0 800 30-74-85
З 8 до 18 по буднях
Повідомлення менеджеру
Відгук менеджеру
Підтримайте нашу армію та фонд «Повернись живим» — Підтримати
Шановний Користувач електронного майданчика "Zakupki UA",
для використання електронного майданчика "Zakupki UA" з метою участі у якості учасника у закупівлях у відповідності до законодавства у сфері публічних закупівель, кожен Користувач, крім реєстрації/авторизації на електронному майданчику "Zakupki UA", має:
Користувачі мають змогу ознайомитись з чинними редакціями Регламенту електронного майданчика "Zakupki UA" і Тарифів електронного майданчика "Zakupki UA" за посиланнями: https://zakupki.com.ua/reglament і https://zakupki.com.ua/pricing.
З повагою,
Служба підтримки Zakupki UA
support@zakupki.com.ua
class="modal-title" id="myModalLabel">Великий розмір файлу
Очікувана вартість
1 252 988.00 UAH
Знайдено порушення
Дата: 4 вер. 15:47
Орган ДФК: Східний офіс Держаудитслужби ( обл.)
ПРИХОВАНО
ПРИХОВАНО
ПРИХОВАНО
Орган ДФК: Східний офіс Держаудитслужби ( обл.)
ПРИХОВАНО
1. На замовлення Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області (далі по тексту – Замовника) було розроблено проектну документацію по об’єкту: «Поточний ремонт ділянки дороги комунальної власності по вул.Шляхівська с. Кровне Сумського району Сумської області». На підставі зведеного кошторисного розрахунку, який є частиною проектної документації по цьому об’єкту, Замовником здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення. Технічні та якісні характеристики предмета закупівлі взяті з проектної документації «Поточний ремонт ділянки дороги комунальної власності по вул.Шляхівська с. Кровне Сумського району Сумської області». Визначення його очікуваної вартості проведено Замовником на підставі зведеного кошторисного розрахунку, який є частиною проектної документації по об’єкту: «Поточний ремонт ділянки дороги комунальної власності по вул.Шляхівська с. Кровне Сумського району Сумської області». 2. Щодо розрахунків поданих учасником. На етапі аналізу тендерної пропозиції учасника, уповноваженою особою, також спочатку була помічено дану різницю у розрахунках. Для того щоб вирішити питання, уповноважена особа звернулася до профільних спеціалістів (проектанта даного проекту) на що отримали наступну відповідь: «Тендерна пропозиція учасника повністю відповідає технічній специфікації згідно додатку №2. Так, як для обчислення вартості роботи по «улаштування основ та покриттів з піщано-гравійних сумішей одношарових, товщиною 18 см», згідно КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва» та «Ресурсних елементних кошторисних норм на будівельні роботи (РЕКНб) (КНУ)» використовується дві розцінки, а саме : 1. КР18-22-1 «Улаштування основ та покриттів з піщано-гравійних сумішей одношарових, товщиною 12 см.» 2. КР18-22-4 «На кожний 1 см зміни товщини шару основи та покриття з піщано-гравійних сумішей додавати або віднімати норм 18-22-1, 18-22-2, 18-22-3». Друга розцінка КР18-22-4 «На кожний 1 см зміни товщини шару основи та покриття з піщано-гравійних сумішей додавати або віднімати норм 18-22-1, 18-22-2, 18-22-3» дозволяє змінювати товщину основ та покриттів з піщано-гравійних сумішей за допомогою необхідних коефіцієнтів для норм 18-22-1, 18-22-2, 18-22-3. Що і було зроблено учасником. Учасник за допомогою норми КР18-22-1 обчислює вартість робіт з улаштування основ та покриттів з піщано-гравійних сумішей одношарових, товщиною 12 см та за допомогою норми КР18-22-4 «На кожний 1 см зміни товщини шару основи та покриття з піщано-гравійних сумішей додавати до 18 см норм 18-22-1, 18-22-2, 18-22-3» та коефіцієнту 6 додає до товщини шару ще 6 см, і таким чином отримаємо товщину шару 18 см (12 см+6 см).» Дане пояснення підтверджується поданими розрахунками учасником. 3. Згідно вимог Додатку 1 тендерної документації, є довідка, яку мав подати учасник для підтвердження кваліфікаційного критерію наявність працівників, які мають необхідні знання і досвід, і у довідці є окрема є графа «Кваліфікація/посада». Тобто, учасник міг вказати або кваліфікацію або посаду. Назва посад береться з «Класифікатора професій», а от назва кваліфікації відповідає тому що кваліфікованого вміє робити працівник і буде робити на об’єкті. В довідці учасник міг вказати або кваліфікацію або посаду. Не було вимоги вказувати наприклад, тільки посаду. Згідно договору від 22.04.2023 № 10-05-7, укладениму між ТОВ "БАЗИС-СВ" (Замовник) та Солодким О.В. (Виконавцем), предметом договору є - виконання відповідної роботи, визначеної у цьому договорі, а саме виконання робіт по об’єкту: Поточний ремонт ділянки дороги комунальної власності по вул.Шляхівська с. Кровне Сумського району Сумської області. Тобто, даний працівник, мав виконувати роботи по вказаному вище об’єкту обслуговуючи техніку (установки) для виконання дорожніх робіт. Тому такою людиною може бути водій. Тобто, учасником показано що у них є водій (за професією і документами), який буде виконувати роботу дорожнього робітника для роботи по об’єкту за кваліфікацією. У разі, якщо б в довідці про наявність працівників була вимога написати саме посаду згідно «Класифікатора професій», то тоді б подана інформація не відповідала вимогам. Але такої вимоги не було. Крім того в договорі від 22.04.2023 № 10-05-7 було зазначено, яку саме роботу буде виконувати водій і на якому об’єкті. З поданих документів є зрозумілим що водій за професією, буде правомірно виконувати роботу дорожнього робітника на об’єкті (тобто водій може бути робітником, що обслуговує установки для виконання земляних та подібних робіт). Таким чином, у зв’язку з тим що не було вимоги подавати інформацію згідно назв «Класифікатору професій», в замовника відсутні підстави вбачати в документах учасника невідповідність. Додатково, готуючи дану відповідь, замовником проаналізовано «Підсумкової відомості ресурсів до локального кошторису №02-01-01 на ремонтні роботи». Згідно даного документу, наданого учасником, витрати труда робітників – будівельників складає 260,8655 люд. год. на весь об’єм виконання послуг. Згідно «Довідки про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід», яку надав учасник без Солодкого О.В., у його розпорядженні є ще 4 дорожніх робітника (окрім договору з водієм). І цих робітників більше ніж достатньо, для виконання послуг до 15 липня 2023 року згідно тендерної документації. (260,8655 люд. год поділити на 8 годин робочого часу кожного робітника та поділити на 4 дорожніх робітника = 8 днів, необхідно для виконання цих послуг). Таким чином в учасника у будь якому випадку достатня кількість дорожніх робітників для виконання технічного завдання.
Орган ДФК: Східний офіс Держаудитслужби ( обл.)
ПРИХОВАНО
Відповідь замовника на звернення. Згідно вимог Додатку 1 тендерної документації учасник має надати достовірну інформацію у вигляді довідки довільної форми, у якій зазначити дані про наявність чинної ліцензії або документа дозвільного характеру на провадження виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом. Предметом закупівлі є послуги, а саме - поточний ремонт дороги. Такий вид господарської діяльності, як поточний ремонт не передбачає отримання ліцензій чи дозвільних документів. Таким чином учасник не повинен в рамках законодавства України для проведення поточного ремонту дороги мати ліцензію чи документи дозвільного характеру. У тендерній документації була вимога саме до виду господарської діяльності, якою згідно предмету закупівлі є поточний ремонт. Щодо машин і механізмів, які використовує учасник, то окремої вимоги надати дозвільні документи на машини і механізми в тендерній документації не має. Згідно переліку машина та механізмів, устатковання підвищеної небезпеки затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77 автогрейдер та котки дорожні відносяться до групи Б, а отримання декларації для цієї групи передбачено не пізніше чим за п’ять робочих днів до початку виконання робіт підвищеної небезпеки та/або експлуатації машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, згідно пункту 21 порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1107. Тендерною документацією не передбачена вимога надання таких документів в складі тендерної пропозиції для машин і механізмів, за їх отримання відповідає учасник, який повинен їх мати перед початком робіт. Зігдно виготовленого проекту, не має вимог в рамках законодавства України щодо отримання ліцензії чи дозвільних документів для виконання поточного ремонту дороги.
1. На замовлення Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області (далі по тексту – Замовника) було розроблено проектну документацію по об’єкту: «Поточний ремонт ділянки дороги комунальної власності по вул.Шляхівська с. Кровне Сумського району Сумської області». На підставі зведеного кошторисного розрахунку, який є частиною проектної документації по цьому об’єкту, Замовником здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення. Технічні та якісні характеристики предмета закупівлі взяті з проектної документації «Поточний ремонт ділянки дороги комунальної власності по вул.Шляхівська с. Кровне Сумського району Сумської області». Визначення його очікуваної вартості проведено Замовником на підставі зведеного кошторисного розрахунку, який є частиною проектної документації по об’єкту: «Поточний ремонт ділянки дороги комунальної власності по вул.Шляхівська с. Кровне Сумського району Сумської області». 2. Щодо розрахунків поданих учасником. На етапі аналізу тендерної пропозиції учасника, уповноваженою особою, також спочатку була помічено дану різницю у розрахунках. Для того щоб вирішити питання, уповноважена особа звернулася до профільних спеціалістів (проектанта даного проекту) на що отримали наступну відповідь: «Тендерна пропозиція учасника повністю відповідає технічній специфікації згідно додатку №2. Так, як для обчислення вартості роботи по «улаштування основ та покриттів з піщано-гравійних сумішей одношарових, товщиною 18 см», згідно КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва» та «Ресурсних елементних кошторисних норм на будівельні роботи (РЕКНб) (КНУ)» використовується дві розцінки, а саме : 1. КР18-22-1 «Улаштування основ та покриттів з піщано-гравійних сумішей одношарових, товщиною 12 см.» 2. КР18-22-4 «На кожний 1 см зміни товщини шару основи та покриття з піщано-гравійних сумішей додавати або віднімати норм 18-22-1, 18-22-2, 18-22-3». Друга розцінка КР18-22-4 «На кожний 1 см зміни товщини шару основи та покриття з піщано-гравійних сумішей додавати або віднімати норм 18-22-1, 18-22-2, 18-22-3» дозволяє змінювати товщину основ та покриттів з піщано-гравійних сумішей за допомогою необхідних коефіцієнтів для норм 18-22-1, 18-22-2, 18-22-3. Що і було зроблено учасником. Учасник за допомогою норми КР18-22-1 обчислює вартість робіт з улаштування основ та покриттів з піщано-гравійних сумішей одношарових, товщиною 12 см та за допомогою норми КР18-22-4 «На кожний 1 см зміни товщини шару основи та покриття з піщано-гравійних сумішей додавати до 18 см норм 18-22-1, 18-22-2, 18-22-3» та коефіцієнту 6 додає до товщини шару ще 6 см, і таким чином отримаємо товщину шару 18 см (12 см+6 см).» Дане пояснення підтверджується поданими розрахунками учасником. 3. Згідно вимог Додатку 1 тендерної документації, є довідка, яку мав подати учасник для підтвердження кваліфікаційного критерію наявність працівників, які мають необхідні знання і досвід, і у довідці є окрема є графа «Кваліфікація/посада». Тобто, учасник міг вказати або кваліфікацію або посаду. Назва посад береться з «Класифікатора професій», а от назва кваліфікації відповідає тому що кваліфікованого вміє робити працівник і буде робити на об’єкті. В довідці учасник міг вказати або кваліфікацію або посаду. Не було вимоги вказувати наприклад, тільки посаду. Згідно договору від 22.04.2023 № 10-05-7, укладениму між ТОВ "БАЗИС-СВ" (Замовник) та Солодким О.В. (Виконавцем), предметом договору є - виконання відповідної роботи, визначеної у цьому договорі, а саме виконання робіт по об’єкту: Поточний ремонт ділянки дороги комунальної власності по вул.Шляхівська с. Кровне Сумського району Сумської області. Тобто, даний працівник, мав виконувати роботи по вказаному вище об’єкту обслуговуючи техніку (установки) для виконання дорожніх робіт. Тому такою людиною може бути водій. Тобто, учасником показано що у них є водій (за професією і документами), який буде виконувати роботу дорожнього робітника для роботи по об’єкту за кваліфікацією. У разі, якщо б в довідці про наявність працівників була вимога написати саме посаду згідно «Класифікатора професій», то тоді б подана інформація не відповідала вимогам. Але такої вимоги не було. Крім того в договорі від 22.04.2023 № 10-05-7 було зазначено, яку саме роботу буде виконувати водій і на якому об’єкті. З поданих документів є зрозумілим що водій за професією, буде правомірно виконувати роботу дорожнього робітника на об’єкті (тобто водій може бути робітником, що обслуговує установки для виконання земляних та подібних робіт). Таким чином, у зв’язку з тим що не було вимоги подавати інформацію згідно назв «Класифікатору професій», в замовника відсутні підстави вбачати в документах учасника невідповідність. Додатково, готуючи дану відповідь, замовником проаналізовано «Підсумкової відомості ресурсів до локального кошторису №02-01-01 на ремонтні роботи». Згідно даного документу, наданого учасником, витрати труда робітників – будівельників складає 260,8655 люд. год. на весь об’єм виконання послуг. Згідно «Довідки про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід», яку надав учасник без Солодкого О.В., у його розпорядженні є ще 4 дорожніх робітника (окрім договору з водієм). І цих робітників більше ніж достатньо, для виконання послуг до 15 липня 2023 року згідно тендерної документації. (260,8655 люд. год поділити на 8 годин робочого часу кожного робітника та поділити на 4 дорожніх робітника = 8 днів, необхідно для виконання цих послуг). Таким чином в учасника у будь якому випадку достатня кількість дорожніх робітників для виконання технічного завдання.
Відповідь замовника на звернення. Згідно вимог Додатку 1 тендерної документації учасник має надати достовірну інформацію у вигляді довідки довільної форми, у якій зазначити дані про наявність чинної ліцензії або документа дозвільного характеру на провадження виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом. Предметом закупівлі є послуги, а саме - поточний ремонт дороги. Такий вид господарської діяльності, як поточний ремонт не передбачає отримання ліцензій чи дозвільних документів. Таким чином учасник не повинен в рамках законодавства України для проведення поточного ремонту дороги мати ліцензію чи документи дозвільного характеру. У тендерній документації була вимога саме до виду господарської діяльності, якою згідно предмету закупівлі є поточний ремонт. Щодо машин і механізмів, які використовує учасник, то окремої вимоги надати дозвільні документи на машини і механізми в тендерній документації не має. Згідно переліку машина та механізмів, устатковання підвищеної небезпеки затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77 автогрейдер та котки дорожні відносяться до групи Б, а отримання декларації для цієї групи передбачено не пізніше чим за п’ять робочих днів до початку виконання робіт підвищеної небезпеки та/або експлуатації машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, згідно пункту 21 порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1107. Тендерною документацією не передбачена вимога надання таких документів в складі тендерної пропозиції для машин і механізмів, за їх отримання відповідає учасник, який повинен їх мати перед початком робіт. Зігдно виготовленого проекту, не має вимог в рамках законодавства України щодо отримання ліцензії чи дозвільних документів для виконання поточного ремонту дороги.
Керуючись абзацом 1 частини 8 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», прошу надати роз’яснення змісту Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-05-15-014307-a (далі - Висновок) та зобов’язань Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області (далі - Замовник), визначених у Висновку. 1. Відповідно до Положення про Східний офіс Держаудитслужби, затвердженого Наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 № 23, основним завданням Офісу є реалізація повноважень Держаудитслужби на території Дніпропетровської, Донецької, Запорізької, Кіровоградської областей, а також на території інших областей за дорученням Голови Держаудитслужби та його заступників. Замовник, як і місце надання послуг, знаходяться на території Сумської області. Підставою для проведення моніторингу № UA-M-2023-09-04-000034 стали виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель. Враховуючи викладене, прошу роз'яснити, на якій підставі моніторинг Замовника, розташованого на території Сумської області, здійснювався Східним офісом Держаудитслужби. 2. У розділі 3 «Висновок про наявність (із зазначенням переліку статей, пунктів нормативно-правових актів, що були порушені) або відсутність порушення (порушень) законодавства» Висновку зазначено, що Східний офіс Держаудитслужби «зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором від 08.06.2023 №25 через укладання додаткової угоди з дотриманням положень Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів». Відповідно до ст. 202 Господарського кодексу України господарське зобов'язання припиняється: - виконанням, проведеним належним чином; - зарахуванням зустрічної однорідної вимоги або страхового зобов'язання; - у разі поєднання управненої та зобов'язаної сторін в одній особі; - за згодою сторін; - через неможливість виконання; - в інших випадках, передбачених цим Кодексом або іншими законами. Господарське зобов'язання припиняється також у разі його розірвання або визнання недійсним за рішенням суду. З викладеного у Висновку неможливо однозначно визначити, який саме вид припинення зобов'язання слід застосувати Замовнику. У разі, якщо припустити, що мова йде про припинення договору шляхом розірвання, то слід врахувати наступне. По-перше, Замовник вважає, що код національного класифікатора України ДК: «45230000-8 - Будівництво трубопроводів, ліній зв’язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь» найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі. Крім того, ані п. 24 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178, ані п. 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 №1082 не встановлено рівень (знак) по якому слід визначати код послуги згідно з Єдиним закупівельним словником. По-друге, у своїх поясненнях від 22.09.2023 Замовник обґрунтував відсутність порушень при проведенні закупівлі «Поточний ремонт ділянки дороги комунальної власності по вул.Шляхівська с. Кровне Сумського району Сумської області (ДК 021:2015 – 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв’язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь)» в частині наявності працівника відповідної кваліфікації, який має знання та досвід на виконання зазначених робіт, а також щодо документа дозвільного характеру на провадження певного виду господарської діяльності. По-третє, статтею 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» передбачено права органу державного фінансового контролю, зокрема, пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства. В той же час відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим. Разом з цим Закон України «Про публічні закупівлі» визначає самостійні підстави недійсності договору, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі, які, фактично, є переліком порушень Закону України «Про публічні закупівлі» за наявності яких договір слід вважати недійсним. Згідно з приписами ст. 43 Закону України «Про публічні закупівлі» договір про закупівлю є нікчемним у разі: 1) якщо замовник уклав договір про закупівлю до/без проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі згідно з вимогами цього Закону; 2) укладення договору з порушенням вимог частини четвертої статті 41 цього Закону; 3) укладення договору в період оскарження процедури закупівлі відповідно до статті 18 цього Закону; 4) укладення договору з порушенням строків, передбачених частинами п`ятою і шостою статті 33 та частиною сьомою статті 40 цього Закону, крім випадків зупинення перебігу строків у зв`язку з розглядом скарги органом оскарження відповідно до статті 18 цього Закону. Згідно з пп. 3 п. 3 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року за №43, основними завданнями Держаудитслужби є здійснення державного фінансового контролю, спрямованого на оцінку ефективного, законного, цільового, результативного використання та збереження державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягнення економії бюджетних коштів. Втручання органу державного фінансового контролю в публічні закупівлі є виправданим в разі, якщо виявлене порушення має негативний вплив для бюджету (зайве витрачання бюджетних коштів). При цьому органом державного фінансового контролю у висновку не встановлено, що виявлені порушення в процедурі публічних закупівель матимуть негативний вплив для бюджету (матимуть наслідком зайве витрачання бюджетних коштів). У висновку про результати моніторингу закупівлі взагалі не йде мова про неефективне, незаконне, нецільове тощо використання бюджетних коштів, що не узгоджується із вимогою про розірвання договору. Також у висновку про результати моніторингу закупівлі відсутні будь-які застереження щодо вартості послуги, тим самим підтверджено відповідність такої вартості ринковим цінам. У Рішенні від 25 січня 2012 року № 3-рп/2012 (справа № 1-11/2012) Конституційний Суд України зазначив, що одним із елементів верховенства права є принцип пропорційності, який у сфері соціального захисту означає, зокрема, що заходи, передбачені в нормативно-правових актах, повинні спрямовуватися на досягнення легітимної мети та мають бути співмірними з нею. Конституційний Суд України визначає принцип пропорційності, в першу чергу, як процесуальну справедливість: «Обмеження конституційних прав повинно відповідати принципу пропорційності: інтереси забезпечення охорони прав і свобод людини і громадянина, власності, громадського порядку та безпеки тощо можуть виправдати правові обмеження прав і свобод тільки в разі адекватності соціально обумовленим цілям». Пропорційність - один із загальних принципів права Європейського співтовариства. Спочатку він був визнаний Судом ЄС, а згодом закріплений як загальний принцип в Угодах про утворення ЄС (зокрема, в ст. 5 Договору про заснування Європейського співтовариства). У розгорнутому формулюванні він звучить так: для досягнення певної мети органи влади не можуть накладати на громадян зобов`язання, які перевищують установлені межі необхідності, що випливають з публічного інтересу. Принцип пропорційності є універсальним і незмінним гарантом захисту основних прав і свобод людини за допомогою збалансованого обмеження прав і свобод та забезпечення гармонії в суспільстві Вимога мінімальності державно-правового впливу на суспільні відносини означає, що засоби повинні бути якнайменш обтяжливими для суб`єктів права. В умовах правової держави заборона надмірного державного втручання у свободу особи розглядається як аксіоматична вимога: держава має право обмежувати право людини тільки тоді, коли це дійсно необхідно, і тільки в такому обсязі, в якому її заходи будуть співмірними з поставленою метою. Іншими словами, у цій сфері проголошується і діє принцип пропорційності (розмірності, адекватності). Отже, враховуючи викладене, просимо роз'яснити, який саме вид припинення зобов'язань та на якій підставі повинен застосувати Замовник?
Орган ДФК: Східний офіс Держаудитслужби ( обл.)
Східний офіс Держаудитслужби (далі Східний офіс) розглянув звернення за роз'ясненням щодо висновку про результати проведення моніторингу закупівлі за номером ID: UA-2023-05-15-014307-a здійсненої Миколаївською сільською радою Сумського району Сумської області (далі - Замовник) та повідомляємо про наступне. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи відповідно до частини другої статті 19 Конституції України зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад визначає Закону України «Про публічні закупівлі» 25.12.2015 №922-VIII зі змінами (далі Закон № 922-VIII ). Відповідно до пункту 3-7 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922-VIII установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз. У свою чергу, постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 затверджено ОСОБЛИВОСТІ здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» та зобов’язано замовників проводити публічні закупівлі відповідно до Закону № 922-VIII з урахуванням цих Особливостей (далі Особливості). Відповідно до пункту 23 Особливостей моніторинг відкритих торгів здійснюється Держаудитслужбою та її міжрегіональними територіальними органами відповідно до статті 8 Закону № 922-VIII. При цьому, стаття 8 Закону № 922-VIII визначає порядок здійснення моніторингу процедур публічних закупівель та специфіку реалізації результатів моніторингу. 1. Щодо підстав здійснення Східним офісом Держаудитслужби моніторингу Замовника, розташованого на території Сумської області. Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 № 23 із змінами, моніторинг процедури закупівлі за UA-2023-05-15-014307-a на території Сумської області здійснювався за доручення Держаудитслужби №003100-18/8714-2023 від 03.08.2023. 2. Щодо коду послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі. За нормами пункту 24 Особливостей Замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11.06.2020 №1082 (далі – Порядок №1082), та цих Особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію не пізніше ніж за сім днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій. Відповідно до пункту 14 Порядку № 1082 під час внесення інформації щодо предмета закупівлі товарів та послуг в оголошення, оприлюднення яких передбачено Законом, та повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі в окремих електронних полях зазначається інформація, визначена пунктом 12 та абзацами другим-четвертим пункту 13 цього Порядку, та інформація щодо: - назви товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі; - коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі. Відповідно до інформації про предмет закупівлі, оприлюдненої в електронній системі закупівель, Замовник зазначив вид предмету закупівлі - послуги: Поточний ремонт ділянки дороги комунальної власності по вул. Шляхівська с. Кровне Сумського району Сумської області. Місце поставки товарів або місце виконання робіт чи надання послуг: 42323, Україна, Сумська область, с. Кровне, вул. Шляхівська та вказав код національного класифікатора України ДК: 45230000-8 - Будівництво трубопроводів, ліній зв’язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг. Водночас, Національний класифікатор України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затверджений наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 №1749, містить наступні номенклатурні позиції щодо послуги, який є предметом досліджуваної закупівлі, зокрема: ДК 45233000-9 Будівництво, влаштовування фундаменту та покриття шосе, доріг, або 45233140-2 – Дорожні роботи, 45233142-6 - Ремонт доріг, або 45233320-8 – Влаштування фундаменту доріг. Однак, за результатами перевірки процедури закупівлі встановлено, що під час розміщення та оприлюднення інформації щодо предмета закупівлі (оголошення про проведення відкритих торгів) Замовником не зазначено коду послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі, чим порушено вимоги пункту 14 Порядку №1082 та пункту 24 Особливостей. Отже, на виконання вимог Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі затверджений наказом Держаудитслужби від 08.09.2020 № 552 (далі Наказ №552) у пункті 1 констатуючої частини висновку зазначено: опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого(их) за результатами моніторингу процедури закупівлі, із зазначенням: структурної одиниці нормативно-правового акта, норми якої порушено, його виду, найменування суб’єкта нормотворення, дати прийняття та його реєстраційного індексу. У пункті 2 констатуючої частини висновку зазначено про наявність чи відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель за кожним із питань, що аналізувалися. 3. Щодо врахування пояснень Замовника оприлюднених у електронній системі закупівель. Інформація викладена у висновку ґрунтується на опублікованих у Електронній системі публічних закупівель Рrozzoro документах. Крім того, під час здійснення моніторингу та складання висновку за результатами моніторингу були враховані і оприлюднені Замовником пояснення. 4. Щодо виду припинення зобов'язань та підстав Моніторингом встановлено, що Учасник ТОВ "БАЗИС-СВ" на підтвердження його відповідності кваліфікаційним критеріям процедури закупівлі, не надав документа дозвільного характеру на провадження певного виду господарської діяльності, як то передбачено законом. Отже, відповідно до абзацу 2 підпункту 2 пункту 41 Особливостей тендерна пропозиція учасника ТОВ "БАЗИССВ" підлягала відхиленню. У разі дотримання замовником вимог Закону № 922-VIII із урахуванням Особливостей відносини між переможцем закупівлі та замовником взагалі б не виникли та договір не було б укладено. Оскільки укладення договорів є завершальною стадією проведення процедури закупівлі, тому не відхилення пропозиції учасника та як наслідок укладення договору є підставою для припинення зобов’язань за договором. У пункті 3 розділу ІІ Констатуючої частини висновку про результати моніторингу процедури закупівлі за номером ID: UA-2023-05-15-014307-a Східним офісом визначені зобов'язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель (у разі наявності таких порушень), з посиланням на нормативно-правові акти, які є підставою для зобов’язання щодо усунення встановленого порушення законодавства у сфері публічних закупівель, а саме: «З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26. 01.1993 № 2939- XII, статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII Східний офіс Держаудитслужби зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором від 08.06.2023 №25 через укладання додаткової угоди з дотриманням положень Господарського кодексу України і Цивільного кодексу України та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів». Відповідно до абзацу другого частини восьмої статті 8 Закону № 922-VIII протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень. Згідно із частиною 5 статті 65 Господарського кодексу України лише керівник підприємства вирішує питання діяльності підприємства в межах та порядку, визначених установчими документами цього підприємства. З аналізу наведених норм можливо встановити, що саме до повноважень замовника належить визначення заходів, які належить для усунення допущених порушень та прийняття відповідних рішень у випадку неможливості їх усунення. Виходячи із структури та змісту частини 8 статті 8 Закону № 922, саме замовник публічної закупівлі вправі визначати, яким чином він має намір усунути виявлені правопорушення, обираючи один із визначених законом правомірних варіантів поведінки. Таким чином, порядок, умови та підстави припинення зобов`язань за договором передбачено нормами Цивільного та Господарського кодексів, відтак у Замовника відсутні підстави для довільного трактування таких, що свідчило б про незрозумілість чи необґрунтованість Висновку, а на дотримання принципу пропорційності керівнику Замовника надано право самостійно визначити алгоритм дій щодо припинення зобов`язань за договором в судовому чи позасудовому порядку, чи у поєднанні таких.
Орган ДФК: Східний офіс Держаудитслужби ( обл.)
ПРИХОВАНО
Миколаївська сільська рада Сумського району Сумської області 10.10.2023 року звернулася до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2023-05-15-014307-a від 26 вересня 2023. Копія позовної заяви з додатками буде надіслана Східному офісу Держаудитслужби відповідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України.
Миколаївська сільська рада Сумського району Сумської області (далі - Замовник), розглянувши Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-05-15-014307-a (далі - Висновок), не погоджується з ним та, керуючись абзацом 2 частини 8 статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», надає аргументовані заперечення до Висновку. 1. Щодо правильності визначення предмета закупівлі. У констатуючій частині Висновку орган державного фінансового контролю, зокрема, зазначає, що «за результатами перевірки процедури закупівлі встановлено, що під час розміщення та оприлюднення інформації щодо предмета закупівлі (оголошення про проведення відкритих торгів) Замовником не зазначено коду послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі, чим порушено вимоги пункту 14 Порядку №1082 та пункту 24 Особливостей.» З даним твердженням неможливо погодитися виходячи з наступного. Правила визначення замовником предмета закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) із застосуванням показників цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749 (далі - Єдиний закупівельний словник), а також особливості визначення предмета закупівлі для окремих товарів, робіт і послуг встановлює Порядок розміщення інформації про публічні закупівлі, затверджений наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15 квітня 2020 року № 708 (далі - Порядок № 708). Відповідно до п. 3 Порядку № 708, предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 (містить визначення терміну «послуги») і 34 (містить визначення терміну «товари») частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. Керуючись наведеними нормами, Замовник визначив предмет закупівлі за показником четвертої цифри (45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв’язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь). Як наслідок, Замовник діяв відповідно до вимог чинного законодавства і жодних порушень не допустив. На думку органу державного фінансового контролю Замовника допустив порушення пункту 14 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України выд 11 червня 2020 року № 1082 (далі - Порядок № 1082) та пункт 24 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі - Особливості). Дані норми не регулюють питання визначення предмету закупівлі, зокрема, порядковий номер знаку коду Єдиного закупівельного словника, за яким предмет закупівлі має визначатися. Так, відповідно до п. 24 Особливостей, замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11 червня 2020 р. № 1082, та цих особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію не пізніше ніж за сім днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій. З Висновку вбачається, що у органу Державного фінансового контролю відсутні зауваження щодо строків оприлюднення. Згідно з п. 1 Порядку № 1082, порядок визначає процедуру розміщення інформації про публічні закупівлі, яка оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу у складі електронної системи закупівель, подання інформації, документів, звернень та скарг, одержання повідомлень через електронну систему закупівель. Отже, Порядок № 1082 взагалі не регулює питання визначення предмета закупівлі та кода Єдиного закупівельного словника, який має бути зазначений у закупівлі, а лише є «інструкцією» щодо розміщення інформації про публічні закупівлі, яка оприлюднюється на веб-порталі, подання інформації, документів, звернень та скарг, одержання повідомлень через електронну систему закупівель. 2. Щодо підтвердження наявності в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. На думку органу державного фінансового контролю, викладену у констатуючій частині Висновку, «учасник ТОВ "БАЗИС-СВ" не підтвердив кваліфікаційного критерію процедури закупівлі, а саме наявність працівника відповідної кваліфікації, який має знання та досвід на виконання зазначених робіт». Як слідує з тексту Висновку, підставою для даного твердження стали розбіжності у відомостях між Довідкою про працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід та Договором від 22.04.2023 №10-05-7, укладеним між ТОВ «БАЗИС-СВ» (Замовник) та Солодким О.В. (Виконавець). Даний факт не може вважатися порушенням законодавства про публічні закупівлі та бути підставою для відхилення тендерної пропозиції виходячи з наступного. Відповідно до п. 2 Розділу І «Перелік документів та інформації для підтвердження відповідності УЧАСНИКА кваліфікаційним критеріям, визначеним у статті 16 Закону «Про публічні закупівлі» Додатку 1 до тендерної документації учасник мав надати Довідку про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. На виконання зазначеної вимоги, ТОВ «БАЗИС -СВ» надало відповідну довідку, що не заперечується органом державного фінансового контролю. Слід акцентувати увагу на тому, що Замовник не вимагав від учасників наявності працівників певної кваліфікації, які мають певні знання та досвід. Отже, учасник мав сам, виходячи з умов тендерної документації, визначити, які працівники і з якою кваліфікацією необхідні для надання послуги, що є предметом закупівлі. Відповідно до п. 2.1. Розділу І «Перелік документів та інформації для підтвердження відповідності УЧАСНИКА кваліфікаційним критеріям, визначеним у статті 16 Закону «Про публічні закупівлі» Додатку 1 до тендерної документації учасник мав до довідки додати документ на кожного працівника (у документі має бути зазначено прізвище та ім’я працівника або прізвище та ініціали працівника, або прізвище, ім’я, по батькові працівника), зазначеного в довідці, який засвідчує можливість використання праці такого працівника учасником (наприклад: штатний розпис / трудовий договір / договір про надання послуг / наказ про призначення / копію трудової книжки (перша сторінка, що містить інформацію про ПІБ працівника, та сторінка, що містить запис про прийняття на роботу) / інший документ). Цю вимогу ТОВ «БАЗИС -СВ» також виконало у повному обсязі, у тому числі і стосовно Солодкого О.В. Одразу наголошуємо, що Замовник не вимагав від учасника, щоб посада у Довідці про працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід відповідала посаді у документі, який засвідчує можливість використання праці такого працівника учасником. Більш того, з умов Договору від 22.04.2023 №10-05-7 вбачається, що Виконавець має право залучати до роботи інших осіб, а також до договору можуть бути внесені зміни за взаємною згодою сторін. Сам по собі факт наявності договірних відносин свідчить про можливість використання праці такого працівника учасником. Також слід звернути увагу, що ТОВ «БАЗИС -СВ», маючи достатню кількість працівників для надання послуги, міг би взагалі не зазначати Солодкого О.В. 3. Щодо наявності чинної ліцензії або документа дозвільного характеру на провадження виду господарської діяльності. На думку органу державного фінансового контролю, Замовник мав відхилити пропозицію ТОВ «БАЗИС-СВ», оскільки останнє не надало «документа дозвільного характеру на провадження певного виду господарської діяльності, як то передбачено законом». Підставою для такого висновку стало наявність у складі тендерної пропозиції ТОВ «БАЗИС -СВ» договорів оренди автогрейдера та котків дорожніх та відсутність, у зв'язку з цим, дозвільних документів на експлуатацію (застосування) машин і механізмів. Не погоджуємося з даним твердженням з огляду на таке. Предметом закупівлі «Поточний ремонт ділянки дороги комунальної власності по вул.Шляхівська с. Кровне Сумського району Сумської області (ДК 021:2015 – 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв’язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь)» були саме послуги з поточного ремонту, а не послуги спеціальної техніки чи автотранспорту. У пункті 4 Розділу І «Перелік документів та інформації для підтвердження відповідності УЧАСНИКА кваліфікаційним критеріям, визначеним у статті 16 Закону «Про публічні закупівлі» Додатку 1 до тендерної документації Замовник вимагав надання достовірної інформація у вигляді довідки довільної форми, у якій необхідно було зазначити дані про наявність чинної ліцензії або документа дозвільного характеру на провадження виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом. Замість довідки довільної форми учасник може надати чинну ліцензію або документ дозвільного характеру. ТОВ "БАЗИС-СВ", на виконання зазначеного пункту, надав довідку від 22.05.2023 №22/7, в якій зазначено, що поточний ремонт це є послуги, а не будівельні роботи та згідно чинного законодавства даний тип господарської діяльності не потребує ліцензування чи інших дозвільних документів. Отже, ТОВ «БАЗИС-СВ» виконав вимогу, зазначену у тендерній документації, оскільки дійсно, такий вид господарської діяльності, як поточний ремонт не передбачає отримання ліцензій чи дозвільних документів. У тендерній документації була вимога саме до виду господарської діяльності, якою згідно предмету закупівлі є поточний ремонт. Щодо дозвільних документів на машини та устаткування, а також на виконання робіт, то вони Замовником не вимагалися. Однак, вважаємо за необхідне зазначити наступне. Процедура видачі або відмови у видачі, переоформлення, анулювання Держпраці та її територіальними органами дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки визначається Порядком видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1107 (далі - Порядок №1107). Відповідно до п. 6 Порядку № 1107, дозвіл за формою згідно з додатком 1 видається роботодавцеві - на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А переліку видів робіт підвищеної небезпеки (додаток 2), або на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А переліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77. Орендовані грейдер та котки дорожні не зазначені у групі А переліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77, а виконувані роботи - у групі А переліку видів робіт підвищеної небезпеки. Отже, у ТОВ «БАЗИС-СВ» відсутня потреба у отриманні дозволу відповідно до Порядку №1107. Що стосується декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, то, по-перше, цей документ не є дозвільним, а по-друге, декларація подається не пізніше чим за п’ять робочих днів до початку виконання робіт підвищеної небезпеки та/або експлуатації машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, згідно пункту 21 Порядку № 1107. Тендерною документацією не передбачена вимога надання декларації в складі тендерної пропозиції для машин і механізмів, за їх подання відповідає учасник, який повинен їх мати перед початком робіт. Отже, з урахуванням викладеного, тендерна пропозиція ТОВ «БАЗИС-СВ» повністю відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, а її відхилення, як і припинення зобов'язань за укладеним договором, призвело б до порушення прав як ТОВ «БАЗИС-СВ» так і Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області. У свою чергу, Замовник дотримав вимоги чинного законодавства,Як наслідок, закупівля відбулася відповідно до умов чинного законодавства України щодо визначення ТОВ «БАЗИС-СВ» переможцем.