0 800 30-74-85
З 8 до 18 по буднях
Повідомлення менеджеру
Відгук менеджеру
Підтримайте нашу армію та фонд «Повернись живим» — Підтримати
Шановний Користувач електронного майданчика "Zakupki UA",
для використання електронного майданчика "Zakupki UA" з метою участі у якості учасника у закупівлях у відповідності до законодавства у сфері публічних закупівель, кожен Користувач, крім реєстрації/авторизації на електронному майданчику "Zakupki UA", має:
Користувачі мають змогу ознайомитись з чинними редакціями Регламенту електронного майданчика "Zakupki UA" і Тарифів електронного майданчика "Zakupki UA" за посиланнями: https://zakupki.com.ua/reglament і https://zakupki.com.ua/pricing.
З повагою,
Служба підтримки Zakupki UA
support@zakupki.com.ua
class="modal-title" id="myModalLabel">Великий розмір файлу
Очікувана вартість
1 514 700.00 UAH
Знайдено порушення
Дата: 15 лип. 18:34
Орган ДФК: ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ ( обл.)
ПРИХОВАНО
ПРИХОВАНО
ПРИХОВАНО
Орган ДФК: ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ ( обл.)
ПРИХОВАНО
1. Повідомляємо, що обґрунтування розміру бюджетних призначень та визначення очікуваної вартості дизельного палива було зроблено шляхом порівняння ринкових цін (розрахунок додається). Вимогами абзацу 2 п.29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (далі – Особливості) передбачено, що у разі здійснення закупівель дизельного палива, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Враховуючи вищевикладене технічні та якісні характеристики предмета закупівлі визначено згідно НАЦІОНАЛЬНОГО СТАНДАРТУ УКРАЇНИ ДСТУ 7688:2015 ПАЛИВО ДИЗЕЛЬНЕ ЄВРО. Слід зазначити, що відповідно до вимог пп.14 ч.1 ст.1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі Закон) моніторинг процедури закупівлі це аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель. Одночасно, відповідно до вимог ст.4 Закону, яка має назву «планування закупівель та інші передумови здійснення закупівель» закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Тобто, план є передумовою закупівлі, а не складовою закупівлі про що свідчить окремі вкладки в електронній системі закупівель та на майданчиках, окремо вкладка «закупівлі» і окремо вкладка «плани» до якого у орану державного фінансового контролю відсутній доступ. Крім того, ч. 4 ст. 4 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що «для планування закупівель та підготовки до проведення закупівель замовники можуть проводити попередні ринкові консультації з метою аналізу ринку, у тому числі запитувати й отримувати рекомендації та інформацію від суб’єктів господарювання, такі рекомендації та інформація можуть використовуватися замовником під час підготовки до проведення закупівлі». Таким чином, визначення очікуваної вартості предмета закупівлі та визначення технічних та якісних характеристик предмета закупівлі (в залежності від них визначається очікувана вартість предмета закупівлі) є передумовою здійснення закупівлі, тобто не є закупівлею. Одночасно, Законом передбачено, що під час моніторингу проводиться аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель, тоді як органом державного фінансового контролю задано питання стосовно передумов здійснення закупівель. 2. Абзацом 3 п.13 Особливостей передбачено, що у разі укладення договору про закупівлю відповідно до пункту 13 замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до пункту 13. В опублікованому Циркунівською сільською радою обґрунтуванні вказано, що «як передбачено пп.4 п.13 Особливостей придбання замовниками товарів вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником. На теперішній час у Циркунівської сільської ради існує нагальна потреба у придбанні дизельного палива, зазначене підтверджено розпорядженням начальника Циркунівської сільської військової адміністрації Сікаленко М.В. «Про обов’язкову евакуацію населення на територіях Циркунівської громади Харківського району» від 10.05.2024 №01-05/760/1». Надаємо розпорядження начальника Циркунівської сільської військової адміністрації «Про обов’язкову евакуацію населення на територіях Циркунівської громади Харківського району» від 10.05.2024 №01-05/760/1 та наказ начальника Харківської обласної військової адміністрації від 10.05.2024 №43 В «Про проведення обовязкової евакуації населення з окремих населених пунктів Богодухівського району Харківської області, Чугуївського району Харківської області та Харківського району Харківської області в умовах воєнного стану». Слід зазначити, що відповідно до вимог пп.14 ч.1 ст.1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі Закон) моніторинг процедури закупівлі це аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель. Одночасно, відповідно до вимог ст. 4 Закону, яка має назву «планування закупівель та інші передумови здійснення закупівель» закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Тобто, план є передумовою закупівлі, а не складовою закупівлі про що свідчить окремі вкладки в електронній системі закупівель та на майданчиках, окремо вкладка «закупівлі» і окремо вкладка «плани» до якого у орану державного фінансового контролю відсутній доступ. Крім того, відповідно до вимог п.5 ч 2. ст. 4 Закону України «Про публічні закупівлі» у річному плані повинна міститися така інформація: вид закупівлі Циркунівською сільською радо у річному плані на дану закупівлю було вказано, «процедура закупівлі - закупівля без використання електронної системи». Таким чином, визначення типу процедури закупівлі відображається у річному плані який є передумовою закупівлі, а не самою закупівлею. Таким чином, визначення типу процедури закупівлі, а саме: закупівля без використання електронної системи є передумовою здійснення закупівлі, тобто не є закупівлею. Одночасно, Законом передбачено, що під час моніторингу проводиться аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель, тоді як органом державного фінансового контролю задано питання стосовно передумов здійснення закупівель. 3. На теперішній час жодним нормативно – правовим документом не передбачено складання рахунків – фактур та платіжних доручень, в зв’язку з чим зазначені документи не надаються. Відпуск дизельного паливо здійснювався згідно видаткової накладної, в зв’язку з чим акти приймання – передачі не складались. Надаємо видаткову накладну, платіжну інструкцію та виписку з рахунку. 4. Оцінка можливих потенційних постачальників дизельного пального було здійснено за такими критеріями, як якість дизельного пального, фактична кількість дизельного пального, що отримується безпосереднього на АЗС, наявність мережи АЗС постачальника, наявність електронного кабінету в якому можливо відслідкувати працюючи АЗС та наявність на них конкретного виду палива, розташування АЗС постачальника у безпосередній близькості до Замовника. ТОВ «ОІЛ КАРТ СЕРВІС» (код ЄДРПОУ 44355507) в попередніх договірних відносинах з Циркунівською сільською радою зарекомендував себе, як надійний постачальник, який має якість дизельного палива, що відповідає вимогам державного стандарту, фактична кількість відпускаємого палива відповідає заявленій, крім того АЗС постачальника розташована в безпосередній близькості до Замовника, а саме в п.5.3.1 договору до даної закупівлі вказано адреси АЗС в тому числі м.Харків, вул. Героїв Праці, 3, що станови близько 7 км. Слід зазначити, що на теперішній час жодним нормативно – правовим документом, в тому числі з публічних закупівель не встановлено обов’язок Замовника здійснювати оцінку можливих потенційних постачальників товарів, в тому числі дизельного палива. Одночасно, пп.14 ч.1 ст.1 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що моніторинг процедури закупівлі це аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель. Таким чином, Законом передбачено, що під час моніторингу проводиться аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель, тоді як органом державного фінансового контролю задано питання щодо того, за якими критеріями здійснено оцінку можливих потенційних постачальників товару, що не передбачено законодавством України, в тому числі з публічних закупівель, тобто не у відповідності до вимог Закону. 5. Циркунівською сільською радою 11 травня 2024 в електронній системі закупівель були оголошені відкриті торги щодо закупівлі товару дизельне паливо, код ДК 021:2015: 09130000-9 - Нафта і дистиляти, з очікуваною вартістю 1 653 755,0 грн., розміщено за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-05-11-000325-a (протокол про затвердження тендерної документації від 10.05.2024). 15 травня 2024 року ТОВ «ФУЛ ФЬЮЖН» (код ЄДРПОУ:45153578) до органу оскарження (КОМІСІЇ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ З РОЗГЛЯДУ СКАРГ ПРО ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ) було подано скаргу №7 від 15.05.2024 щодо встановлення на його думку дискримінаційних та незаконних умов у тендерній документації на дану закупівлю. В даній скарзі вимагалось виключення зі складу тендерної документації документів, передбачених чинним законодавством, але відсутніх безпосередньо у ТОВ «ФУЛ ФЬЮЖН». Так, Скаржник наполягав на виключенні вимоги щодо наявності ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним на АЗС: Однак, зазначена вимога була включена до тендерної документації на виконання вимог ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», якою передбачено, що роздрібна торгівля пальним може здійснюватися суб’єктами господарювання всіх форм власності, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю. Суб'єкти господарювання, що реалізовують пальне через АЗС, повинні мати ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним на кожну АЗС. Інформація про таку ліцензію повинна міститися у відповідному Єдиному державному реєстрі суб'єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним. Оскільки, на час дії воєнного стану доступ до відкритих даних, а саме реєстрів ліцензій обмежений, тому Замовник вважав за необхідне для можливості перевірки законності проведення господарської діяльності і виконання вимог чинного законодавства отримати від Учасників оригінали / копії ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, на запропонованих АЗС. Крім того, відповідно до вимог ч. 2 статті 227 Цивільного кодексу України правочин юридичної особи, вчинений нею без відповідного дозволу (ліцензії), може бути визнаний судом недійсним. Таким чином, скаржник подав скаргу з зазначеного питання тільки тому, що у нього відсутня можливість надати дану ліцензію щодо роздрібної торгівлі на АЗС, але її наявність прямо передбачена вимогами чинного законодавства і без неї правочин може бути визнаний не дійсним. Крім того, Скаржник вказує, що умовами проекту договору про закупівлю тендерної документації передбачено, що розрахунки проводяться в банківських дня. Далі Скаржник приводить різні нормативно – правові акти зі змісту яких свідчить, що з 1 квітня 2023 року міжбанківські платіжні операції можна здійснювати в будь-який час, тобто виконання міжбанківських платіжних операції відбувається цілодобово. Скаржник не написав, як він бажає щоб було, але дивно що йому не подобається здійснення платежів цілодобово. Також, Скаржник не написав, як він вважає, повинно бути викладено в договорі, бо він тільки зазначив, що «умови договору щодо строків оплати в банківських днях не узгоджуються з вимогами законодавства». Однак, на теперішній час діючим законодавством України не визначено не тільки поняття «банківський день», також відсутнє поняття «робочий день» та «календарний день» та і взагалі поняття «день». Тобто, на теперішній час відсутні вимоги законодавства щодо визначення днів (банківських, календарних, робочих). Так що тепер взагалі в договорі про закупівлю не будемо прописувати кількість днів на оплату, бо жодне визначення днів не узгоджується з вимогами законодавства, як вважає ТОВ «ФУЛ ФЬЮЖН». Щодо встановлення дискримінаційних умов в тендерній документації, то законодавством України у сфері публічних закупівель не визначено поняття дискримінації та її форм. Однак, міжнародним правом в цій сфері закріплено чіткі засадничі рамки, якими держави повинні керуватися на національному рівні. Європейський суд з прав людини дав роз'яснення визначенню дискримінація: «Відмінність у поводженні є дискримінаційною, якщо вона «не має об'єктивного і розумного виправдання», тобто якщо вона не переслідує «законної мети» або відсутня «розумна відповідність використовуваних засобів і переслідуваної мети». Отже, дискримінацію можна охарактеризувати, як протилежність рівності, що являє собою різне ставлення одних осіб до інших через наявність або відсутність у них певних ознак. Разом з тим, не завжди різне ставлення являє собою дискримінацію. Якщо підставою для різного ставлення є об'єктивно виправдані ознаки або ті, які мають раціональне обґрунтування, то дискримінація відсутня. Виходячи з наведеного можна зробити висновок, що для кваліфікації дискримінації необхідно встановити: чи мало місце різне ставлення до осіб (розрізнення), чи призвело воно до обмеження або позбавлення прав особи, за якою ознакою здійснювалось розрізнення, та чи була ознака об'єктивно виправданою або чи мала вона раціональне обґрунтування. Тобто «дискримінація» у застосуванні до процедур закупівель - це суб'єктивне ставлення замовника торгів до учасників, що має метою чи наслідком обмеження, позбавлення передбачених законом прав, надання переваг на підставі ознак, які не мають раціонального обґрунтування або не є об'єктивно виправданими. Вищезазначене ґрунтується на підставі ґрунтовного аналізу судової практики, зокрема рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 4 квітня 2019 року справа № 640/19876/18. Так, у означеному рішенні, суд робить висновок, «що Законом України «Про публічні закупівлі», який є спеціальним в рамках досліджуваних правовідносин, не визначено поняття «дискримінаційні вимоги», що позбавляє можливості визначити зміст принципу «недискримінації учасників», відповідно до даного Закону. На переконання суду, належним обґрунтуванням принципу «недискримінації учасників» є – забезпечення недопущення зменшення (або збільшення) прав будь-якого учасника торгів з одночасним дотриманням рівності можливостей всіх потенційних учасників процедури публічної закупівлі». Той самий суд, вже у іншому рішенні від 18 червня 2019 року справа № 826/2016/16 наголошує, що «незгода учасника процедури закупівлі з запропонованими умовами (умовою) самі по собі не можуть свідчити про їх дискримінаційний характер, оскільки будь-яка умова тендерної документації може тлумачитися як дискримінаційна щодо учасника, який їй не відповідає. Для обґрунтування порушення вимог законодавства запровадженням конкретної вимоги, зокрема, її дискримінаційного характеру, посилань на загальні положення законодавства недостатньо». Ще одне рішення цього ж суду, а саме від 6 вересня 2018 року справа №826/10864/17, у якому суд зазначає, що «з аналізу вказаної заяви судом встановлено, що позивачем в ній не зазначено про те, в чому саме полягає порушення конкретно його прав чи законних інтересів, а не абстрактних «потенційних учасників». Таким чином, незгода будь-якого потенційного учасника процедури закупівлі з запропонованими умовами (умовою) тендерної документації сама по собі не свідчить про їх дискримінаційний характер, оскільки, будь-яка умова тендерної документації може тлумачитися як дискримінаційна щодо учасника, який їй не відповідає. Таким чином, подання скарги ТОВ ФУЛ ФЬЮЖН» на тендерну документації щодо здійснення закупівлі дизельного пального, оголошення UA-2024-05-11-000325-a збільшило строк проведення процедури закупівлі. Так, органом оскарження повний текст рішення за результатами скарги ТОВ ФУЛ ФЬЮЖН» було опубліковано тільки 28.05.2024. Враховуючи, що на опрацювання рішення органу оскарження від 23.05.2024 №9109-р/пк-пз (складено на 16 аркушах) за результатами скарги ТОВ ФУЛ ФЬЮЖН» потрібен час, зміни до тендерної документації могли бути внесені щонайменше 29.05.2024 зі строком аукціону не раніше 03 червня 2024 (якщо в електронній системі був би вільний час на проведення аукціону). Ще не менше двох днів Замовнику необхідно для розгляду тендерної пропозиції учасника, який визнаний системою переможцем закупівлі і якщо його тендерна пропозиція відповідає вимогам тендерної документації (з урахування права на виправлення невідповідностей) договір можливо було укласти не раніше 12 червня 2024 року. Зазначене можливо за умови відповідності тендерної пропозиції переможця вимогам тендерної документації та відсутності оскарження рішення про визначення переможця до АМКУ, за інших обставин (не відповідності тендерної пропозиції переможця вимогам тендерної документації, оскарження закупівлі до АМКУ) строк укладення договору може бути не раніше ніж середини липня 2024 року. Враховуючи, що 10 травня 2024 війська рф почали наступ на Харківщині прорвавши український кордон, що проходить територією Липецької громади, яка межує з територією Циркунівсьої громади існувала нагальна потреба в евакуації громадян України, які мешкали на території Циркунівської громади (район можливих бойових дій), що документально підтверджено наказом начальника Харківської обласної військової адміністрації від 10.05.2024 №43 В «Про проведення обов’язкової евакуації населення з окремих населених пунктів Богодухівського району Харківської області, Чугуївського району Харківської області та Харківського району Харківської області в умовах воєнного стану» та розпорядженням начальника Циркунівської сільської військової адміністрації «Про обов’язкову евакуацію населення на територіях Циркунівської громади Харківського району» від 10.05.2024 №01-05/760/1» (додаються). Враховуючи вищевикладене, 16 травня 2024 року Циркунівською сільською радою було прийнято рішення щодо здійснення закупівлі дизельного паливо на підставі пп.4 п.13 Особливостей у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником. Щодо статті 351-1 Кримінального кодексу України то вона, як написано в тексті статті стосується саме законних вимог органу державного фінансового контролю.
Відповідно до абзацу 5 п.13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (далі – Особливості) звіт про виконання договору про закупівлю, укладений відповідно до пункту 13 Особливостей, не оприлюднюється замовником в електронній системі закупівель. Як вказано в обґрунтуванні до даної закупівлі вона здійснюється відповідно до пп.4 п.13 Особливостей. Враховуючи вищевикладене, Замовником в електронній системі закупівель не було розміщено звіт про виконання договору про закупівлю. Слід зазначити, що пп. 14 ч.1 ст.1 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що моніторинг процедури закупівлі це аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель, з метою запобігання можливим порушенням законодавства ПІВНІЧНО-СХІДНИМ ОФІСОМ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ повідомляємо, що на теперішній час за даним договором сторонами зобов’язання виконані в повному обсязі, строк дії договору закінчився. (копії відповідних документів додаються). За таких обставин, подальше здійснення моніторингу закупівлі по даному договору строк дії якого закінчився буде порушенням наступних нормативно – правових актів: 1. Підпункту 14 ч.1 ст.1 Закону України «Про публічні закупівлі», яким передбачено, що моніторинг процедури закупівлі це аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель. Тобто, Законом України «Про публічні закупівлі» не передбачено можливість здійснення моніторингу закупівлі строк дії договору по якому закінчився. 2. Статті 6 Конституції України, якою передбачено, що органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України. 3. Статті 19 Конституції України, якою передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. 4. Частини 2 ст.1 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», якою передбачено, що орган державного фінансового контролю у своїй діяльності керується Конституцією України, Бюджетним кодексом України, Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», іншими законодавчими актами, актами Президента України та Кабінету Міністрів України. 5. Пункту 2 Положення про Північно-східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 №23, яким передбачено, що офіс у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України, постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, дорученнями Прем'єр-міністра України, Міністра фінансів України, Голови Держаудитслужби, його першого заступника та заступника, наказами Мінфіну та Держаудитслужби, актами Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, Положенням.
1. Повідомляємо, що обґрунтування розміру бюджетних призначень та визначення очікуваної вартості дизельного палива було зроблено шляхом порівняння ринкових цін (розрахунок додається). Вимогами абзацу 2 п.29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (далі – Особливості) передбачено, що у разі здійснення закупівель дизельного палива, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Враховуючи вищевикладене технічні та якісні характеристики предмета закупівлі визначено згідно НАЦІОНАЛЬНОГО СТАНДАРТУ УКРАЇНИ ДСТУ 7688:2015 ПАЛИВО ДИЗЕЛЬНЕ ЄВРО. Слід зазначити, що відповідно до вимог пп.14 ч.1 ст.1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі Закон) моніторинг процедури закупівлі це аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель. Одночасно, відповідно до вимог ст.4 Закону, яка має назву «планування закупівель та інші передумови здійснення закупівель» закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Тобто, план є передумовою закупівлі, а не складовою закупівлі про що свідчить окремі вкладки в електронній системі закупівель та на майданчиках, окремо вкладка «закупівлі» і окремо вкладка «плани» до якого у орану державного фінансового контролю відсутній доступ. Крім того, ч. 4 ст. 4 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що «для планування закупівель та підготовки до проведення закупівель замовники можуть проводити попередні ринкові консультації з метою аналізу ринку, у тому числі запитувати й отримувати рекомендації та інформацію від суб’єктів господарювання, такі рекомендації та інформація можуть використовуватися замовником під час підготовки до проведення закупівлі». Таким чином, визначення очікуваної вартості предмета закупівлі та визначення технічних та якісних характеристик предмета закупівлі (в залежності від них визначається очікувана вартість предмета закупівлі) є передумовою здійснення закупівлі, тобто не є закупівлею. Одночасно, Законом передбачено, що під час моніторингу проводиться аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель, тоді як органом державного фінансового контролю задано питання стосовно передумов здійснення закупівель. 2. Абзацом 3 п.13 Особливостей передбачено, що у разі укладення договору про закупівлю відповідно до пункту 13 замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до пункту 13. В опублікованому Циркунівською сільською радою обґрунтуванні вказано, що «як передбачено пп.4 п.13 Особливостей придбання замовниками товарів вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником. На теперішній час у Циркунівської сільської ради існує нагальна потреба у придбанні дизельного палива, зазначене підтверджено розпорядженням начальника Циркунівської сільської військової адміністрації Сікаленко М.В. «Про обов’язкову евакуацію населення на територіях Циркунівської громади Харківського району» від 10.05.2024 №01-05/760/1». Надаємо розпорядження начальника Циркунівської сільської військової адміністрації «Про обов’язкову евакуацію населення на територіях Циркунівської громади Харківського району» від 10.05.2024 №01-05/760/1 та наказ начальника Харківської обласної військової адміністрації від 10.05.2024 №43 В «Про проведення обовязкової евакуації населення з окремих населених пунктів Богодухівського району Харківської області, Чугуївського району Харківської області та Харківського району Харківської області в умовах воєнного стану». Слід зазначити, що відповідно до вимог пп.14 ч.1 ст.1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі Закон) моніторинг процедури закупівлі це аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель. Одночасно, відповідно до вимог ст. 4 Закону, яка має назву «планування закупівель та інші передумови здійснення закупівель» закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Тобто, план є передумовою закупівлі, а не складовою закупівлі про що свідчить окремі вкладки в електронній системі закупівель та на майданчиках, окремо вкладка «закупівлі» і окремо вкладка «плани» до якого у орану державного фінансового контролю відсутній доступ. Крім того, відповідно до вимог п.5 ч 2. ст. 4 Закону України «Про публічні закупівлі» у річному плані повинна міститися така інформація: вид закупівлі Циркунівською сільською радо у річному плані на дану закупівлю було вказано, «процедура закупівлі - закупівля без використання електронної системи». Таким чином, визначення типу процедури закупівлі відображається у річному плані який є передумовою закупівлі, а не самою закупівлею. Таким чином, визначення типу процедури закупівлі, а саме: закупівля без використання електронної системи є передумовою здійснення закупівлі, тобто не є закупівлею. Одночасно, Законом передбачено, що під час моніторингу проводиться аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель, тоді як органом державного фінансового контролю задано питання стосовно передумов здійснення закупівель. 3. На теперішній час жодним нормативно – правовим документом не передбачено складання рахунків – фактур та платіжних доручень, в зв’язку з чим зазначені документи не надаються. Відпуск дизельного паливо здійснювався згідно видаткової накладної, в зв’язку з чим акти приймання – передачі не складались. Надаємо видаткову накладну, платіжну інструкцію та виписку з рахунку. 4. Оцінка можливих потенційних постачальників дизельного пального було здійснено за такими критеріями, як якість дизельного пального, фактична кількість дизельного пального, що отримується безпосереднього на АЗС, наявність мережи АЗС постачальника, наявність електронного кабінету в якому можливо відслідкувати працюючи АЗС та наявність на них конкретного виду палива, розташування АЗС постачальника у безпосередній близькості до Замовника. ТОВ «ОІЛ КАРТ СЕРВІС» (код ЄДРПОУ 44355507) в попередніх договірних відносинах з Циркунівською сільською радою зарекомендував себе, як надійний постачальник, який має якість дизельного палива, що відповідає вимогам державного стандарту, фактична кількість відпускаємого палива відповідає заявленій, крім того АЗС постачальника розташована в безпосередній близькості до Замовника, а саме в п.5.3.1 договору до даної закупівлі вказано адреси АЗС в тому числі м.Харків, вул. Героїв Праці, 3, що станови близько 7 км. Слід зазначити, що на теперішній час жодним нормативно – правовим документом, в тому числі з публічних закупівель не встановлено обов’язок Замовника здійснювати оцінку можливих потенційних постачальників товарів, в тому числі дизельного палива. Одночасно, пп.14 ч.1 ст.1 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що моніторинг процедури закупівлі це аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель. Таким чином, Законом передбачено, що під час моніторингу проводиться аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель, тоді як органом державного фінансового контролю задано питання щодо того, за якими критеріями здійснено оцінку можливих потенційних постачальників товару, що не передбачено законодавством України, в тому числі з публічних закупівель, тобто не у відповідності до вимог Закону. 5. Циркунівською сільською радою 11 травня 2024 в електронній системі закупівель були оголошені відкриті торги щодо закупівлі товару дизельне паливо, код ДК 021:2015: 09130000-9 - Нафта і дистиляти, з очікуваною вартістю 1 653 755,0 грн., розміщено за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-05-11-000325-a (протокол про затвердження тендерної документації від 10.05.2024). 15 травня 2024 року ТОВ «ФУЛ ФЬЮЖН» (код ЄДРПОУ:45153578) до органу оскарження (КОМІСІЇ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ З РОЗГЛЯДУ СКАРГ ПРО ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ) було подано скаргу №7 від 15.05.2024 щодо встановлення на його думку дискримінаційних та незаконних умов у тендерній документації на дану закупівлю. В даній скарзі вимагалось виключення зі складу тендерної документації документів, передбачених чинним законодавством, але відсутніх безпосередньо у ТОВ «ФУЛ ФЬЮЖН». Так, Скаржник наполягав на виключенні вимоги щодо наявності ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним на АЗС: Однак, зазначена вимога була включена до тендерної документації на виконання вимог ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», якою передбачено, що роздрібна торгівля пальним може здійснюватися суб’єктами господарювання всіх форм власності, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю. Суб'єкти господарювання, що реалізовують пальне через АЗС, повинні мати ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним на кожну АЗС. Інформація про таку ліцензію повинна міститися у відповідному Єдиному державному реєстрі суб'єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним. Оскільки, на час дії воєнного стану доступ до відкритих даних, а саме реєстрів ліцензій обмежений, тому Замовник вважав за необхідне для можливості перевірки законності проведення господарської діяльності і виконання вимог чинного законодавства отримати від Учасників оригінали / копії ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, на запропонованих АЗС. Крім того, відповідно до вимог ч. 2 статті 227 Цивільного кодексу України правочин юридичної особи, вчинений нею без відповідного дозволу (ліцензії), може бути визнаний судом недійсним. Таким чином, скаржник подав скаргу з зазначеного питання тільки тому, що у нього відсутня можливість надати дану ліцензію щодо роздрібної торгівлі на АЗС, але її наявність прямо передбачена вимогами чинного законодавства і без неї правочин може бути визнаний не дійсним. Крім того, Скаржник вказує, що умовами проекту договору про закупівлю тендерної документації передбачено, що розрахунки проводяться в банківських дня. Далі Скаржник приводить різні нормативно – правові акти зі змісту яких свідчить, що з 1 квітня 2023 року міжбанківські платіжні операції можна здійснювати в будь-який час, тобто виконання міжбанківських платіжних операції відбувається цілодобово. Скаржник не написав, як він бажає щоб було, але дивно що йому не подобається здійснення платежів цілодобово. Також, Скаржник не написав, як він вважає, повинно бути викладено в договорі, бо він тільки зазначив, що «умови договору щодо строків оплати в банківських днях не узгоджуються з вимогами законодавства». Однак, на теперішній час діючим законодавством України не визначено не тільки поняття «банківський день», також відсутнє поняття «робочий день» та «календарний день» та і взагалі поняття «день». Тобто, на теперішній час відсутні вимоги законодавства щодо визначення днів (банківських, календарних, робочих). Так що тепер взагалі в договорі про закупівлю не будемо прописувати кількість днів на оплату, бо жодне визначення днів не узгоджується з вимогами законодавства, як вважає ТОВ «ФУЛ ФЬЮЖН». Щодо встановлення дискримінаційних умов в тендерній документації, то законодавством України у сфері публічних закупівель не визначено поняття дискримінації та її форм. Однак, міжнародним правом в цій сфері закріплено чіткі засадничі рамки, якими держави повинні керуватися на національному рівні. Європейський суд з прав людини дав роз'яснення визначенню дискримінація: «Відмінність у поводженні є дискримінаційною, якщо вона «не має об'єктивного і розумного виправдання», тобто якщо вона не переслідує «законної мети» або відсутня «розумна відповідність використовуваних засобів і переслідуваної мети». Отже, дискримінацію можна охарактеризувати, як протилежність рівності, що являє собою різне ставлення одних осіб до інших через наявність або відсутність у них певних ознак. Разом з тим, не завжди різне ставлення являє собою дискримінацію. Якщо підставою для різного ставлення є об'єктивно виправдані ознаки або ті, які мають раціональне обґрунтування, то дискримінація відсутня. Виходячи з наведеного можна зробити висновок, що для кваліфікації дискримінації необхідно встановити: чи мало місце різне ставлення до осіб (розрізнення), чи призвело воно до обмеження або позбавлення прав особи, за якою ознакою здійснювалось розрізнення, та чи була ознака об'єктивно виправданою або чи мала вона раціональне обґрунтування. Тобто «дискримінація» у застосуванні до процедур закупівель - це суб'єктивне ставлення замовника торгів до учасників, що має метою чи наслідком обмеження, позбавлення передбачених законом прав, надання переваг на підставі ознак, які не мають раціонального обґрунтування або не є об'єктивно виправданими. Вищезазначене ґрунтується на підставі ґрунтовного аналізу судової практики, зокрема рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 4 квітня 2019 року справа № 640/19876/18. Так, у означеному рішенні, суд робить висновок, «що Законом України «Про публічні закупівлі», який є спеціальним в рамках досліджуваних правовідносин, не визначено поняття «дискримінаційні вимоги», що позбавляє можливості визначити зміст принципу «недискримінації учасників», відповідно до даного Закону. На переконання суду, належним обґрунтуванням принципу «недискримінації учасників» є – забезпечення недопущення зменшення (або збільшення) прав будь-якого учасника торгів з одночасним дотриманням рівності можливостей всіх потенційних учасників процедури публічної закупівлі». Той самий суд, вже у іншому рішенні від 18 червня 2019 року справа № 826/2016/16 наголошує, що «незгода учасника процедури закупівлі з запропонованими умовами (умовою) самі по собі не можуть свідчити про їх дискримінаційний характер, оскільки будь-яка умова тендерної документації може тлумачитися як дискримінаційна щодо учасника, який їй не відповідає. Для обґрунтування порушення вимог законодавства запровадженням конкретної вимоги, зокрема, її дискримінаційного характеру, посилань на загальні положення законодавства недостатньо». Ще одне рішення цього ж суду, а саме від 6 вересня 2018 року справа №826/10864/17, у якому суд зазначає, що «з аналізу вказаної заяви судом встановлено, що позивачем в ній не зазначено про те, в чому саме полягає порушення конкретно його прав чи законних інтересів, а не абстрактних «потенційних учасників». Таким чином, незгода будь-якого потенційного учасника процедури закупівлі з запропонованими умовами (умовою) тендерної документації сама по собі не свідчить про їх дискримінаційний характер, оскільки, будь-яка умова тендерної документації може тлумачитися як дискримінаційна щодо учасника, який їй не відповідає. Таким чином, подання скарги ТОВ ФУЛ ФЬЮЖН» на тендерну документації щодо здійснення закупівлі дизельного пального, оголошення UA-2024-05-11-000325-a збільшило строк проведення процедури закупівлі. Так, органом оскарження повний текст рішення за результатами скарги ТОВ ФУЛ ФЬЮЖН» було опубліковано тільки 28.05.2024. Враховуючи, що на опрацювання рішення органу оскарження від 23.05.2024 №9109-р/пк-пз (складено на 16 аркушах) за результатами скарги ТОВ ФУЛ ФЬЮЖН» потрібен час, зміни до тендерної документації могли бути внесені щонайменше 29.05.2024 зі строком аукціону не раніше 03 червня 2024 (якщо в електронній системі був би вільний час на проведення аукціону). Ще не менше двох днів Замовнику необхідно для розгляду тендерної пропозиції учасника, який визнаний системою переможцем закупівлі і якщо його тендерна пропозиція відповідає вимогам тендерної документації (з урахування права на виправлення невідповідностей) договір можливо було укласти не раніше 12 червня 2024 року. Зазначене можливо за умови відповідності тендерної пропозиції переможця вимогам тендерної документації та відсутності оскарження рішення про визначення переможця до АМКУ, за інших обставин (не відповідності тендерної пропозиції переможця вимогам тендерної документації, оскарження закупівлі до АМКУ) строк укладення договору може бути не раніше ніж середини липня 2024 року. Враховуючи, що 10 травня 2024 війська рф почали наступ на Харківщині прорвавши український кордон, що проходить територією Липецької громади, яка межує з територією Циркунівсьої громади існувала нагальна потреба в евакуації громадян України, які мешкали на території Циркунівської громади (район можливих бойових дій), що документально підтверджено наказом начальника Харківської обласної військової адміністрації від 10.05.2024 №43 В «Про проведення обов’язкової евакуації населення з окремих населених пунктів Богодухівського району Харківської області, Чугуївського району Харківської області та Харківського району Харківської області в умовах воєнного стану» та розпорядженням начальника Циркунівської сільської військової адміністрації «Про обов’язкову евакуацію населення на територіях Циркунівської громади Харківського району» від 10.05.2024 №01-05/760/1» (додаються). Враховуючи вищевикладене, 16 травня 2024 року Циркунівською сільською радою було прийнято рішення щодо здійснення закупівлі дизельного паливо на підставі пп.4 п.13 Особливостей у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником. Щодо статті 351-1 Кримінального кодексу України то вона, як написано в тексті статті стосується саме законних вимог органу державного фінансового контролю.
Керуючись ч.8 ст.8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі Закон), якою передбачено, що Замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз’ясненням змісту висновку та його зобов’язань, визначених у висновку. Циркунівська сільська рада звертається за роз’ясненням стосовно Висновку . 1. У Висновку вказано, що «Замовником 22.07.2024 надано видаткову накладну, платіжну інструкцію та виписку з рахунку на підтвердження факту виконання договору в повному обсязі та Додаткову угоду №1 від 08.07.2024 до Договору, згідно якої договір діє з моменту підписання до 08.07.2024». Таким чином, у органу ДАСУ в повному обсязі наявні документи, які підтверджують виконання договору в повному обсязі та закінчення строку дії договору. Статтею 6 Конституції України передбачено, що органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України. Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Одночасно, п.14 ч.1 ст.1 Закону передбачено, моніторинг процедури закупівлі це аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель. Просимо надати роз’яснення на підставі якого Закону органом ДАСУ проводився моніторинг закупівлі після закінчення строку дії договору? 2. У Висновку вказано, що «за результатами аналізу питання … відображення закупівлі у річному плані, ….порушень не встановлено». Одночасно, відповідно до вимог ст. 4 Закону, яка має назву «планування закупівель та інші передумови здійснення закупівель» закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Тобто, план є передумовою закупівлі, а не складовою закупівлі про що свідчить окремі вкладки в електронній системі закупівель та на майданчиках, окремо вкладка «закупівлі» і окремо вкладка «плани» до якого у орану державного фінансового контролю відсутній доступ. Враховуючи, що відповідно до ст.6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України та відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, просимо надати роз’яснення на підставі якого закону при проведенні моніторингу аналізувалось питання відображення закупівлі у річному плані? 3. У Висновку вказано, «за умови проведення відкритих торгів, відповідно до пункту 34 Особливостей, строк для подання тендерних пропозицій не може бути менше, ніж сім днів з дня оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів в електронній системі закупівель. Частиною десять статті 29 Закону визначено, що строк розгляду тендерної пропозиції/ пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Згідно абзацу 3 пункту 49 Особливостей, з метою забезпечення права на оскарження рішень замовника до органу оскарження договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через п’ять днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Тобто, термін для здійснення закупівлі за результатами проведення відкритих торгів складає від 13 календарних днів. Таким чином, Замовником документально не підтверджено виникнення об’єктивних обставин, що унеможливили дотримання ним строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів». Тоді як, ще 10 червня 2024 Утюгов Борис Олександрович на сторінці даної закупівлі розмістив звернення: UA-R-2024-06-10-000002 до Держаудитслужби в якому вказано наступне: 11.05.2024 Замовник - Циркунівська селищна рада оголосила закупівлю UA-2024-05-11-000325-aДизельне паливо, код ДК 021:2015: 09130000-9 - Нафта і дистиляти Не погодившись з умовами тендерної документації ТОВ «ФУЛ ФЬЮЖН» подало скаргу до АМКУ на дискримінаційні умови закупівлі. 24.05.2024. Скаргу було задоволено та зобов’язано замовника внести зміни до тендерної документації. Однак, не виконуючи рішення АМКУ, замовник Циркунівська селищна рада 27.05.02024 укладає прямий договір з ТОВ "ОІЛ КАРТ СЕРВІС" про що складено звіт UA-2024-05-23-002005-a. Крім того, при наданні пояснень на запит Північно-східного офісу Замовником було вказано, що Циркунівською сільською радою 11 травня 2024 в електронній системі закупівель були оголошені відкриті торги щодо закупівлі товару дизельне паливо, код ДК 021:2015: 09130000-9 - Нафта і дистиляти, з очікуваною вартістю 1653755,0 грн., розміщено за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-05-11-000325-a (протокол про затвердження тендерної документації від 10.05.2024). 15 травня 2024 року ТОВ «ФУЛ ФЬЮЖН» (код ЄДРПОУ:45153578) до органу оскарження (КОМІСІЇ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ З РОЗГЛЯДУ СКАРГ ПРО ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ) було подано скаргу №7 від 15.05.2024 щодо встановлення на його думку дискримінаційних та незаконних умов у тендерній документації на дану закупівлю, чим збільшило строк проведення процедури закупівлі. Так, органом оскарження повний текст рішення за результатами скарги ТОВ ФУЛ ФЬЮЖН» було опубліковано тільки 28.05.2024. Враховуючи, що на опрацювання рішення органу оскарження від 23.05.2024 №9109-р/пк-пз (складено на 16 аркушах) за результатами скарги ТОВ ФУЛ ФЬЮЖН» потрібен час, зміни до тендерної документації могли бути внесені щонайменше 29.05.2024 зі строком аукціону не раніше 03 червня 2024 (якщо в електронній системі був би вільний час на проведення аукціону). Ще не менше двох днів Замовнику необхідно для розгляду тендерної пропозиції учасника, який визнаний системою переможцем закупівлі і якщо його тендерна пропозиція відповідає вимогам тендерної документації (з урахування права на виправлення невідповідностей) договір можливо було укласти не раніше 12 червня 2024 року. Зазначене можливо за умови відповідності тендерної пропозиції переможця вимогам тендерної документації та відсутності оскарження рішення про визначення переможця до АМКУ, за інших обставин (не відповідності тендерної пропозиції переможця вимогам тендерної документації, оскарження закупівлі до АМКУ) строк укладення договору може бути не раніше ніж середини липня 2024 року. ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ у Висновку про результати моніторингу написав, що термін для здійснення закупівлі за результатами проведення відкритих торгів складає від 13 календарних днів, але це виключно теоретичне припущення посадових осіб офісу, що не відповідає фактичному стану справ. Однак, у Висновку про результати проведення моніторингу ні яким чином не відображено той факт, що Циркунівською сільською радою були оголошені відкриті торги 11.05.2024, а тільки 28.05.2024 було оприлюднено органом оскарження повний текст рішення, що вже становить 17 днів. Внаслідок не врахування того факту, що 11.05.2024 Циркунівською сільською радою було оголошено відкриті торги, тендерна документація, про яким оскаржувалась в АМКУ за результатами проведеного моніторингу було зроблено висновок: «тобто, термін для здійснення закупівлі за результатами проведення відкритих торгів складає від 13 календарних днів. Таким чином, Замовником документально не підтверджено виникнення об’єктивних обставин, що унеможливили дотримання ним строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів. Отже, Замовником проведено закупівлю шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів з порушенням вимог пунктів 3, 10 та підпункту 4 пункту 13 Особливостей». Одночасно, п.1 розділу «Доброчесність» Загальних правил етичної поведінки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування, затверджених Наказом Національного агентства України з питань державної служби 05 серпня 2016 року №158 (у редакції наказу Національного агентства України з питань державної служби від 28 квітня 2021 року №72-21, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 31 серпня 2016 р. за № 1203/29333 передбачено, що державні службовці зобов’язані виконувати свої посадові обов’язки якнайкраще, чесно і неупереджено, незважаючи на особисті ідеологічні, релігійні або інші погляди, не надавати будь-яких переваг та не виявляти прихильність до окремих фізичних чи юридичних осіб, громадських, політичних, релігійних організацій, а також не допускати ухилення від прийняття рішень та відповідальності за свої дії (бездіяльність) та рішення, чому при проведенні даного моніторингу зазначене не було враховано? 4. У Висновку вказано, зазначене пояснення не спростовує наявність порушень, оскільки, умовами пункту 5.1 Договору передбачено термін поставки товару до 31.12.2024 року, тобто умови договору не підтверджують виникнення негайної потреба в придбанні матеріалів, а передбачають тривалу та поступову протягом року поставку матеріалів. Одночасно, пп.4 п.13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (далі – Особливості) передбачено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли :існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником. Тобто, ні де ні йдеться про те, що це якось повинно бути відображено в договорі. Враховуючи, ст.ст.6, 19 Конституції України роз’ясніть яким нормативно правовим актом керувався ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ коли робив висновок, що умови договору не підтверджують виникнення негайної потреба в придбанні матеріалів, а передбачають тривалу та поступову протягом року поставку матеріалів? І чи може бути пункт договору бути документальним підтвердженням підстави для укладання самого договору?
Орган ДФК: ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ ( обл.)
1. Згідно частиною першою статті 5 Закону України “Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні“ № 2939-XII від 26.01.1993 (далі – Закон № 2939-XII), контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Відповідно до абзацу другого частини першої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії. Згідно з частиною другою статті 8 Закону, рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав: дані автоматичних індикаторів ризиків; інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель; інформація, отримана від громадських об’єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону. Відповідно до пункту 23 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи здійснюють моніторинг процедур закупівель, спрощених закупівель, а також закупівель, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель, у порядку, встановленому статтею 8 Закону України “Про публічні закупівлі”. Згідно умов п. 5.1 договору про закупівлю від 16.05.2024 №20 (звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель за номером UA-2024-05-23-002005-a) строк поставки: по “31” грудня 2024 року. Рішення про початок моніторингу прийнято 15.07.2024, тобто до моменту завершення терміну дії договору. Отже, моніторинг проведео на підставі статті 8 Закону, пункту 23 Особливостей, керуючись частиною першою статті 5 Закону № 2939-XII. 2. Відповідно до пункту чотирнадцятого частини першої статті 1 Закону моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель. Відповідно до абзацу другого частини першої статті 8 Закону, моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії. Згідно з пунктом 3 Особливостей, Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом. Відповідно до пункту 14 Особливстей, закупівля відповідно до цих особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону. Отже, моніторинг проведено на підставі статті 8 Закону, пункту 23 Особливостей, керуючись частиною першою статті 5 Закону № 2939-XII. 3. У висновку зазначено: «термін для здійснення закупівлі за результатами проведення відкритих торгів складає від 13 календарних днів..» Тобто , зазначено мінімально можливий термін проведення закупівлі. Поряд з цим, пунктом 13 Особливостей не передбачено підстава для укладання договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу у разі надходження скарги до АМКУ. 4. Відповідно до пункту 17 Особливостей, Договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України (далі - ГКУ) з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та цих особливостей. Згідно з частиною першою статті 265 ГКУ, за договором поставки одна сторона - постачальник зобов'язується передати (поставити) у зумовлені строки (строк) другій стороні - покупцеві товар (товари), а покупець зобов'язується прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього певну грошову суму. Договір поставки укладається на розсуд сторін або відповідно до державного замовлення. Відповідно до частини другої статті 267 ГКУ, строки поставки встановлюються сторонами в договорі з урахуванням необхідності ритмічного та безперебійного постачання товарів споживачам, якщо інше не передбачено законодавством. Умовами п 5.1 договору про закупівлю від 16.05.2024 №20 визначено, що строк поставки по “31” грудня 2024 року. Тобто потреба замовника в необхідності придбаного товару передбачає можливість його поступового придбання до кінця 2024 року. Отже, умовами договору не передбачається терміновість поставки товару.
Орган ДФК: ПІВНІЧНО-СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ ( обл.)
ПРИХОВАНО
Відповідно до вимог ч.10 ст.8 Закону України «Про публічні закупівлі» Циркунівською сільською радою оскаржено Висновок Північно-східного офісу Держаудитслужби про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2024-05-23-002005-a до Харківського окружного адміністративного суду, яким 12.08.2024 відкрито провадження по справі № 520/22329/24.
Керуючись ч.2 ст.8 Закону України «Про публічні закупівлі», якою передбачено, що протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень, Циркунівська сільська рада надає аргументовані заперечення до висновку. У Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2024-05-23-002005-a вказано, «зазначене пояснення не спростовує наявність порушень, оскільки, умовами пункту 5.1 Договору передбачено термін поставки товару до 31.12.2024 року, тобто умови договору не підтверджують виникнення негайної потреба в придбанні матеріалів, а передбачають тривалу та поступову протягом року поставку матеріалів», з даним не згодні з наступних підстав: - по перше –пп.4 п.13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (далі – Особливості) передбачено, що придбання замовниками товарів вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником. Однак, жодним нормативно правовим актом не передбачено, що сам договір про закупівлю може бути документальним підтвердженням здійснення нагальної потреби за закупівлею; - по друге - пп.4 п.13 Особливостей передбачено, що придбання замовниками товарів вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником. Однак, жодним нормативно правовим актом не передбачено, що в договорі про закупівлю укладеного на підставі пп.4 п.13 Особливостей повинен вказуватись якийсь конкретний строк виконання договору; - в третіх - пп.4 п.13 Особливостей передбачено, що придбання замовниками товарів вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником. Однак, жодним нормативно правовим актом не передбачено, що умови договору про закупівлю укладеного на підставі пп.4 п.13 Особливостей повинні підтверджувати виникнення негайної потреба в придбанні матеріалів. Відповідно до ст.6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України та відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Крім того, далі по тексту Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2024-05-23-002005-a вказано: «поряд з цим, за умови проведення відкритих торгів, відповідно до пункту 34 Особливостей, строк для подання тендерних пропозицій не може бути менше, ніж сім днів з дня оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів в електронній системі закупівель. Частиною десять статті 29 Закону визначено, що строк розгляду тендерної пропозиції/ пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Згідно абзацу 3 пункту 49 Особливостей, з метою забезпечення права на оскарження рішень замовника до органу оскарження договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через п’ять днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Тобто, термін для здійснення закупівлі за результатами проведення відкритих торгів складає від 13 календарних днів, з даним не згодні з наступних підстав: - по перше – зазначене є теоретичним припущенням посадових осіб Північно-східного офісу Держаудитслужби, яке не відповідає фактичним обставинам. Фактичні строки проведення закупівлі за процедурою відкриті торги щодо закупівлі дизельного пального Циркунівською сільською радою були вказані в поясненнях наданих на запит Північно-Східного офісу Держаудитслужби. Так, Циркунівською сільською радою 11.05.2024 в електронній системі закупівель були оголошені відкриті торги щодо закупівлі товару дизельне паливо, код ДК 021:2015: 09130000-9 - Нафта і дистиляти, з очікуваною вартістю 1653755,0 грн., розміщено за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-05-11-000325-a. ТОВ «ФУЛ ФЬЮЖН» (код ЄДРПОУ:45153578) 15.05.2024 до органу оскарження (КОМІСІЇ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ З РОЗГЛЯДУ СКАРГ ПРО ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ) було подано скаргу №7 від 15.05.2024 щодо встановлення на його думку дискримінаційних та незаконних умов у тендерній документації на дану закупівлю, чим збільшено строк проведення процедури закупівлі. Органом оскарження повний текст рішення за результатами скарги ТОВ ФУЛ ФЬЮЖН» опубліковано тільки 28.05.2024. Враховуючи, що на опрацювання рішення органу оскарження від 23.05.2024 №9109-р/пк-пз (складено на 16 аркушах) за результатами скарги ТОВ ФУЛ ФЬЮЖН» потрібен час, зміни до тендерної документації могли бути внесені щонайменше 29.05.2024 зі строком аукціону не раніше 03.06.2024 (якщо в електронній системі був би вільний час на проведення аукціону). Ще не менше двох днів Замовнику необхідно для розгляду тендерної пропозиції учасника, який визнаний системою переможцем закупівлі і якщо його тендерна пропозиція відповідає вимогам тендерної документації (з урахування права на виправлення невідповідностей) договір можливо було укласти не раніше 12.06.2024. Зазначене можливо за умови відповідності тендерної пропозиції переможця вимогам тендерної документації та відсутності оскарження рішення про визначення переможця до АМКУ, за інших обставин (не відповідності тендерної пропозиції переможця вимогам тендерної документації, оскарження закупівлі до АМКУ) строк укладення договору може бути не раніше ніж середини липня 2024 року. Тобто, 13 календарних днів для проведення відкритих торгів є теоретичним припущенням, тоді як фактичний строк укладання договору укладеного за результатами відкритих торгів оголошених 11.05.2024 може коливатись від 13 червня 2024 до середини липня 2024 року і довше. - по друге - Північно-Східний офіс Держаудитслужби пише про 13 календарних днів так, начебто це так мало. Однак, коли стався напад рф 24.02.2022 то 8 годині ранку були вже окуповані села Руські Тишки, Черкаські Тишки, Циркуни. Відповідно до ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Дякувати силам оборони України, які в травні 2024 року не дали змоги окупантам просунутись дальше територією Харківської області, однак станом на момент укладання договору, а саме: 16 травня 2024 року ні чього не було відомо, противник вже захопив села Стрілече, Глибоке, Лук’янці. Просування ворога за 5 днів було більше ніж на 8 км від кордону і він дальше просувався територією Липецької громади, тоді як відстань від Циркунівської громади до кордону становить близько 22 км. - в третіх – в обґрунтуванні для здійснення даної закупівлі, як підстава вказано розпорядження безпосереднього керівництва начальника Циркунівської сільської військової адміністрації Сікаленко М.В. «Про обов’язкову евакуацію населення на територіях Циркунівської громади Харківського району» від 10.05.2024 №01-05/760/1». Однак, до пояснення на запит Північно-Східного офісу Держаудитслужби надано наказ начальника Харківської обласної військової адміністрації Синєгубова О.В. від 10.05.2024 №43 В «Про проведення обовязкової евакуації населення з окремих населених пунктів Богодухівського району Харківської області, Чугуївського району Харківської області та Харківського району Харківської області в умовах воєнного стану» де в Додатку 1 по Циркунівської громаді вказано населенні пункти, в яких проводиться обов’язкова евакуація, це села Петрівка, Руські Тишки, Черкаські Тишки. Відповідно до ст.6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України та відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.