0 800 30-74-85
З 8 до 18 по буднях
Повідомлення менеджеру
Відгук менеджеру
Підтримайте нашу армію та фонд «Повернись живим» — Підтримати
Шановний Користувач електронного майданчика "Zakupki UA",
для використання електронного майданчика "Zakupki UA" з метою участі у якості учасника у закупівлях у відповідності до законодавства у сфері публічних закупівель, кожен Користувач, крім реєстрації/авторизації на електронному майданчику "Zakupki UA", має:
Користувачі мають змогу ознайомитись з чинними редакціями Регламенту електронного майданчика "Zakupki UA" і Тарифів електронного майданчика "Zakupki UA" за посиланнями: https://zakupki.com.ua/reglament і https://zakupki.com.ua/pricing.
З повагою,
Служба підтримки Zakupki UA
support@zakupki.com.ua
class="modal-title" id="myModalLabel">Великий розмір файлу
Очікувана вартість
21 679 190.00 UAH
Знайдено порушення
Дата: 10 лип. 17:50
Орган ДФК: ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ ( обл.)
ПРИХОВАНО
ПРИХОВАНО
ПРИХОВАНО
Державна аудиторська служба України моніторинг ID: UA-M-2019-07-10-000015 ІНФОРМАЦІЯ про усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель На висновок Державної аудиторської служби України за результатами моніторингу публічної закупівлі (відкриті торги) на закупівлю робіт з капітального ремонту трибун та бігових доріжок стадіону СОКу «Шахтар» на пр. Перемоги, 5 у м. Нововолинську (коригування) (Код згідно ДК 021:2015: 45453000-7 – Капітальний ремонт і реставрація) тендерний комітет Спортивно-оздоровчого комплексу «Шахтар» (замовника) відповідно до частини восьмої ст. 7¹ Закону України «Про публічні закупівлі» інформує: Щодо встановленого порушення законодавства в частині складання форм документів у сфері публічних закупівель Пояснення щодо порушення: Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади установлені Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон). При оголошені та проведені торгів тендерний комітет замовника керується Законом з дотриманням принципів здійснення закупівель: добросовісної конкуренції серед учасників; максимальної економії та ефективності; відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель; недискримінації учасників; об’єктивної та неупередженої оцінки тендерних пропозицій; запобігання корупційним діям і зловживанням. При здійсненні замовником закупівель товарів, робіт і послуг інформування про проведення процедур відкритих торгів забезпечується, насамперед, відповідно до вимог статті 21 Закону. Згідно частини другої вказаної статті в оголошенні про проведення процедури відкритих торгів обов’язково зазначаються: найменування та місцезнаходження замовника; назва предмета закупівлі; кількість та місце поставки товарів або обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг; очікувана вартість закупівлі товарів, робіт або послуг із зазначенням інформації про включення до очікуваної вартості податку на додану вартість (ПДВ) та інших податків і зборів; строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; кінцевий строк подання тендерних пропозицій; розмір, вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати); дата та час розкриття тендерних пропозицій, у разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до положень частини четвертої статті 10 цього Закону; розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону у відсотках або грошових одиницях та математична формула, що буде застосовуватися при проведенні електронного аукціону для визначення показників інших критеріїв оцінки. В оголошенні може зазначатися додаткова інформація, визначена замовником. Відтак, у статті 21 Закону визначений вичерпний перелік обов’язкових відомостей, які повинні включатись в оголошення про проведення процедури відкритих торгів та надано диспозитивне право замовнику зазначати додаткову інформацію. При цьому Законом не передбачений імперативний обов’язок щодо зазначення в оголошенні про проведення процедури відкритих торгів інформації про джерело фінансування закупівлі. Разом з тим, відповідно до наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 22.03.2016 № 490 «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель» (із змінами внесеними наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 21.03.2019 № 463) у формі оголошення про проведення відкритих торгів зазначається, зокрема, інформація про джерело фінансування закупівлі. З огляду на викладене вбачається суперечність законодавства з питань публічних закупівель: вимога підзаконного акту (наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 22.03.2016 № 490 «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель») щодо обов’язкового зазначення у формі оголошення про проведення відкритих торгів інформації про джерело фінансування закупівлі суперечить та не узгоджується з правовими нормам статті 21 Закону, оскільки остання такого імперативного обов’язку не встановлює та не наділяє Уповноважений орган правом на власний розсуд доповнювати(розширювати) вичерпний перелік обов’язкових відомостей, які повинні включатись в оголошення про проведення процедури відкритих торгів. Як наголошує Міністерство юстиції України в листі від 30.01.2009 № Н-35267-18 (Щодо порядку застосування нормативно-правових актів) у випадку суперечності норм підзаконного акта нормам закону слід застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу; зазначена позиція також неодноразово відображалась в рішеннях Конституційного суду України. Згідно наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 22.03.2016 № 490 «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель» форма повідомлення про намір укласти договір заповнюється електронною системою закупівель автоматично. Тобто замовник, при формуванні вказаної форми повідомлення, взагалі не має об’єктивної можливості впливати на електронну систему та зазначати інформацію про джерело фінансування закупівлі. Обов'язок щодо необхідності зазначати у формі оголошення про проведення відкритих торгів та повідомленні про намір укласти договір інформації про джерело фінансування закупівлі виник у зв’язку з внесенням змін до наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 22.03.2016 № 490 «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель» наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 21.03.2019 № 463 «Про внесення змін до наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 22 березня 2016 року № 490», який набрав чинності 03.05.2019. На момент оголошення замовник торгів на закупівлю капітального ремонту трибун та бігових доріжок стадіону СОКу «Шахтар» на пр. Перемоги, 5 у м. Нововолинську (коригування) (Код згідно ДК 021:2015: 45453000-7 – Капітальний ремонт і реставрація) (01.06.2019) електронним майданчиком ще не було передбачено технічної можливості щодо зазначення в оголошенні про проведення процедури відкритих торгів інформації про джерело фінансування закупівлі (окрема, спеціальна графа в обов’язкових до заповнення формах була відсутня; зазвичай, коли не зазначено обов’язкової інформації, електронний майданчик не оприлюднює підготовлене до опублікування оголошення, а повідомляє замовнику про виявлені в ньому помилки (в т.ч. про відсутність(не внесення) обов’язкової інформації). Загалом, в дотримання законодавчих принципів відкритості та прозорості, інформація про джерело фінансування закупівлі була висвітлена замовником в п. 49 проекту договору, опублікованому для публічного доступу в електронній системі закупівель, як складова оголошення про проведення процедури відкритих торгів. З врахуванням викладеного вище тендерним комітет замовника без завдання шкоди фінансовим інтересам держави та територіальної громади, ненавмисно при оголошені відкритих торгів на закупівлю капітального ремонту трибун та бігових доріжок стадіону СОКу «Шахтар» на пр. Перемоги, 5 у м. Нововолинську (коригування) (Код згідно ДК 021:2015: 45453000-7 – Капітальний ремонт і реставрація) було зроблено технічну помилку та не відображено інформації про джерело фінансування закупівлі так, як того вимагає підзаконний нормативно-правовий акт – наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 22.03.2016 № 490 «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель». Встановлене Державною аудиторською службою України за результатом моніторингу порушення законодавства в частині складання форм документів у сфері публічних закупівель є наслідком технічної помилки замовника, є малозначним, не створює юридичних наслідків, не порушує вимог Закону, принципів публічних закупівель, не порушує прав та інтересів інших учасників торгів та в підсумку не має негативного впливу для бюджетів. Здійснені заходи щодо усунення виявлених порушень: На виконання зобов’язань Державної аудиторської служби України, для усунення виявлених порушень законодавства в частині складання форм документів у сфері публічних закупівель та з метою недопущення подібних випадків у подальшому, тендерним комітетом замовника: 1) повторно вивчено та узагальнено вимоги наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 22.03.2016 № 490 «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель» (із змінами станом на 02.08.2019); 2) проаналізовано та взято до уваги узагальнені відповіді рекомендаційного характеру Уповноваженого органу щодо застосування законодавства у сфері закупівель; 3) одноголосно вирішено в майбутньому чітко дотримуватись установлених форм оголошення про проведення відкритих торгів та повідомлення про намір укласти договір, із зазначати повну інформацію про джерело фінансування закупівлі так, як того вимагає наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 22.03.2016 № 490 «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель». Щодо встановленого порушення законодавства в частині складання тендерної документації та/або внесення змін до неї Пояснення щодо порушення: Тендерним комітетом замовника, при підготовці тендерної документації на закупівлю робіт з капітального ремонту трибун та бігових доріжок стадіону СОКу «Шахтар» на пр. Перемоги, 5 у м. Нововолинську (коригування) (Код згідно ДК 021:2015: 45453000-7 – Капітальний ремонт і реставрація) за процедурою відкриті торги, не було зазначено вимог щодо надання учасниками торгів інформації в довільній формі про відсутність підстав для відхилення тендерної пропозиції (визначених у пунктах 2, 3, 4 та 9 частини першої статті 17 Закону) з метою недопущення порушення прав учасників, для забезпечення дотримання принципів законності, недискримінації та максимальної ефективності. Відсутність зазначених вимог в тендерній документації замовника спровокована виключно суперечністю, неузгодженістю та неоднозначністю норм Закону, і з врахуванням того, що відповідна інформація міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Разом з тим в п. 10 таблиці додатку № 3 до тендерної документації (Перелік документів, що підтверджують відсутність підстав для відмови учаснику в участі у процедурі закупівлі відповідно до статті 17 Закону) було передбачено, що для підтвердження відсутності підстав, визначених частиною другої ст. 17 Закону (щодо відсутності в учасника заборгованість зі сплати податків і зборів (обов’язкових платежів) учасник надає (цитата): «…інформаційну довідку довільної форми за підписом службової (посадової) особи та завірену відбитком печатки (за наявності) із повідомленням про те, що учасник НЕ має заборгованості зі сплати податків і зборів (обов’язкових платежів).». Відповідно до частини третьої ст. 17 Закону замовник у тендерній документації зазначає, що інформація про відсутність підстав, визначених у частинах першій і другій цієї статті, надається в довільній формі. Спосіб документального підтвердження згідно із законодавством відсутності підстав, передбачених пунктами 2, 3, 5, 6 і 8 частини першої та частиною другою цієї статті, визначається замовником для надання таких документів лише переможцем процедури закупівлі. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації, що міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Згідно частини першої ст. 25 Закону тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Документ з тендерною пропозицією подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, вимогам, визначеним у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації. Документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, та документи, що містять технічній опис предмета закупівлі, подаються в окремому файлі. З огляду на вищевказану статтю Закону тендерна документація в загальному подається як документ (матеріально відображене документальне підтвердження інформації). Інших способів подання інформації (наприклад, усно) Законом не допускається. Відповідно до офіційних законодавчих визначень: документ – матеріальний носій, що містить інформацію, основними функціями якого є її збереження та передавання у часі та просторі (Закон України «Про інформацію»); документ – матеріальна форма одержання, зберігання, використання і поширення інформації, зафіксованої на папері, магнітній, кіно-, фотоплівці, оптичному диску або іншому носієві (Закон України «Про бібліотеки і бібліотечну справу»); документ – матеріальна форма одержання, зберігання, використання і поширення інформації, зафіксованої на папері, магнітній, кіно-, фотоплівці, оптичному диску або іншому носієві (Закон України «Про обов’язковий примірник документів»). Таким чином, тендерний комітет замовника на момент складання тендерної документації вважав, що зазначення в ній вимог до учасників щодо надання інформації про відсутність підстав передбачених пунктами 2, 3, 4 та 9 частини першої статті 17 Закону автоматично може трактуватись учасниками, як вимога документального підтвердження інформації, що міститься у відкритих державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Оскільки така інформація (хай і в довільній формі) може бути надана учасниками виключно у формі документального підтвердження (зафіксована на матеріальному носії – документі і завантажена в електронну систему, як зовнішнє матеріальне відображення – документ, у розумінні частини першої статті 25 Закону). З аналізу відповідних положень Закону вбачається явна, видима суперечність, неузгодженість та неоднозначність між першим та третім реченнями частини третьої статті 17, другим реченням пункту 2 частини другої статті 22 Закону, що в наслідку призвело до можливого помилкового трактування тендерним комітетом замовника правових норм Закону та не зазначення в тендерній документації вимог до учасників щодо надання інформації про відсутність підстав передбачених пунктами 2, 3, 4 та 9 частини першої статті 17 Закону. Разом з тим, при розгляді найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції учасника з найнижчою ціновою пропозицією (ПП «ТРАНС-ДОР-СЕРВІС») тендерним комітетом замовника, за відкритими єдиними державними реєстрами, було перевірено наявність-відсутність підстав для відмови зазначеному учаснику в участі у процедурі закупівлі, визначених в п. 2, 3, 4 та 9 частини першої ст. 17 Закону, і лише після цього визначено його переможцем. Встановлене Державною аудиторською службою України за результатом моніторингу порушення законодавства в частині складання тендерної документації та/або внесення змін до неї є наслідком технічної помилки замовника спровокованої, насамперед, суперечністю, неузгодженістю та неоднозначністю окремих положень Закону, є малозначним, не створює юридичних наслідків, не порушує принципів публічних закупівель та концептуальних вимог Закону щодо встановлення підстав для відмови учаснику в участі у процедурі закупівлі за наявності підстав, визначених у статті 17 Закону, не порушує прав та інтересів інших учасників торгів та в підсумку не має негативного впливу для бюджетів. Здійснені заходи щодо усунення виявленого порушення: На виконання зобов’язань Державної аудиторської служби України, для усунення виявленого порушення законодавства в частині складання тендерної документації та/або внесення змін до неї та з метою недопущення подібних випадків у подальшому, тендерним комітетом замовника: 1) повторно вивчено та узагальнено правові положення і вимоги статей 17 та 22 Закону; 2) проаналізовано та взято до уваги узагальнені відповіді рекомендаційного характеру Уповноваженого органу щодо застосування законодавства у сфері закупівель; 3) опрацьовано Коментарі до законодавства України про публічні закупівлі (Гармонізація системи державних закупівель в Україні зі стандартами ЄС), за редакцією О. Шатковського, С. Яременко; 4) одноголосно вирішено в майбутньому обов’язково зазначати у тендерній документації вимоги щодо надання учасниками відкритих торгів інформації в довільній формі про відсутність підстав, визначених у частинах першій і другій статті 17 Закону. Голова тендерного комітету П.І. Борисюк Секретар тендерного комітету Н.В. Горліковська Заступник голови тендерного комітету – В.І. Бортнічук виконуючий обов’язки директора СОК «Шахтар» Член тендерного комітету: В.О. Глинюк