0 800 30-74-85
З 8 до 18 по буднях
Повідомлення менеджеру
Відгук менеджеру
Підтримайте нашу армію та фонд «Повернись живим» — Підтримати
Шановний Користувач електронного майданчика "Zakupki UA",
для використання електронного майданчика "Zakupki UA" з метою участі у якості учасника у закупівлях у відповідності до законодавства у сфері публічних закупівель, кожен Користувач, крім реєстрації/авторизації на електронному майданчику "Zakupki UA", має:
Користувачі мають змогу ознайомитись з чинними редакціями Регламенту електронного майданчика "Zakupki UA" і Тарифів електронного майданчика "Zakupki UA" за посиланнями: https://zakupki.com.ua/reglament і https://zakupki.com.ua/pricing.
З повагою,
Служба підтримки Zakupki UA
support@zakupki.com.ua
class="modal-title" id="myModalLabel">Великий розмір файлу
Очікувана вартість
9 767 490.00 UAH
Замовник
Комунальний заклад "Криничанський психоневрологічний інтернат" Дніпропетровської обласної ради"
Контакти та закупівліЗнайдено порушення
Дата: 30 квіт. 14:58
Орган ДФК: Західний офіс Держаудитслужби ( обл.)
ПРИХОВАНО
ПРИХОВАНО
ПРИХОВАНО
Орган ДФК: Західний офіс Держаудитслужби ( обл.)
ПРИХОВАНО
Пояснення на запит від 01 травня 2024 року Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області моніторингу процедури закупівлі «55510000-8 – Послуги їдалень (аутсорсинг)» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2024-02-02-001523-a). 1. Надати інформацію про те, яким чином та на підставі яких документів Замовником здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість. Комунальний заклад «Криничанський психоневрологічний інтернат» Дніпропетровської обласної ради» (далі – Замовник) є стаціонарним інтернатним закладом, що утворений для тимчасового або постійного проживання/перебування осіб із стійкими інтелектуальними та/або психічними порушеннями, які за станом здоров’я потребують стороннього догляду, соціально-побутового обслуговування, надання медичної допомоги, соціальних послуг та комплексу реабілітаційних заходів. Згідно з Типовим положенням про психоневрологічний інтернат, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 957, підопічні відповідно до встановлених норм забезпечуються, зокрема раціональним не менше ніж чотириразовим харчуванням, у тому числі дієтичним, з урахуванням віку та стану здоров’я у межах натуральних норм харчування. Примірне меню розробляється з урахуванням натуральних добових норм харчування в інтернатних установах, затверджених постановою КМУ від 13.03.2002 року № 324 «Про затвердження натуральних добових норм харчування в інтернатних установах, навчальних та санаторних закладах сфери управління Міністерства праці та соціальної політики». Організація гарячого харчування підопічних згідно з примірним меню проводиться Закладом шляхом закупівлі послуг їдалень, що надаються на умовах аутсорсингу. В 2024 році на Замовника було покладене зобов’язання забезпечити харчування 262 підопічних. В період 01.01.2024 – 10.03.2024 р. послуги надавались на підставі договору № 6 від 20.01.2023 року, дію якого було продовжено на період, достатній для проведення процедури закупівлі в сумі, що не перевищує 20 % суми початкового договору. На період 11.03.2024 р. - 31.12.2024 р. кількість днів харчування становить 296, планова кількість підопічних - 262, плановий обсяг закупівлі послуги - 77552 чоловіко/днів. Технічні, якісні та кількісні характеристики предмету закупівлі визначені з урахуванням вимог Законів України «Про публічні закупівлі», «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; враховуючи періодичність харчування підопічних (не менше ніж чотириразове), яка затверджена Положенням про психоневрологічний інтернат, а також натуральні добові норми харчування в інтернатних установах, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 року № 324. Також враховані рекомендацій органу управління Замовника– Департаменту соціального захисту населення Дніпропетровської обласної державної адміністрації - щодо дотримання добових норм харчування. Технічні та якісні характеристики предмета закупівлі визначалися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі». На виконання норм пункту 3 частини другої статті 22 Закону Замовник в тендерній документації на закупівлю зазначив інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, в тому числі документи, які повинен надати учасник для підтвердження відповідності зазначеним характеристикам. Також розроблені вимоги до учасника (виконавця послуг) щодо забезпечення якості харчування, дотримання санітарно-гігієнічних норм та інш. Також надано примірне тижневе меню для харчування підопічних КЗ "Криничанського ПНІ" ДОР на 2024 рік із зазначенням добових норм, енергетичної цінності та з урахуванням особливостей харчування підопічних закладу (Додаток №2 до тендерної документації). Визначення очікуваної вартості (надалі –ОВ) предмету закупівлі проводилось на підставі Примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженої наказом № 275 від 18.02.2020 року Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. Для визначення ОВ предмета закупівлі попередньо були визначені: - Потреби закладу та обсяг послуг їдалень в період: березень - грудень 2024 р., які станом на дату прийняття рішення становили 77552 ліжко/днів. - Технічні, якісні та кількісні характеристики предмету закупівлі з урахуванням вимог Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», добових норм харчування в інтернатних установах, затверджених постановою Уряду від 13.03.2002 року № 324 «Про затвердження натуральних добових норм харчування в інтернатних установах, навчальних та санаторних закладах, сфери управління Міністерства праці та соціальної політики». - Вимоги до умов поставки послуги (аутсорсинг) та умов оплати (післяоплата). Очікувана вартість визначена із застосуванням методів: порівняльного аналізу ринкових цін на аналогічні послуги та застосування закупівельних цін попередніх періодів. Для визначення ОВ був проведений збір та аналіз цінової інформації з реального ринку продовольчих товарів / продовольчої сировини, статистичної інформації, наданої Дніпропетровським обласним управлінням статистики, щодо середніх ринкових цін в регіоні на продукти харчування, вивчені цінові пропозиції постачальників аналогічних послуг в поточному та минулі періоди, оприлюднені в системі ProZorro. З відкритих джерел отримана інформація про індекс інфляції (індекс споживчих цін) в Україні, який за період січень – грудень 2023 р. (наростаючим підсумком) становив 105,1 %. Взято до уваги, що по окремих позиціях продуктової групи товарів індекс споживчих цін становить: м'ясо та м'ясопродукти 112,4 %, молоко, сир та яйця 104,3 %, риба та продукти з риби 104,1 %. Під час визначення ОВ предмета закупівлі Замовник мав на меті дотримання принципів здійснення закупівель, викладених у статті 5 Закону, зокрема принципу максимальної економії, ефективності та пропорційності. З урахуванням вище наведеного очікувана вартість одиниці послуги становить: 125,94 грн в день на одного підопічного. Таким чином, ОВ предмету закупівлі складає: 9767490,00 грн. (дев’ять мільйонів сімсот шістдесят сім тисяч чотириста дев’яносто грн. 00 коп.) 2. Надайте посилання на сторінку власного вебсайту на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами). Закон України «Про публічні закупівлі» та Постанова Кабінету України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» не містять такої вимоги. Пункт 4 Постанова Кабінету Міністрів України № 710 рекомендує головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня) на власних веб-сайтах розміщувати обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та/або розміру бюджетного призначення. Власного сайту КЗ « «Криничанський психоневрологічний інтернат» ДОР» не має, кошти на розробку та утримання власного сайту відсутні. Головний розпорядник бюджетних коштів також не має власного веб-сайту. Додатки: 1. Додаток 1 в 1 прим. 2. Додаток 2 в 1 прим. 3. Додаток 3 в 1 прим. 4. Додаток 4 в 1 прим. 5. Додаток 5 в 1 прим.
Орган ДФК: Західний офіс Держаудитслужби ( обл.)
ПРИХОВАНО
Пояснення на запит від 04 травня 2024 року в документах, що завантажені.
Пояснення на запит від 01 травня 2024 року Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області моніторингу процедури закупівлі «55510000-8 – Послуги їдалень (аутсорсинг)» (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2024-02-02-001523-a). 1. Надати інформацію про те, яким чином та на підставі яких документів Замовником здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість. Комунальний заклад «Криничанський психоневрологічний інтернат» Дніпропетровської обласної ради» (далі – Замовник) є стаціонарним інтернатним закладом, що утворений для тимчасового або постійного проживання/перебування осіб із стійкими інтелектуальними та/або психічними порушеннями, які за станом здоров’я потребують стороннього догляду, соціально-побутового обслуговування, надання медичної допомоги, соціальних послуг та комплексу реабілітаційних заходів. Згідно з Типовим положенням про психоневрологічний інтернат, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 957, підопічні відповідно до встановлених норм забезпечуються, зокрема раціональним не менше ніж чотириразовим харчуванням, у тому числі дієтичним, з урахуванням віку та стану здоров’я у межах натуральних норм харчування. Примірне меню розробляється з урахуванням натуральних добових норм харчування в інтернатних установах, затверджених постановою КМУ від 13.03.2002 року № 324 «Про затвердження натуральних добових норм харчування в інтернатних установах, навчальних та санаторних закладах сфери управління Міністерства праці та соціальної політики». Організація гарячого харчування підопічних згідно з примірним меню проводиться Закладом шляхом закупівлі послуг їдалень, що надаються на умовах аутсорсингу. В 2024 році на Замовника було покладене зобов’язання забезпечити харчування 262 підопічних. В період 01.01.2024 – 10.03.2024 р. послуги надавались на підставі договору № 6 від 20.01.2023 року, дію якого було продовжено на період, достатній для проведення процедури закупівлі в сумі, що не перевищує 20 % суми початкового договору. На період 11.03.2024 р. - 31.12.2024 р. кількість днів харчування становить 296, планова кількість підопічних - 262, плановий обсяг закупівлі послуги - 77552 чоловіко/днів. Технічні, якісні та кількісні характеристики предмету закупівлі визначені з урахуванням вимог Законів України «Про публічні закупівлі», «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»; враховуючи періодичність харчування підопічних (не менше ніж чотириразове), яка затверджена Положенням про психоневрологічний інтернат, а також натуральні добові норми харчування в інтернатних установах, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 року № 324. Також враховані рекомендацій органу управління Замовника– Департаменту соціального захисту населення Дніпропетровської обласної державної адміністрації - щодо дотримання добових норм харчування. Технічні та якісні характеристики предмета закупівлі визначалися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі». На виконання норм пункту 3 частини другої статті 22 Закону Замовник в тендерній документації на закупівлю зазначив інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, в тому числі документи, які повинен надати учасник для підтвердження відповідності зазначеним характеристикам. Також розроблені вимоги до учасника (виконавця послуг) щодо забезпечення якості харчування, дотримання санітарно-гігієнічних норм та інш. Також надано примірне тижневе меню для харчування підопічних КЗ "Криничанського ПНІ" ДОР на 2024 рік із зазначенням добових норм, енергетичної цінності та з урахуванням особливостей харчування підопічних закладу (Додаток №2 до тендерної документації). Визначення очікуваної вартості (надалі –ОВ) предмету закупівлі проводилось на підставі Примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженої наказом № 275 від 18.02.2020 року Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. Для визначення ОВ предмета закупівлі попередньо були визначені: - Потреби закладу та обсяг послуг їдалень в період: березень - грудень 2024 р., які станом на дату прийняття рішення становили 77552 ліжко/днів. - Технічні, якісні та кількісні характеристики предмету закупівлі з урахуванням вимог Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», добових норм харчування в інтернатних установах, затверджених постановою Уряду від 13.03.2002 року № 324 «Про затвердження натуральних добових норм харчування в інтернатних установах, навчальних та санаторних закладах, сфери управління Міністерства праці та соціальної політики». - Вимоги до умов поставки послуги (аутсорсинг) та умов оплати (післяоплата). Очікувана вартість визначена із застосуванням методів: порівняльного аналізу ринкових цін на аналогічні послуги та застосування закупівельних цін попередніх періодів. Для визначення ОВ був проведений збір та аналіз цінової інформації з реального ринку продовольчих товарів / продовольчої сировини, статистичної інформації, наданої Дніпропетровським обласним управлінням статистики, щодо середніх ринкових цін в регіоні на продукти харчування, вивчені цінові пропозиції постачальників аналогічних послуг в поточному та минулі періоди, оприлюднені в системі ProZorro. З відкритих джерел отримана інформація про індекс інфляції (індекс споживчих цін) в Україні, який за період січень – грудень 2023 р. (наростаючим підсумком) становив 105,1 %. Взято до уваги, що по окремих позиціях продуктової групи товарів індекс споживчих цін становить: м'ясо та м'ясопродукти 112,4 %, молоко, сир та яйця 104,3 %, риба та продукти з риби 104,1 %. Під час визначення ОВ предмета закупівлі Замовник мав на меті дотримання принципів здійснення закупівель, викладених у статті 5 Закону, зокрема принципу максимальної економії, ефективності та пропорційності. З урахуванням вище наведеного очікувана вартість одиниці послуги становить: 125,94 грн в день на одного підопічного. Таким чином, ОВ предмету закупівлі складає: 9767490,00 грн. (дев’ять мільйонів сімсот шістдесят сім тисяч чотириста дев’яносто грн. 00 коп.) 2. Надайте посилання на сторінку власного вебсайту на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами). Закон України «Про публічні закупівлі» та Постанова Кабінету України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» не містять такої вимоги. Пункт 4 Постанова Кабінету Міністрів України № 710 рекомендує головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня) на власних веб-сайтах розміщувати обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та/або розміру бюджетного призначення. Власного сайту КЗ « «Криничанський психоневрологічний інтернат» ДОР» не має, кошти на розробку та утримання власного сайту відсутні. Головний розпорядник бюджетних коштів також не має власного веб-сайту. Додатки: 1. Додаток 1 в 1 прим. 2. Додаток 2 в 1 прим. 3. Додаток 3 в 1 прим. 4. Додаток 4 в 1 прим. 5. Додаток 5 в 1 прим.
Пояснення на запит від 04 травня 2024 року в документах, що завантажені.
Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-02-02-001523-a є таким, що ґрунтується виключно на суб`єктивних висновках посадової особи контролюючого органу та не відповідають дійсності, а зміст зобов`язання щодо усунення порушення у сфері публічних закупівель, яке міститься у висновку не відповідає вимогам чинного законодавства України. Відповідно до ст. 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-ХІІ контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю. Згідно зі ст. 20 Закону № 922-VIIIвідкриті торги є основною процедурою закупівлі. Порядок здійснення моніторингу процедур публічних закупівель визначений статтею 8 Закону № 922-VIII. За правилами ч. 1 ст. 8 Закону № 922-VIII моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи. Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії. За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання (ч. 6 ст. 8 Закону №922-VIII). Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель. Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення. Частиною 8 ст. 8 Закону № 922-VIII передбачено, що замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз`ясненням змісту висновку та його зобов`язань, визначених у висновку. На підставі вище викладеного звертаємось до органу державного фінансового контролю за роз`ясненням змісту висновку та його зобов`язань, визначених у висновку. Зокрема, чи застосування наведеного у спірному висновку заходу реагування у вигляді зобов`язання розірвати укладений договір, яке є виключним заходом та обрання якого відповідає виявленим порушенням? Чи реально створено загрозу корупційним діям і зловживанням? При цьому просимо враховувати принцип співмірності наслідків такого реагування тим порушенням, які виявлені та ризиків, які вони утворюють, а також дотримання справедливого балансу між інтересами суб`єктів господарювання, безпосередніх отримувачів придбаних послуг і публічними інтересами. Статтею 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" передбачено права органу державного фінансового контролю, зокрема, пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства. Проте ні вказаним Законом, ні іншим нормативно-правовим актом безпосередньо не встановлено право органів фінансового контролю вимагати розірвання договорів. Крім того, відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим. З огляду на такі обставини вважаємо, що зобов`язання органу державного фінансового контролю щодо усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель у даному випадку є непропорційним. Критерій "пропорційності" передбачає, що не було дотримано справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. У свою чергу "Справедлива рівновага" передбачає наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, визначеною для досягнення, та засобами, які використовуються. Висновок органу державного фінансового контролю не відповідає критерію "пропорційності", оскільки вимога розірвати договір з переможцем публічної закупівлі, може призвести до безпідставного порушення майнових прав господарюючих суб`єктів - сторін договору. Враховуючи вищенаведене вимога про зобов`язання замовника вжити заходів щодо розірвання укладеного договору з переможцем закупівлі є необґрунтованою. Звертаємо увагу на те, що в ході проведення моніторингу закупівель не було встановлено порушення, яке має негативний вплив для бюджету, у спірному висновку не зазначено щодо неефективного, незаконного, нецільового використання бюджетних коштів, не встановлено обставин що створюють загрозу корупційним діям та зловживанням з боку учасників торгів.
Орган ДФК: Західний офіс Держаудитслужби ( обл.)
Відповідь на звернення Замовника за роз'ясненням щодо висновку надається у прикріпленому файлі
Орган ДФК: Західний офіс Держаудитслужби ( обл.)
ПРИХОВАНО
Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-02-02-001523-a є незаконним, таким, що ґрунтується виключно на суб`єктивних висновках посадової особи контролюючого органу та не відповідають дійсності, а зміст зобов`язання щодо усунення порушення у сфері публічних закупівель, яке міститься у висновку є неконкретизованим і не відповідає вимогам чинного законодавства України. Відповідно до ст. 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-ХІІ контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю. Згідно зі ст. 20 Закону № 922-VIIIвідкриті торги є основною процедурою закупівлі. Порядок здійснення моніторингу процедур публічних закупівель визначений статтею 8 Закону № 922-VIII. За правилами ч. 1 ст. 8 Закону № 922-VIII моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи. Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії. Протягом строку проведення моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю, відповідальна за проведення моніторингу процедури закупівель, має право через електронну систему закупівель запитувати у замовника пояснення (інформацію, документи) щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі. Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються електронною системою закупівель. Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, повинен надати відповідні пояснення (інформацію, документи) через електронну систему закупівель. Замовник у межах строку здійснення моніторингу процедури закупівлі має право з власної ініціативи надавати пояснення щодо прийнятих рішень та/або вчинених дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі (ч. 5 ст. 8 Закону № 922-VIII). За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання (ч. 6 ст. 8 Закону №922-VIII). Частиною 8 ст. 8 Закону № 922-VIII передбачено, що замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз`ясненням змісту висновку та його зобов`язань, визначених у висновку. Реалізуючи вказану норму Закону Замовник 16.05.2024 року, через електрону систему закупівель, звернувся до органу державного фінансового контролю за роз’ясненням опублікованого висновку. Однак відповіді на час подання цих заперечень не отримав. Протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень. Як вже зазначалося Замовником раніше Особливостей тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Особливостей не містить прямої заборони для учасника надавати додаткову інформацію у складі тендерної пропозиції. Також не встановлено, що подання учасником додаткової інформації, яку замовник не вимагав, є підставою для відхилення тендерної пропозиції. Замовником усуненно це порушення шляхом представлення нової (додаткової) гарантії, крім того, між замовником та Учасником укладено нову банківську гарантію, від 26.02.2024 р. строком дії до кінця року. Замовником усунено це порушення шляхом представлення цього договору про надання послуг №12 від 21 січня 2021 року з усіма додатками. Це є помилка яка не призводить до погіршення якості послуги, чи ціни послуги, чи якимось чином спотворює торги та не є підставою для відхилення пропозиції учасника. Самостійне виправлення учасником власної помилки не може привести до помилки яка не призводить до погіршення якості послуги, чи ціни послуги, чи якимось чином спотворює торги та не є підставою для відхилення пропозиції учасника. Таким чином вважаємо, що Замовником усунено усі порушення зазначені висновком фінмоніторингу та застосування такої норми, як зобов’язання щодо дострокового розірвання договору не відповідає дійсності. Застосування наведеного у спірному висновку заходу реагування у вигляді зобов`язання розірвати укладений договір, є виключним заходом, обрання якого є можливим лише у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу корупційним діям і зловживанням. При цьому мають враховуватися принцип співмірності наслідків такого реагування тим порушенням, які виявлені та ризиків, які вони утворюють, а також дотримання справедливого балансу між інтересами суб`єктів господарювання, безпосередніх отримувачів придбаних послуг і публічними інтересами. Статтею 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" передбачено права органу державного фінансового контролю, зокрема, пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства. Проте ні вказаним Законом, ні іншим нормативно-правовим актом безпосередньо не встановлено право органів фінансового контролю вимагати розірвання договорів. Крім того, відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим. З огляду на такі обставини вважаємо, що зобов`язання відповідача щодо усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель у даному випадку є непропорційним. Критерій "пропорційності" передбачає, що не було дотримано справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. У свою чергу "Справедлива рівновага" передбачає наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, визначеною для досягнення, та засобами, які використовуються. Оскаржуваний висновок не відповідає критерію "пропорційності", оскільки вимога розірвати договір з переможцем публічної закупівлі, може призвести до безпідставного порушення майнових прав господарюючих суб`єктів - сторін договору. Враховуючи вищенаведене вимога про зобов`язання замовника вжити заходів щодо розірвання укладеного договору з переможцем закупівлі є необґрунтованою. Звертаємо увагу на те, що в ході проведення моніторингу закупівель не було встановлено порушення, яке має негативний вплив для бюджету, у спірному висновку не зазначено щодо неефективного, незаконного, нецільового використання бюджетних коштів, не встановлено обставин що створюють загрозу корупційним діям та зловживанням з боку учасників торгів.