0 800 30-74-85
З 8 до 18 по буднях
Повідомлення менеджеру
Відгук менеджеру
Підтримайте нашу армію та фонд «Повернись живим» — Підтримати
Шановний Користувач електронного майданчика "Zakupki UA",
для використання електронного майданчика "Zakupki UA" з метою участі у якості учасника у закупівлях у відповідності до законодавства у сфері публічних закупівель, кожен Користувач, крім реєстрації/авторизації на електронному майданчику "Zakupki UA", має:
Користувачі мають змогу ознайомитись з чинними редакціями Регламенту електронного майданчика "Zakupki UA" і Тарифів електронного майданчика "Zakupki UA" за посиланнями: https://zakupki.com.ua/reglament і https://zakupki.com.ua/pricing.
З повагою,
Служба підтримки Zakupki UA
support@zakupki.com.ua
class="modal-title" id="myModalLabel">Великий розмір файлу
Очікувана вартість
8 250 000.00 UAH
Знайдено порушення
Дата: 1 лип. 21:48
Орган ДФК: ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ ( обл.)
ПРИХОВАНО
ПРИХОВАНО
ПРИХОВАНО
Орган ДФК: ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ ( обл.)
ПРИХОВАНО
Стосовно першого запитання: «1. Яким чином та на підставі яких документів Вами здійснено обґрунтування розміру витрат, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.» зазначаємо наступне. Примірною методикою визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженої наказом Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 № 275, регламентовані методи визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, а саме: 1) здійснення пошуку, збору та аналіз загальнодоступної інформації про ціну товару (тобто інформація про ціни, що містяться в мережі інтернет у відкритому доступі, спеціалізованих торгівельних майданчиках, в електронних каталогах, в електронній системі закупівель «Прозоро», тощо; 2) отримання комерційних (цінових ) пропозицій від виробників, офіційних представників (дилерів), постачальників; 3) у разі обмеження конкуренції на ринку певних товарів та враховуючи їх специфіку при розрахунку використовуються ціни попередніх закупівель аналогічного товару та/або минулих періодів (з урахуванням індексу інфляції, зміни курсів іноземних валют). При цьому, при визначені очікуваної вартості предмету закупівлі товарів, робіт та послуг використовується один із методів формування очікуваної вартості предмету закупівлі та проведення моніторингу цін для подальшого укладення договорів. Визначення очікуваної вартості предмета закупівлі здійснювалося із застосуванням одного з методів вищевказаного порядку, зокрема ціни попередніх закупівель аналогічного товару та/або минулих періодів (з урахуванням індексу інфляції, зміни курсів іноземних валют). (Документи та інформація додається до цього пояснення). Технічні та якісні характеристики предмета закупівлі визначені відповідно до потреб Замовника та з урахуванням вимог законодавства, при цьому враховувався досвід по виконанню переможцями закупівель раніше укладених аналогічних договорів. Стосовно другого запитання: «2. Надати посилання на сторінку власного веб-сайту (або на офіційного веб-сайту головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі.», зазначаємо наступне. Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі (відповідно постанови КМУ від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами)), розміщено на сайті КП «КВПВ» за посиланням: https://kpkvpv.kharkiv.ua/our-story/o-kp-kvbo/splata-podatkiv-zboriv-platezhiv-do-byu/. У вказаному Обґрунтуванні, зокрема міститься інформація про визначення очікуваної вартості предмета закупівлі із застосуванням одного з методів згідно з наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 №275, обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення. Крім того, слід зазначити, що підприємством та Управлінням координації публічних закупівель Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради, здійснювались запити до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України №403/021, 2764/2020 з питання набрання чинності постанови Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1266 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 р. № 631 і від 11 жовтня 2016 р. № 710» (далі — Постанова № 1266). В обох випадках, Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, посилалось на орган Держаудитслужби, як розробника постанови Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1266. Водночас, постанова КМУ від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) не належить до законодавства про публічні закупівлі. Так, листом Державної аудиторської служби України від 21.04.2021 р. № 416/0/43-21 від 21.04.2021 зазначено, що « законодавством наразі не визначено форми та/або змісту обґрунтування технічних і якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та/або розміру бюджетного призначення, оприлюднення якого має забезпечуватись відповідно до положень Постанови № 710. Отже Замовники самостійно визначають вичерпний перелік інформації, що є обґрунтуванням технічних і якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості, для такого оприлюднення. Та, листом Держаудитслужби від 09.06.2021 р. № 003100-14/7175-2021 “Щодо застосування постанови КМУ від 16.12.2020 р. № 1266” зазначено зокрема наступне: «Наразі законодавством не визначено форми та/або змісту обґрунтування технічних і якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та/або розміру бюджетного призначення, оприлюднення якого має забезпечуватись відповідно до положень Постанови № 710 (далі – обґрунтування). Отже, замовники самостійно визначають вичерпний перелік інформації, що є обґрунтуванням технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості, для такого оприлюднення.». Крім того зазначено наступне : «Щодо перевірки дотримання вимог Постанови № 710, зазначаємо, що Кабінет Міністрів України доручив Держаудитслужбі забезпечити проведення перевірок дотримання вимог цієї постанови під час здійснення заходів державного фінансового контролю. При цьому згідно із статтею 5 Закону № 2939 контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом, проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Зважаючи на зазначене, Держаудитслужба в обов’язковому порядку під час здійснення державного фінансового контролю перевіряє питання дотримання вимог Постанови № 710. При цьому зазначаємо, що законодавство не передбачає адміністративної відповідальності за недотримання пункту 4¹ Постанови № 710.». Заступник Голови О. Шкуропат Слід також зауважити, що згідно із судовою практикою, відображеною зокрема в рішенні Харківського окружного адміністративного суду від 18.01.2022 р. у справі №520/14195/21 (номер ЄДРСР 103177557) створені Харківської міською радою на основі комунальної власності територіальної громади міста Харкова комунальні підприємства не є головними розпорядниками бюджетних коштів (розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктами господарювання державного сектору економіки, а відтак і не належать до переліку суб’єктів господарювання, на яких розповсюджуються вимоги пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України «Про ефективне використання державних коштів» від 11.10.2016 р. №710 (зі змінами від 16.12.2020 р. №1266) щодо обов’язкового оприлюднення інформації про обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі на сторінці власного веб-сайту. При цьому, положення іншої норми постанови Кабінету Міністрів України «Про ефективне використання державних коштів» від 11.10.2016 р. №710 - пункту 4 мають рекомендаційний характер та не поширюються безпосередньо на замовника – комунальне підприємство. Аналогічна позиція міститься також в постанові Восьмого апеляційного адміністративного суду від 08.04.2022 р. у справі №380/14090/21 (номер ЄДРСР 103962896). Стосовно третього запитання: «3. Поясніть, чому тендерна документація складена без врахування змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених Постановою № 131 від 09.02.2024?», зазначаємо наступне. У змінах до Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених Постановою № 131 від 09.02.2024, зокрема зазначено: 2) абзац третій викласти в такій редакції: “замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, за винятком товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності цією постановою;”. 3) абзац восьмий підпункту 1 пункту 44 викласти в такій редакції: “є громадянином Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран; юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь/Ісламська Республіка Іран, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, крім випадків, коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (за винятком товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 84, ст. 5176);” З вищевикладених наразі актуальних редакцій перелічених положень постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 вбачається, що зміни, які внесені постановою Кабінету Міністрів України від 09.02.2024 № 131, стосуються лише фактичної заміни слів “Російська Федерація/Республіка Білорусь” (в усіх відмінках) на слова “Російська Федерація/Республіка Білорусь/Ісламська Республіка Іран” (у відповідних відмінках). В аспекті вказаного слід зазначити, що у тендерній документації повністю враховано вищевказані законодавчі заборони та обмеження, за виключенням зазначення таких заборон та обмежень щодо Ісламської Республіки Іран. З вказаного приводу Замовником проведено відповідні роз’яснювальні роботи з уповноваженою особою та наголошено їй на необхідності складання тендерної документації з урахуванням актуальних змін до чинного законодавства у сфері публічних закупівель з метою недопущення таких недоліків у подальшому. Поряд з цим, слід вказати, що вищевказаний недолік не вплинув на проведення процедури закупівлі в цілому та не призвів до жодних негативних наслідків, оскільки: По-перше, предметом закупівлі є послуги за ДК 90510000-5 «Утилізація/видалення сміття та поводження зі сміттям «Збирання бросового сміття, замітання навколо урн, випорожнення урн та заміна пакету для сміття», що апріорі виключає закупівлю товару зокрема і в Ісламській Республіці Іран. По-друге, єдиним учасником даної закупівлі було Комунальне підприємство, засновником якого є Харківська міська рада, тобто до даної юридичної особи не застосовуються заборони та обмеження, що встановлюються для учасників, «пов’язаних» із Російською Федерацією/Республікою Білорусь/Ісламською Республікою Іран. По-третє, навіть за умови, якщо учасником закупівлі була б особа, «пов’язана» із Ісламською Республікою Іран, то Замовник відхилив би пропозицію такого учасника керуючись абзацом восьмим підпункту 1 пункту 44 Особливостей. Стосовно четвертого запитання: «4. На виконання вимоги додатку 2 до тендерної документації Учасником КОМУНАЛЬНИМ ПІДПРИЄМСТВОМ "БЛАГОУСТРІЙ" М.ХАРКОВА" надано таблицю з відомостями про працівників від 30.05.2024 де зазначено, що Молокоєдов О.В. прийнятий на роботу наказом від 22.05.2023, однак на підтвердження інформації, зазначеної в таблиці, надав наказ від 04.05.2023. На працівника Бояхчяна Г.А., в згаданої вище таблиці, вказано наказ №28/к від 22.05.2023 про прийняття на роботу зазначається посада як робітник з комплексного прибирання та утримання будинків з прилеглими територіями 1-го розряду. Однак, на підтвердження надано наказ № 28/к від 22.05.2023 про прийняття на роботу як робітник з комплексного прибирання та утримання будинків з прилеглими територіями вже 2-го розряду. Просимо пояснити вищезначені розбіжності.», зазначаємо наступне. Замовником у Додатку 2 «КВАЛІФІКАЦІЙНІ КРИТЕРІЇ» «Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» зазначено: Документальним підтвердженням про наявність в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід повинні бути наступні документи: 1) заповнена таблиця з відомостями про працівників (не менше 10 осіб), які будить безпосередньо здійснювати збирання бросового сміття, замітання навколо урн, випорожнення урн та заміна пакету для сміття: Прізвище, ім’я та по батькові Посада Документи, що підтверджують наявність трудових відносин* *На підтвердження трудових відносин Учасника з працівниками, надати документи, що підтверджують наявність трудових відносин (трудовий договір з особами, що будуть задіяні Учасником процедури закупівлі для надання послуг та /або наказ про прийняття на роботу та /або накази про здійснення трудової діяльності та /або копія виписки/відповідних сторінок з трудової книжки тощо та /або інші документи, передбачені законодавством, та які підтверджують наявність правовідносин Учасника процедури закупівлі з відповідними працівниками). 2) заповнена таблиця з відомостями про водіїв (не менше 10 осіб), що будуть залучені до надання послуг: Прізвище, ім’я та по батькові Посада Посвідчення водія на право керування транспортними засобами Документи, що підтверджують наявність трудових відносин * *На підтвердження інформації, зазначеної в таблиці, надати документи, що підтверджують наявність трудових відносин (трудовий договір з особами, що будуть задіяні Учасником процедури закупівлі для надання послуг та /або наказ про прийняття на роботу та /або накази про здійснення трудової діяльності та /або копія виписки/відповідних сторінок з трудової книжки тощо та /або інші документи, передбачені законодавством, та які підтверджують наявність правовідносин Учасника процедури закупівлі з відповідними працівниками). На підтвердження зазначеному кваліфікаційному критерію, Учасником було надано наступні документи: - Дов працівники.pdf; - Накази водія.pdf; - Накази працівників.pdf На підставі наданих документів, Учасником повністю підтверджено КВАЛІФІКАЦІЙНИЙ КРИТЕРІЙ» «Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід». Стосовно нібито розбіжностей у наданій учасником закупівлі інформації по працівнику Молокоєдову О.В., слід зазначити наступне. Так, наказ № 19/к про прийняття на роботу Молокоєдова О.В. датований 04.05.2023, однак в даному наказі зазначено: Прийняти на роботу з «22» травня 2023 р. Вказане свідчить про те, що в таблиці «Дов працівники.pdf» допущено технічну описку в написанні дати наказу, що відповідно до положень законодавства у сфері публічних закупівель та Тендерної документації Замовника відноситься до формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призводить до відхилення їх тендерної пропозиції. Відповідно до п. 3 Розділу V Тендерної документації формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме – технічні помилки та описки. До формальних (несуттєвих) помилок належить, зокрема помилка, зроблена учасником процедури закупівлі під час оформлення тексту документа / внесення інформації в окремі поля електронної форми тендерної пропозиції (у тому числі комп’ютерна коректура, заміна літери (літер) та / або цифри (цифр), переставлення літер (цифр) місцями, пропуск літер (цифр), повторення слів, немає пропуску між словами, заокруглення числа), що не впливає на ціну тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та не призводить до її спотворення та / або не стосується характеристики предмета закупівлі, кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі. В аспекті вказаного слід зазначити, що: По-перше, надана учасником інформація та документи повністю підтверджує те, що Молокоєдов О.В. працює в КП «БЛАГОУСТРІЙ м. Харкова», чим виконано вимоги Тендерної документації в цій частині. По-друге, заповнена таблиця з відомостями про працівників містить в собі лише інформаційну складову, а документами, що фактично підтверджують такий кваліфікаційний критерій, як наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, є саме накази, що надані учасником в складі своєї тендерної пропозиції. По-третє, допущена технічна описка у вищевказаній таблиці, не впливає на зміст тендерної пропозиції, зокрема і на ціну тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та не призводить до її спотворення та / або не стосується характеристики предмета закупівлі, кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі. По-четверте, допущення учасником формальних помилок (описок) не призводить до відхилення їх тендерної пропозиції. З вищевикладеного вбачається, що учасником підтверджено відповідними документами наявність трудових правовідносин із працівником Молокоєдовим О.В., чим повністю виконано вимоги тендерної документації в цій частині. Стосовно працівника Бояхчяна Г. А., прийнятого на роботу наказом № 28/к від 22.05.2023, слід зазначити наступне. По-перше, відповідно до Додатку 2 до тендерної документації документальним підтвердженням такого кваліфікаційного критерію, як наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, є: заповнена таблиця з відомостями про працівників (не менше 10 осіб), які будуть безпосередньо здійснювати збирання бросового сміття, замітання урн, випорожнення урн та заміна пакету для сміття. При цьому, Замовником в тендерній документації вимагалось подання документів, які підтверджують трудові відносини Учасника з працівниками, а саме: трудовий договір з особами, що будуть задіяні Учасником процедури закупівлі для надання послуг та /або наказ про прийняття на роботу та /або накази про здійснення трудової діяльності та /або копія виписки/відповідних сторінок з трудової книжки тощо та /або інші документи, передбачені законодавством, та які підтверджують наявність правовідносин Учасника процедури закупівлі з відповідними працівниками). На виконання вищевказаної вимоги Тендерної документації, учасником надана заповнена таблиця «Дов працівники.pdf» від 30.05.2024 р. № 12, а також наказ № 28/к від 22.05.2023 про прийняття Бояхчяна Г.А. на роботу. Як вбачається із вищевказаного наказу, Бояхчан Г.А. прийнятий на посаду: «робітник з комплексного прибирання та утримання будинків з прилеглими територіями» із зазначенням кваліфікації: «2-го розряду». Проте, слід зазначити, що для цілей підтвердження вищевказаного кваліфікаційного критерію, Замовником не визначалось жодних критеріїв по кваліфікації працівників, як і не вимагалось подання документів, які підтверджують таку кваліфікацію. Звертаємо увагу, що таблиця з відомостями про працівників містить розділ «Посада» без зазначення додаткових параметрів. За таких обставин, Замовником перевірялась лише інформація, що стосується підтвердження наявності трудових відносин за відповідними посадами, а не за їх кваліфікацією. По-друге, враховуючи зміст наказу, очевидно, що учасником допущено технічну описку при заповненні таблиці з відомостями про працівників в частині зазначення кваліфікації (розряду), що відповідно до умов тендерної документації відноситься до формальних описок (помилок), допущення учасником яких не призводить до відхилення тендерної пропозиції. При цьому, назва посади, зазначення якої вимагалось тендерною документацією, зазначена вірно. Ще раз наголошуємо, що вищевказана таблиця містить в собі лише інформаційну складову, а документами, що фактично підтверджують трудові відносини учасника з працівниками, є саме накази, що надані учасником в складі своєї тендерної пропозиції. Відповідно до вимог пункту 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/ або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Підсумовуючи вищевикладене, зазначаємо, що враховуючи те, що Замовником в тендерній документації не вимагалось подання документів, які підтверджують кваліфікацію працівників, а відтак при розгляді тендерної пропозиції Учасника КП «БЛАГОУСТРІЙ м. Харкова», у Замовника не було підстав відповідно до вимог пункту 43 Особливостей, на розміщення повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель. Закон України «Про публічні закупівлі» установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади. Тендерна документація - документація щодо умов проведення публічних закупівель, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу на веб-порталі Уповноваженого органу та авторизованих електронних майданчиках. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав (пункт 29 частини першої статті 1 Закону). Перелік складових, який повинна містити тендерна документація, визначено частиною другою статті 22 Закону. При цьому частиною третьою статті 22 Закону встановлено, зокрема, що тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, тобто не можна передбачати в тендерній документації вимоги, які ставлять учасників в нерівні умови в рамках одних і тих же торгів. Водночас згідно з частиною третьою статті 5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Зміст інформації, яку необхідно підтвердити, а також перелік документів, якими учасник повинен підтвердити свою відповідність вимогам, встановленим у тендерній документації, визначається замовником самостійно згідно із законодавством, виходячи зі специфіки предмету закупівлі з урахуванням частини третьої статті 5 Закону та дотриманням принципів, закріплених у статті 3 Закону. Для врахування принципів проведення закупівель та запобігання можливого оскарження нами, як замовником, при розробці тендерної документації була врахована практика розгляду скарг АМКУ та було чітко визначено в тендерній документації перелік документів, що мають бути подані учасниками на підтвердження кваліфікації, а також, їх форму та зміст У зв’язку з вищезазначеним, дії Замовника не суперечать законодавству України.
Стосовно першого запитання: «1. Яким чином та на підставі яких документів Вами здійснено обґрунтування розміру витрат, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.» зазначаємо наступне. Примірною методикою визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженої наказом Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 № 275, регламентовані методи визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, а саме: 1) здійснення пошуку, збору та аналіз загальнодоступної інформації про ціну товару (тобто інформація про ціни, що містяться в мережі інтернет у відкритому доступі, спеціалізованих торгівельних майданчиках, в електронних каталогах, в електронній системі закупівель «Прозоро», тощо; 2) отримання комерційних (цінових ) пропозицій від виробників, офіційних представників (дилерів), постачальників; 3) у разі обмеження конкуренції на ринку певних товарів та враховуючи їх специфіку при розрахунку використовуються ціни попередніх закупівель аналогічного товару та/або минулих періодів (з урахуванням індексу інфляції, зміни курсів іноземних валют). При цьому, при визначені очікуваної вартості предмету закупівлі товарів, робіт та послуг використовується один із методів формування очікуваної вартості предмету закупівлі та проведення моніторингу цін для подальшого укладення договорів. Визначення очікуваної вартості предмета закупівлі здійснювалося із застосуванням одного з методів вищевказаного порядку, зокрема ціни попередніх закупівель аналогічного товару та/або минулих періодів (з урахуванням індексу інфляції, зміни курсів іноземних валют). (Документи та інформація додається до цього пояснення). Технічні та якісні характеристики предмета закупівлі визначені відповідно до потреб Замовника та з урахуванням вимог законодавства, при цьому враховувався досвід по виконанню переможцями закупівель раніше укладених аналогічних договорів. Стосовно другого запитання: «2. Надати посилання на сторінку власного веб-сайту (або на офіційного веб-сайту головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмета закупівлі.», зазначаємо наступне. Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі (відповідно постанови КМУ від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами)), розміщено на сайті КП «КВПВ» за посиланням: https://kpkvpv.kharkiv.ua/our-story/o-kp-kvbo/splata-podatkiv-zboriv-platezhiv-do-byu/. У вказаному Обґрунтуванні, зокрема міститься інформація про визначення очікуваної вартості предмета закупівлі із застосуванням одного з методів згідно з наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 №275, обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення. Крім того, слід зазначити, що підприємством та Управлінням координації публічних закупівель Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради, здійснювались запити до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України №403/021, 2764/2020 з питання набрання чинності постанови Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1266 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 р. № 631 і від 11 жовтня 2016 р. № 710» (далі — Постанова № 1266). В обох випадках, Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, посилалось на орган Держаудитслужби, як розробника постанови Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1266. Водночас, постанова КМУ від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами) не належить до законодавства про публічні закупівлі. Так, листом Державної аудиторської служби України від 21.04.2021 р. № 416/0/43-21 від 21.04.2021 зазначено, що « законодавством наразі не визначено форми та/або змісту обґрунтування технічних і якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та/або розміру бюджетного призначення, оприлюднення якого має забезпечуватись відповідно до положень Постанови № 710. Отже Замовники самостійно визначають вичерпний перелік інформації, що є обґрунтуванням технічних і якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості, для такого оприлюднення. Та, листом Держаудитслужби від 09.06.2021 р. № 003100-14/7175-2021 “Щодо застосування постанови КМУ від 16.12.2020 р. № 1266” зазначено зокрема наступне: «Наразі законодавством не визначено форми та/або змісту обґрунтування технічних і якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та/або розміру бюджетного призначення, оприлюднення якого має забезпечуватись відповідно до положень Постанови № 710 (далі – обґрунтування). Отже, замовники самостійно визначають вичерпний перелік інформації, що є обґрунтуванням технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості, для такого оприлюднення.». Крім того зазначено наступне : «Щодо перевірки дотримання вимог Постанови № 710, зазначаємо, що Кабінет Міністрів України доручив Держаудитслужбі забезпечити проведення перевірок дотримання вимог цієї постанови під час здійснення заходів державного фінансового контролю. При цьому згідно із статтею 5 Закону № 2939 контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом, проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Зважаючи на зазначене, Держаудитслужба в обов’язковому порядку під час здійснення державного фінансового контролю перевіряє питання дотримання вимог Постанови № 710. При цьому зазначаємо, що законодавство не передбачає адміністративної відповідальності за недотримання пункту 4¹ Постанови № 710.». Заступник Голови О. Шкуропат Слід також зауважити, що згідно із судовою практикою, відображеною зокрема в рішенні Харківського окружного адміністративного суду від 18.01.2022 р. у справі №520/14195/21 (номер ЄДРСР 103177557) створені Харківської міською радою на основі комунальної власності територіальної громади міста Харкова комунальні підприємства не є головними розпорядниками бюджетних коштів (розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктами господарювання державного сектору економіки, а відтак і не належать до переліку суб’єктів господарювання, на яких розповсюджуються вимоги пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України «Про ефективне використання державних коштів» від 11.10.2016 р. №710 (зі змінами від 16.12.2020 р. №1266) щодо обов’язкового оприлюднення інформації про обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі на сторінці власного веб-сайту. При цьому, положення іншої норми постанови Кабінету Міністрів України «Про ефективне використання державних коштів» від 11.10.2016 р. №710 - пункту 4 мають рекомендаційний характер та не поширюються безпосередньо на замовника – комунальне підприємство. Аналогічна позиція міститься також в постанові Восьмого апеляційного адміністративного суду від 08.04.2022 р. у справі №380/14090/21 (номер ЄДРСР 103962896). Стосовно третього запитання: «3. Поясніть, чому тендерна документація складена без врахування змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених Постановою № 131 від 09.02.2024?», зазначаємо наступне. У змінах до Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених Постановою № 131 від 09.02.2024, зокрема зазначено: 2) абзац третій викласти в такій редакції: “замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, за винятком товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності цією постановою;”. 3) абзац восьмий підпункту 1 пункту 44 викласти в такій редакції: “є громадянином Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран; юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь/Ісламська Республіка Іран, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, крім випадків, коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (за винятком товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 84, ст. 5176);” З вищевикладених наразі актуальних редакцій перелічених положень постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 вбачається, що зміни, які внесені постановою Кабінету Міністрів України від 09.02.2024 № 131, стосуються лише фактичної заміни слів “Російська Федерація/Республіка Білорусь” (в усіх відмінках) на слова “Російська Федерація/Республіка Білорусь/Ісламська Республіка Іран” (у відповідних відмінках). В аспекті вказаного слід зазначити, що у тендерній документації повністю враховано вищевказані законодавчі заборони та обмеження, за виключенням зазначення таких заборон та обмежень щодо Ісламської Республіки Іран. З вказаного приводу Замовником проведено відповідні роз’яснювальні роботи з уповноваженою особою та наголошено їй на необхідності складання тендерної документації з урахуванням актуальних змін до чинного законодавства у сфері публічних закупівель з метою недопущення таких недоліків у подальшому. Поряд з цим, слід вказати, що вищевказаний недолік не вплинув на проведення процедури закупівлі в цілому та не призвів до жодних негативних наслідків, оскільки: По-перше, предметом закупівлі є послуги за ДК 90510000-5 «Утилізація/видалення сміття та поводження зі сміттям «Збирання бросового сміття, замітання навколо урн, випорожнення урн та заміна пакету для сміття», що апріорі виключає закупівлю товару зокрема і в Ісламській Республіці Іран. По-друге, єдиним учасником даної закупівлі було Комунальне підприємство, засновником якого є Харківська міська рада, тобто до даної юридичної особи не застосовуються заборони та обмеження, що встановлюються для учасників, «пов’язаних» із Російською Федерацією/Республікою Білорусь/Ісламською Республікою Іран. По-третє, навіть за умови, якщо учасником закупівлі була б особа, «пов’язана» із Ісламською Республікою Іран, то Замовник відхилив би пропозицію такого учасника керуючись абзацом восьмим підпункту 1 пункту 44 Особливостей. Стосовно четвертого запитання: «4. На виконання вимоги додатку 2 до тендерної документації Учасником КОМУНАЛЬНИМ ПІДПРИЄМСТВОМ "БЛАГОУСТРІЙ" М.ХАРКОВА" надано таблицю з відомостями про працівників від 30.05.2024 де зазначено, що Молокоєдов О.В. прийнятий на роботу наказом від 22.05.2023, однак на підтвердження інформації, зазначеної в таблиці, надав наказ від 04.05.2023. На працівника Бояхчяна Г.А., в згаданої вище таблиці, вказано наказ №28/к від 22.05.2023 про прийняття на роботу зазначається посада як робітник з комплексного прибирання та утримання будинків з прилеглими територіями 1-го розряду. Однак, на підтвердження надано наказ № 28/к від 22.05.2023 про прийняття на роботу як робітник з комплексного прибирання та утримання будинків з прилеглими територіями вже 2-го розряду. Просимо пояснити вищезначені розбіжності.», зазначаємо наступне. Замовником у Додатку 2 «КВАЛІФІКАЦІЙНІ КРИТЕРІЇ» «Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» зазначено: Документальним підтвердженням про наявність в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід повинні бути наступні документи: 1) заповнена таблиця з відомостями про працівників (не менше 10 осіб), які будить безпосередньо здійснювати збирання бросового сміття, замітання навколо урн, випорожнення урн та заміна пакету для сміття: Прізвище, ім’я та по батькові Посада Документи, що підтверджують наявність трудових відносин* *На підтвердження трудових відносин Учасника з працівниками, надати документи, що підтверджують наявність трудових відносин (трудовий договір з особами, що будуть задіяні Учасником процедури закупівлі для надання послуг та /або наказ про прийняття на роботу та /або накази про здійснення трудової діяльності та /або копія виписки/відповідних сторінок з трудової книжки тощо та /або інші документи, передбачені законодавством, та які підтверджують наявність правовідносин Учасника процедури закупівлі з відповідними працівниками). 2) заповнена таблиця з відомостями про водіїв (не менше 10 осіб), що будуть залучені до надання послуг: Прізвище, ім’я та по батькові Посада Посвідчення водія на право керування транспортними засобами Документи, що підтверджують наявність трудових відносин * *На підтвердження інформації, зазначеної в таблиці, надати документи, що підтверджують наявність трудових відносин (трудовий договір з особами, що будуть задіяні Учасником процедури закупівлі для надання послуг та /або наказ про прийняття на роботу та /або накази про здійснення трудової діяльності та /або копія виписки/відповідних сторінок з трудової книжки тощо та /або інші документи, передбачені законодавством, та які підтверджують наявність правовідносин Учасника процедури закупівлі з відповідними працівниками). На підтвердження зазначеному кваліфікаційному критерію, Учасником було надано наступні документи: - Дов працівники.pdf; - Накази водія.pdf; - Накази працівників.pdf На підставі наданих документів, Учасником повністю підтверджено КВАЛІФІКАЦІЙНИЙ КРИТЕРІЙ» «Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід». Стосовно нібито розбіжностей у наданій учасником закупівлі інформації по працівнику Молокоєдову О.В., слід зазначити наступне. Так, наказ № 19/к про прийняття на роботу Молокоєдова О.В. датований 04.05.2023, однак в даному наказі зазначено: Прийняти на роботу з «22» травня 2023 р. Вказане свідчить про те, що в таблиці «Дов працівники.pdf» допущено технічну описку в написанні дати наказу, що відповідно до положень законодавства у сфері публічних закупівель та Тендерної документації Замовника відноситься до формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призводить до відхилення їх тендерної пропозиції. Відповідно до п. 3 Розділу V Тендерної документації формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме – технічні помилки та описки. До формальних (несуттєвих) помилок належить, зокрема помилка, зроблена учасником процедури закупівлі під час оформлення тексту документа / внесення інформації в окремі поля електронної форми тендерної пропозиції (у тому числі комп’ютерна коректура, заміна літери (літер) та / або цифри (цифр), переставлення літер (цифр) місцями, пропуск літер (цифр), повторення слів, немає пропуску між словами, заокруглення числа), що не впливає на ціну тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та не призводить до її спотворення та / або не стосується характеристики предмета закупівлі, кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі. В аспекті вказаного слід зазначити, що: По-перше, надана учасником інформація та документи повністю підтверджує те, що Молокоєдов О.В. працює в КП «БЛАГОУСТРІЙ м. Харкова», чим виконано вимоги Тендерної документації в цій частині. По-друге, заповнена таблиця з відомостями про працівників містить в собі лише інформаційну складову, а документами, що фактично підтверджують такий кваліфікаційний критерій, як наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, є саме накази, що надані учасником в складі своєї тендерної пропозиції. По-третє, допущена технічна описка у вищевказаній таблиці, не впливає на зміст тендерної пропозиції, зокрема і на ціну тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та не призводить до її спотворення та / або не стосується характеристики предмета закупівлі, кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі. По-четверте, допущення учасником формальних помилок (описок) не призводить до відхилення їх тендерної пропозиції. З вищевикладеного вбачається, що учасником підтверджено відповідними документами наявність трудових правовідносин із працівником Молокоєдовим О.В., чим повністю виконано вимоги тендерної документації в цій частині. Стосовно працівника Бояхчяна Г. А., прийнятого на роботу наказом № 28/к від 22.05.2023, слід зазначити наступне. По-перше, відповідно до Додатку 2 до тендерної документації документальним підтвердженням такого кваліфікаційного критерію, як наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, є: заповнена таблиця з відомостями про працівників (не менше 10 осіб), які будуть безпосередньо здійснювати збирання бросового сміття, замітання урн, випорожнення урн та заміна пакету для сміття. При цьому, Замовником в тендерній документації вимагалось подання документів, які підтверджують трудові відносини Учасника з працівниками, а саме: трудовий договір з особами, що будуть задіяні Учасником процедури закупівлі для надання послуг та /або наказ про прийняття на роботу та /або накази про здійснення трудової діяльності та /або копія виписки/відповідних сторінок з трудової книжки тощо та /або інші документи, передбачені законодавством, та які підтверджують наявність правовідносин Учасника процедури закупівлі з відповідними працівниками). На виконання вищевказаної вимоги Тендерної документації, учасником надана заповнена таблиця «Дов працівники.pdf» від 30.05.2024 р. № 12, а також наказ № 28/к від 22.05.2023 про прийняття Бояхчяна Г.А. на роботу. Як вбачається із вищевказаного наказу, Бояхчан Г.А. прийнятий на посаду: «робітник з комплексного прибирання та утримання будинків з прилеглими територіями» із зазначенням кваліфікації: «2-го розряду». Проте, слід зазначити, що для цілей підтвердження вищевказаного кваліфікаційного критерію, Замовником не визначалось жодних критеріїв по кваліфікації працівників, як і не вимагалось подання документів, які підтверджують таку кваліфікацію. Звертаємо увагу, що таблиця з відомостями про працівників містить розділ «Посада» без зазначення додаткових параметрів. За таких обставин, Замовником перевірялась лише інформація, що стосується підтвердження наявності трудових відносин за відповідними посадами, а не за їх кваліфікацією. По-друге, враховуючи зміст наказу, очевидно, що учасником допущено технічну описку при заповненні таблиці з відомостями про працівників в частині зазначення кваліфікації (розряду), що відповідно до умов тендерної документації відноситься до формальних описок (помилок), допущення учасником яких не призводить до відхилення тендерної пропозиції. При цьому, назва посади, зазначення якої вимагалось тендерною документацією, зазначена вірно. Ще раз наголошуємо, що вищевказана таблиця містить в собі лише інформаційну складову, а документами, що фактично підтверджують трудові відносини учасника з працівниками, є саме накази, що надані учасником в складі своєї тендерної пропозиції. Відповідно до вимог пункту 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/ або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Підсумовуючи вищевикладене, зазначаємо, що враховуючи те, що Замовником в тендерній документації не вимагалось подання документів, які підтверджують кваліфікацію працівників, а відтак при розгляді тендерної пропозиції Учасника КП «БЛАГОУСТРІЙ м. Харкова», у Замовника не було підстав відповідно до вимог пункту 43 Особливостей, на розміщення повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель. Закон України «Про публічні закупівлі» установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади. Тендерна документація - документація щодо умов проведення публічних закупівель, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу на веб-порталі Уповноваженого органу та авторизованих електронних майданчиках. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав (пункт 29 частини першої статті 1 Закону). Перелік складових, який повинна містити тендерна документація, визначено частиною другою статті 22 Закону. При цьому частиною третьою статті 22 Закону встановлено, зокрема, що тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, тобто не можна передбачати в тендерній документації вимоги, які ставлять учасників в нерівні умови в рамках одних і тих же торгів. Водночас згідно з частиною третьою статті 5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Зміст інформації, яку необхідно підтвердити, а також перелік документів, якими учасник повинен підтвердити свою відповідність вимогам, встановленим у тендерній документації, визначається замовником самостійно згідно із законодавством, виходячи зі специфіки предмету закупівлі з урахуванням частини третьої статті 5 Закону та дотриманням принципів, закріплених у статті 3 Закону. Для врахування принципів проведення закупівель та запобігання можливого оскарження нами, як замовником, при розробці тендерної документації була врахована практика розгляду скарг АМКУ та було чітко визначено в тендерній документації перелік документів, що мають бути подані учасниками на підтвердження кваліфікації, а також, їх форму та зміст У зв’язку з вищезазначеним, дії Замовника не суперечать законодавству України.
За результатами моніторингу процедури закупівлі UA-M-2024-07-01-000021 в електронній системі закупівель 09.07.2024 Північно-Східним офісом Держаудитслужби опубліковано Висновок, у якому зокрема зазначено, що за результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей встановлено порушення вимог Порядку № 861 (Особливостей). Таким чином, з урахуванням висновку про наявність порушення законодавства, Північно-Східним офісом Держаудитслужби визначено зобов’язання щодо його усунення наступного змісту: «З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Північно-східний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів». З урахуванням вищевикладеного та з огляду на зміст визначеного зобов’язання, яким фактично зобов’язано замовника здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень саме у подальшому, надаємо інформацію про вжиття таких заходів. Так, уповноваженій особі Толстікову Олегу Вікторовичу доведено до відома зміст вищевказаного Висновку Північно-Східного офісу Держаудитслужби з метою врахування його в подальшій роботі, проведено відповідні роз’яснювальні роботи, в тому числі і звернено увагу на необхідності дотримання вимог пункту 44 Особливостей. За таких обставин, Замовником виконано зобов’язання вищевказаного Висновку в повному обсязі. Також повідомляємо, що уповноважену особу Толстікова О.В. буде направлено на підвищення кваліфікації спеціалістів з публічних закупівель.