Закон України “Про публічні закупівлі”

Закон України “Про публічні закупівлі”

На сьогодні актуальним є Закон України “Про публічні закупівлі”, редакція якого вступила в дію 19 квітня 2020 року.

Що регулює законодавство?

Закон регулює питання закупівлі товарів або послуг  державними організаціями на суму понад 200 тисяч гривень. Що стосується вартості замовлених робіт, то вони мають перевищувати загальну вартість 1,5 мільйони гривень. Потреби замовників у товарах і послугах на менші суми можуть здійснюватися шляхом спрощеної закупівлі або Prozorro Market. 

Також передбачаються випадки, на які не можуть поширюється дія Закону. Це стосується закупівлі: 

  • товарів, робіт і послуг, які становлять державну таємницю або потребують спеціальних заходів безпеки
  • яка здійснюється закордонними дипломатичними установами України
  • фінансових послуг, що надаються у зв’язку з емісією, купівлею, продажем або передачею цінних паперів чи інших фінансових інструментів

та інших видів діяльності, які передбачаються частиною 5 (окрім 21 пункту) і 6 статті.

Державою передбачається перелік установ, які повинні здійснювати зазначені вище послуги, пов’язаних із фінансовою стабільністю країни, тому сторонні організації не можуть залучатися до даного процесу.

Принципи відкритих торгів

Закон “Про публічні закупівлі” створений для забезпечення максимальної відкритості державних закупівель. Завдяки ньому приймати участь в торгах можуть як вітчизняні, так і іноземні учасники на рівних, відкритих умовах. Усі учасники отримують відкритий доступ до документації та запитів замовника. Якщо вони подають свої пропозиції відповідно до вимог, то замовник обирає найбільш вигідну цінову пропозицію. Ця умова дозволяє максимально ефективно використовувати державні кошти і спрямовувати їх виключно за призначенням.

Хто відповідає за дотримання законодавства під час процедури закупівель?

Даний Закон встановлює перелік установ та інституцій, які відповідають за те, щоб державні закупівлі проводилися відкрито. Таким органами є Рахункова палата України, центральні органи виконавчої влади, Антимонопольний комітет України. Моніторинг за проведенням торгів може проводити як громадськість, так і інші зацікавлені органи.

Які умови для здійснення закупівель передбачаються чинним законодавством?

Пошук постачальників продукції замовником здійснюється шляхом публікації оголошення про закупівлю на електронному майданчику  системи “Prozorro”.  Оголошення потрібно подавати заздалегідь, залишаючи підприємцям та юридичним особам достатньо часу на збір та подання тендерної документації. Також оголошення можна дублювати в засобах масової інформації та інших ресурсах.

Замовник має передбачити можливість зміни тендерної пропозиції учасниками, при формальних помилках, та проведення роз’яснень. Головна умова співпраці – тендерна документація замовника повинна бути чіткою, зрозумілою, доступною. А визначення переможця повинно здійснюватися прозоро.

Уся інформація, яка оприлюднюється на веб–порталі Prozorro надається користувачам безкоштовно.

Процедури закупівлі

Існує сім процедур закупівлі:

  1. відкриті торги / відкриті торги з публікацією англійською мовою – основна процедура закупівлі, яка передбачає можливість участі усіх зацікавлених осіб. Для того, щоб процедура відбулася, необхідно, щоб до замовника послуг надійшло щонайменше дві тендерні пропозиції.
  2. конкурентний діалог – процедура, яка обирається тоді, коли замовник не може встановити чітких запитів з обсягу чи виду робіт. Предметом закупівлі за допомогою даної процедури можуть бути консалтингові послуги, розробка програмного забезпечення та інформаційних продуктів, виконання науково–дослідних, будівельних та інших робіт, що потребують попередніх переговорів із потенційними постачальниками.
  3. переговорна процедура закупівлі неконкурентна процедура закупівлі товарів і послуг від 200 тис. грн. і робіт вартістю понад 1,5 млн. грн., яку замовник може застосувати виключно за наявності підстав для цього. Новою редакцією Закону в переговорній процедурі передбачено підстави для відмови в участі в закупівлі постачальникам. Також у замовників з’явилася можливість відмінити переговорну процедуру за одним лотом.
  4. торги з обмеженою участюнова конкурентна процедура закупівель, що передбачає попередній кваліфікаційний відбір учасників і проходить у два етапи. Використовувати торги з обмеженою участю можна при закупівлі товарів і послуг від 133 тис. євро, або робіт від 5 млн. 150 тис. євро. Даною процедурою замовники та постачальники системи Prozorro зможуть користуватися з 19 жовтня 2020 року.
  5. переговорна процедура для потреб оборони – заснована для гарантованого забезпечення потреб оборони в особливий період, у період проведення антитерористичної операції, у період введення надзвичайного стану, якщо очікувана вартість рівна, чи перевищує 200 тис. грн для товарів і послуг, для робіт – 1,5 млн. грн. У разі вартості закупівлі понад 35 тис. євро для товарів і послуг і 1,5 млн. євро – для робіт, Замовник має продублювати оголошення англійською мовою.
  6. ЕСКО-процедура – зосереджена на скорочення витрат і використання житлово-комунальних та паливно-енергетичних ресурсів. Постачальник фінансує закупівлю, а кошти йому повертаються з часом, завдяки щорічній оплаті певного відсотку з коштів, які зекономив замовник.
  7. Рамкова угода – дозволяє Замовникам і Постачальникам отримати надійних партнерів для довготривалої співпраці. Замовник. ЦЗО обирає трьох і більше потенційних Постачальників за наданням товарів і послуг, робіт терміном до 4-ох років. Рамкова угода укладається виключно за допомогою Відкритих торгів з публікацією англійською мовою.

Також закупівлю можна провести шляхом спрощеної закупівлі, використання Prozorro Market або укладання “прямого договору”.

Договір про закупівлю

Після проведення закупівлі між переможцем торгів і замовником укладається договір про закупівлю. Здійснюється це відповідно до Цивільного та Господарського кодексів України. 

Текст договору складається на основі тендерної пропозиції, яка виграла конкурентну боротьбу з урахуванням відповідних умов постачання товарів (надання послуг), їх вартості та кількості. Але передбачаються й винятки, які дозволяють незначні відхилення між тендерною пропозицією та договором про закупівлю, вони перераховані в частині 5-ій статті 41 ЗУ “Про публічні закупівлі”.