглядатись як підстава для відхилення пропозиції учасника на торгах. Закон не містить прямої заборони для учасника надавати додаткову інформацію у складі тендерної пропозиції. Законом також не встановлено, що подання учасником додаткової інформації, яку замовник не вимагав, є підставою для відхилення тендерної пропозиції. Відповідно до ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням. Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Замовники, учасники процедур закупівлі, суб’єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом. Забороняється зловживання правами, у тому числі правом на оскарження рішень, дії чи бездіяльності замовника. Відповідно до 6. Ст. 11 Закону Уповноважена особа під час організації та проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі повинна забезпечити об’єктивність та неупередженість процесу організації та проведення процедур закупівель/спрощених закупівель в інтересах замовника. Звертаємо увагу, що в Запиті Замовнику на пояснення, яке було оприлюднено Держаудитслужбою в електронній системі закупівель 24.08.2022р., питання щодо надання пояснень по суті виявленого порушення, в результаті чого виставлено зобов’язання Замовнику вчинити дії направлені на відхилення пропозиції одного з Учасників закупівлі, не стояло, здогадатись про наявність такого питання самостійно Замовник не міг, тому не мав можливості викласти свою позицію з цього приводу і надати відповідні пояснення в процесі моніторингу. Замовник вважає Висновок за результатами моніторингу необґрунтованим і таким, що прийнятий без повного аналізу пропозиції Учасника торгів «ТОВ ЕНЕРА СУМИ». Замовник також не вбачає жодних законних підстав для відхилення тендерної пропозиції Учасника ТОВ «ЕНЕРА СУМИ», оскільки підстави відхилення тендерних пропозицій чітко і вичерпно визначені в ст. 31 Закону. Оскільки саме Замовник несе повну, до того ж персональну, відповідальність згідно чинного законодавства України за прийняті рішення та вчинені в процесі проведення процедури закупівлі дії, виконати зобов’язанні щодо усунення порушення, виявленого моніторингом даної процедури шляхом відхилення пропозицій учасника ТОВ «ЕНЕРА СУМИ» Замовник не може, у зв’язку з незаконністю і безпідставністю такої вимоги та має намір оскаржити «Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2021-12-23-015331-c» у встановлений законом строк до суду.